Peter Stolpe vill trotsa den traditionella medielogiken, där det enligt honom är alltför mycket fokus på problem. ”Vi vill förklara och ge bakgrund åt våra läsare så att de kan dra sina egna slutsatser.”

Peter Stolpe på Vaasa Insider är inte rädd för att gå emot strömmen på mediemarknaden

JOURNALISTI
24.9.2020

Johan Svenlin, text
Johannes Tervo, foto

Vem blir glad av banners? Ingen, konstaterade Peter Stolpe, chefredaktör och vd på Vaasa Insider. I september slutade ekonomisajten sälja reklambannerplatser på sin webbplats.

”Egentligen borde vi ha skrotat dem tidigare, men ibland tar det en stund att bygga upp modet för att göra beslut med ekonomiska konsekvenser”, säger Stolpe.

Bannerbeslutet var bara ett av Vaasa Insiders många under de gångna två åren som gått stick i stäv med andra trender inom mediebranschen.

”Ifjol hörde vi till de få galningarna i branschen som startade en ny papperstidning. Vi gav just ut nummer 17 av Botnia Insider i en upplaga på 70 000 och den fortsätter att växa. Bland annat tack vare den och ökad prenumerationsförsäljning ska vi täcka upp för det ekonomiska bortfallet från bannerförsäljningen.”

Stolpe startade bolaget för drygt två sedan tillsammans med Tony Kuusiniemi och Johanna Haveri. Efter tio år som reporter på Vasabladet, där han bevakade främst ekonomi, ville han förverkliga drömmen om att göra ekonominyheter i en egen inramning.

”Jag hade hört att om man är längre än tio år på samma ställe blir man en möbel. Det ville jag undvika. Dessutom tyckte jag att det behövdes en ny typ av ekonominyheter i Vasaregionen.”

 

Vaasa Insiders bevakning av näringslivet i Österbotten ser vid första anblicken ut som traditionella ekonominyheter. Stolpe framhåller dock att arbetsmetoderna och innehållet bryter mot traditionell medielogik.

”Vi vill tillföra något nytt i allt vi gör, något som för utvecklingen framåt. Vi vill inspirera. När du bläddrat igenom en traditionell tidning är du trött innan du kommit till slutet. Vårt mål är att våra läsare har fått mer energi efter att de läst vår tidning än de hade när de började läsa.”

Han medger att journalistikens granskande uppdrag är viktigt, men tycker att medierna också borde bli bättre på att förklara komplicerade skeenden.

”Jag vill gå på djupet med svåra ekonomiska frågor, till exempel inflation, och förklara så att våra läsare kan dra egna slutsatser.”

Vaasa Insider hör till de bolag som tidigare i år beviljades statens minoritetsstöd, som delas ut till nyhets- och materialproduktion på minoritetsspråk. Stolpe skriver själv på svenska och anlitar frilansare för material både på finska och svenska. Han ser det som en självklarhet att sajten är tvåspråkig.

”Vi vill vara inkluderande och dessutom klarar man sig inte på bara ett språk i näringslivet här i Österbotten.”

Trots att han dagligen har tummen på näringslivets puls vill han inte förutspå hur hösten kommer att bli, vare sig för ekonomin i stort eller för Vaasa Insider.

”Alla planer som vi hade i våras var vi tvungna att kassera när coronakrisen slog till. Vi är tvungna att leva med kort framförhållning och lösa problem i den takt de uppstår. I fjol fördubblade vi omsättningen och det är vårt mål att fördubbla den i år igen.”

Han sticker inte under stol med att det är tufft på mediemarknaden, men har inte ångrat sitt beslut att starta eget.

”Det har varit både roligare och svårare än jag hade tänkt mig. Vi arbetar dygnet runt för att få det att gå ihop, i natt sov jag fyra timmar, men det är okej så länge vi får göra det vi vill.”



1 2021
Arkisto

Journalismin seuraavat sata vuotta

Journalistiliitto täyttää maaliskuussa 100 vuotta. Vuosisadan aikana on tapahtunut paljon: olemme saaneet esimerkiksi radion, television, internetin ja sosiaalisen median, mutta myös journalismin ansaintamallien kriisin. On aika kuvitella, miltä tulevat vuosikymmenet voisivat näyttää. Journalisti pyysi ennusteita kymmeneltä ajattelijalta.

Mitä puoluetta politiikantoimittajat ryöpyttävät eniten? Miten he suhtautuvat eri pääministereihin? Entä työmarkkinajärjestöihin?

Journalisti analysoi kuuden tunnetun politiikan toimittajan kolumnit, näkökulma-artikkelit ja muut mielipiteelliset tekstit.

Tähtäät isona kansanedustajaksi, Hanne Aho

Sata vuotta täyttävän Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho haluaa tulla tasapainoiseksi ihmiseksi ja haaveilee tes-neuvotteluiden aikana paluusta Suomen Kuvalehden graafikoksi.

Toimittajat, persuuntuneita vai vihervasemmistoa?

”Suomessa perussuomalaisten pelikirjasta tuttu ikävän journalismin esittäminen puoluepolitiikkana vaikuttaa hiljalleen saavan suosiota useamman poliittisen liikkeen piirissä”, kirjoittaa Janne Zareff.

Toimittajan tasapuolisuus ei auta, jos luottamus on menetetty

Yksikään ihminen ei tee työtään arvotyhjiössä. Onneksi juuri kukaan journalisti ei kuvittele olevansa täydellisen objektiivinen yli-ihminen, johon arvot tai elämäntilanne eivät vaikuta, kirjoittaa Maria Pettersson.

Lisää aikaa eropakettia harkitsevalle

”Ensimmäiset päivät irtisanomisen jälkeen voivat mennä täysin sumussa. Pitäisi pystyä soittamaan monta puhelua, kysyä oikeita kysymyksiä, omaksua vastauksia ja tehdä niiden perusteella päätös, jonka vaikutukset tulevaisuuteen ovat joka tapauksessa epävarmoja”, kirjoittaa Journalistiliiton juristi Sanna Nikula.

Korona sävytti median vuotta 2020

Korona muutti työtavat ja kiihdytti media-alan murrosta ja Yhdysvalloissa käytiin vaalit. Tapahtuiko media-alalla muutakin? Kokosimme yhteen vuoden 2020 keskeiset journalismiuutiset.

Päivi Lehtomurto vaihtoi nuorten median työterveysaiheisiin

Päivi Lehtomurto aloitti joulukuussa Työterveyslaitoksella mediaviestinnän erityisasiantuntijana. Sitä ennen hän työskenteli kymmenen vuotta Demissä.

Etusivu uusiksi

Kun Susanna Luikku sai Suomen olympiajoukkueen tiedottajalta viestin, ja sitten tuli kiire.

Journalistiliiton uuden ilmeen suunnitteli Tuija Tarkiainen ja uuden logon piirsi Camilla Pentti. ”Perinteinen leijona haluttiin säilyttää, mutta uusi leijona on modernimpi ja vähemmän kulmikas”, Tarkiainen kertoo.

Journalistiliitto saa uuden ilmeen

Tunnusvärit ja -fontit vaihtuvat, viestintämateriaalit muuttuvat ja logo päivitetään.

Ole korrekti, älä hyperkorrekti

”Tietoisuus siitä, että puhuttu ja kirjoitettu kieli eroavat toisistaan, voi johtaa ylenpalttiseen virallisuuden tai esimerkiksi kansainvälisyyden tavoitteluun”, kirjoittaa Ville Eloranta.

De nya journalisterna är influencers

Högermedierna satsar mindre på att producera den bästa journalistiken och mer på att främst bekräfta det tittarna redan tror, skriver Jeanette Öhman.

Sanomalehtimiehen näytenumero huhtikuussa 1924.

Lehti harrastuksen avuksi

Suomen Sanomalehtimiesten Liitto tarvitsi oman lehden, koska sisäinen tiedotus hoitui ”helpoimmin painokoneen kautta”.

Avarakatseinen humanisti

Toimittaja Jussi Kentala 24. 7. 1946 Veteli – 23. 11. 2020 Kauhava

Taitava taittaja - käytännössä ja teoriassa

Ulkoasupäällikkö Hannu Pulkkinen 8.11.1951 Pyhäjärvi – 6.12.2020 Helsinki 

Henkilökuvauksen lordi ja velho 

Valokuvaaja Kari Kaipainen 28. 9. 1952 Mikkeli – 2. 11. 2020 Espoo

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta