Hakukoneoptimointi tuo artikkelille lukijoita – näin varmistat, että oma juttusi nousee hakutulosten kärkeen

Näin mediatalot hyödyntävät hakukoneoptimointia

Head of AI, Jaakko Lempinen ja web-analyytikko Ari Levola, Yle:
Hakukoneoptimoinnin rooli ymmärretään Ylessä hyvin.Tavoitteemme on, että sisältömme ovat löydettävissä mahdollisimman laajasti.Siksi hakukoneet ovat oleellinen liikenteen lähde ja tarkkailemme kävijäliikennettä säännöllisesti. Strategia SEO:n suhteen on panostaa erityisesti tekniseen optimointiin sekä sivuston ja sisältöjen kehitykseen.

Meillä kotona -sivuston toimituspäällikkö Emmi Nissi, A-lehdet:
Meille SEO-työ on ollut aina tärkeää.Digitoimitus optimoi tarkkaan jutut, jotka tulevat todennäköisesti olemaan haettuja. Juttuja tehdään jonkin verran SEO-kärjellä. Mietimme esimerkiksi sitä, millaisia paljon haettuja reseptejä meiltä puuttuu.Myös tonttuoven tai kukkafocaccian tapaisten ilmiöiden taustalla on SEO-työtä: täytyy miettiä etukäteen, millä hakusanalla juttu tulevaisuudessa löydetään.

Kiihdyttämö-tiimin liiketoimintapäällikkö Annina Pennonen, Otava:
Tiimimme tehtävä on kehittää naiskohderyhmäsivustoja eli Annaa, Kaksplussaa ja Kotiliettä kävijämäärällisesti ja kaupallisesti.Tuemme toimituksia erityisesti hakukoneoptimoinnissa: huollamme vanhoja sisältöjä ja seuraamme hakutrendejä. Sivustoille hakukonenäkyvyys on tärkeää. Esimerkiksi ruokasisältöjen osalta toimitukset miettivät hakukoneoptimointia sesonkien mukaan eli millaisia reseptejä haetaan vaikkapa kevään juhlakaudella tai joulun alla.

JOURNALISTI
27.8.2020

Inka Ikonen, teksti
Tuomas Ikonen, kuvitus

Moni artikkeli löytää lukijansa hakukoneiden avulla. Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) auttaa parantamaan artikkelin sijoitusta hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi toimii linkkinä jutun ja lukijan välillä, ja hyvin hakukoneoptimoitu juttu voi elää Googlessa ja muissa palveluissa jopa vuosia. Tiedotusvälineet alkavat myös ymmärtää hakukonenäkyvyyden tärkeyden, joten toimittaja voi erottautua hakukoneosaamisellaan.

Optimointi on tärkeä taito erityisesti palvelujournalismia tuottaville lifestyle-toimittajille, koska esimerkiksi terveysaiheita ja reseptejä haetaan erityisen paljon.

 

Neljä vinkkiä hakukoneoptimointiin

1. Valitse avainsana

Mieti, millä sanalla tai sanoilla ihminen hakisi juttuasi hakukoneessa. Se on juttusi avainsana. Avainsana voi olla yksi sana, kaksi sanaa tai jopa lause – lausehaut yleistyvät koko ajan.

Jos teet juttua esimerkiksi verenpaineesta, avainsanasi voi olla verenpaine, verenpainemittari, verenpaineen mittaus tai verenpainelääkkeet. Valitse avainsana näkökulman ja sisällön mukaan.

Oikean avainsanan valinta on tärkeintä. Jos kukaan ei hae valitsemallasi sanalla, optimointi on turhaa. Eri työkaluilla voit tarkastella, kuinka usein eri sanoja haetaan. Helpoimpia käyttää ovat Googlen Keyword Planner sekä Ubersuggest ja Keywordtool.io.

 

 

2. Tarkista kilpailutilanne

Kun olet valinnut avainsanan verenpaine, tee pieni kilpailijatutkimus. Hae hakukoneessa sanalla verenpaine ja katso, mitä hakutuloksiin nousee. Miten voit erottautua jutullasi muista?

 

 

3. Optimoi

Hakukonerobotti ”lukee” artikkelia samalla tavalla kuin ihmislukija. Ihmislukijan huomio kiinnittyy ensimmäisenä otsikkoon, joten hakukonerobotti arvottaa sen tärkeimmäksi. Tästä syystä avainsanan pitäisi löytyä jo otsikosta. Seuraavaksi tärkeimmät elementit robotille ovat ingressi, väliotsikot ja leipäteksti.
 

Otsikot Käytä avainsanaa jutun otsikossa, mieluiten sen alussa. Monissa julkaisujärjestelmissä on mahdollista kirjoittaa myös erillinen hakukoneissa näkyvä SEO-otsikko. Käytä avainsanaa myös siinä. Muista, että kirjoitat juttua hakutulossivua selaavalle lukijalle. Kirjoita houkutteleva otsikko, jonka mitta on korkeintaan 70 merkkiä, jolloin se näkyy hakutulossivulla kokonaan.

SEO-otsikko voisi kuulua vaikkapa näin: Onko verenpaine koholla? 6 vinkkiä, joilla saat sen kuriin.
 

Ingressi Käytä avainsanaa ingressissä. Kuten SEO-otsikko, monissa julkaisujärjestelmissä on mahdollista kirjoittaa erillinen hakukoneissa näkyvä ingressi eli SEO-kuvaus. Pidä sen mitta noin 150 merkissä.

SEO-kuvaus voisi olla esimerkiksi Syy korkealle verenpaineelle löytyy yleensä elintavoista. Taustalla voi kuitenkin olla myös perinnöllinen alttius.
 

Leipäteksti Käytä valitsemaasi avainsanaa väliotsikoissa, leipätekstin alussa ja keskellä niin, että teksti kuitenkin kuulostaa yhä luonnolliselta. Hakukone ymmärtää suomenkielisten sanojen taivutusmuotoja. Avainsana on hyvä esiintyä ainakin muutaman kerran. Älä kuitenkaan liioittele, hakukone voi rangaista siitä! Jos jutun tunkee liian täyteen avainsanaa, hakukonerobotti voi tulkita jutun roskasisällöksi ja sulkea sen hakukoneista kokonaan eli se ei indeksoi artikkelia ollenkaan. Tällöin puhutaan keyword stuffingista eli ylioptimoinnista.
 

Kuvat Hakukonerobotti ymmärtää vain tekstiä. Älä siis kirjoita sisältöä kuviin tai käytä pelkkää videota. Kuvankin voi optimoida. Käytä avainsanaa kuvan tiedostonimessä, kuvatekstissä ja kuvan vaihtoehtoisessa nimessä, joka näkyy silloin, kun kuva ei jostain syystä lataudu.
 

Linkitys Artikkelit, joissa on linkkejä, nousevat hakutuloksissa korkeammalle. Upota leipätekstin varrelle ja jutun loppuun linkkejä muihin sivuston juttuihin. Leipätekstissä voit upottaa juuri johonkin tiettyyn kohtaan tai sanaan luonnollisesti sopivia linkkejä.

 

4. Päivitä

On tärkeää seurata jutun kehitystä hakukoneissa ja arvioida, mikä jutussa toimii ja mikä ei. Tässä auttaa web-analytiikka, joka antaa tietoa esimerkiksi jutun lukuajasta.

Sijoitus hakutuloksissa voi pudota, jos hakukoneen algoritmi muuttuu, hakutuloksiin nousee muita sivuja tai jutun sisältö vanhenee. Juttua voi päivittää ja monipuolistaa erilaisin elementein, kuten videoilla, uusilla linkeillä, kuvilla tai infografiikalla, jolloin se nousee hakutuloksissa uudelleen.

Näin mediatalot hyödyntävät hakukoneoptimointia

Head of AI, Jaakko Lempinen ja web-analyytikko Ari Levola, Yle:
Hakukoneoptimoinnin rooli ymmärretään Ylessä hyvin.Tavoitteemme on, että sisältömme ovat löydettävissä mahdollisimman laajasti.Siksi hakukoneet ovat oleellinen liikenteen lähde ja tarkkailemme kävijäliikennettä säännöllisesti. Strategia SEO:n suhteen on panostaa erityisesti tekniseen optimointiin sekä sivuston ja sisältöjen kehitykseen.

Meillä kotona -sivuston toimituspäällikkö Emmi Nissi, A-lehdet:
Meille SEO-työ on ollut aina tärkeää.Digitoimitus optimoi tarkkaan jutut, jotka tulevat todennäköisesti olemaan haettuja. Juttuja tehdään jonkin verran SEO-kärjellä. Mietimme esimerkiksi sitä, millaisia paljon haettuja reseptejä meiltä puuttuu.Myös tonttuoven tai kukkafocaccian tapaisten ilmiöiden taustalla on SEO-työtä: täytyy miettiä etukäteen, millä hakusanalla juttu tulevaisuudessa löydetään.

Kiihdyttämö-tiimin liiketoimintapäällikkö Annina Pennonen, Otava:
Tiimimme tehtävä on kehittää naiskohderyhmäsivustoja eli Annaa, Kaksplussaa ja Kotiliettä kävijämäärällisesti ja kaupallisesti.Tuemme toimituksia erityisesti hakukoneoptimoinnissa: huollamme vanhoja sisältöjä ja seuraamme hakutrendejä. Sivustoille hakukonenäkyvyys on tärkeää. Esimerkiksi ruokasisältöjen osalta toimitukset miettivät hakukoneoptimointia sesonkien mukaan eli millaisia reseptejä haetaan vaikkapa kevään juhlakaudella tai joulun alla.



6 2020
Arkisto

Ylen heikentäminen ei ratkaise kaupallisen median ongelmia

Kaupallista mediaa ei tueta toiveilla euroista vaan ihan oikeilla euroilla, kirjoittaa Journalistin päätoimittaja Maria Pettersson.

Kun kyse on elämästä ja kuolemasta, päättäjille ei voi antaa työrauhaa

”Kotona pelkäävälle ihmiselle toimittajasta tulee kirjaimellisesti elintärkeä. Tappavan pandemian aikana kysymykset ovat perimmäisiä”, kirjoittaa Susanna Kuparinen.

Suunnittelet kolumnin kirjoittamista, Tomi Einonen

MTV Uutisten vastaava päätoimittaja keskustelee alaistensa kanssa, kun haluaa saada yhteiskunnalliset näkemyksensä esille.

Verkosta tuli suomalaisten tärkein uutislähde

Sanomalehtien verkkosivut ohittivat televisiolähetykset suomalaisten ykkösuutislähteenä. Verkkouutiset luetaan aiempaa useammin älypuhelimella, kertoo kansainvälinen tutkimus.

Oletko käynyt Terveydenvoinnin laitoksella?

”Yhdysrakenteet vaikuttavat joskus leviävän paikkoihin, joissa alkaa tuntua, ettei kirjoittaja enää lainkaan tiedä sääntöjen perusteita”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Vad väljer just du bort från historien?

”Låt den där ena reportern göra en lite större grej på sin idé, trots att det inte direkt har att göra med pandemin. Historien tackar”, skriver Liselott Lindström.

Black isolla B:llä

”Keskustelu epätasa-arvosta ja rasismista on kuumentunut monissa amerikkalaistoimituksissa”, kirjoittaa Juha Rekola.

Syksyllä voi taas keskittyä työnhaun sijaan opiskeluun

Journalistiliiton suositus kesätyöntekijöiden rekrytoinnin aikataulusta on saamassa jatkoa, kirjoittaa Laura Forsén.

Uutismies ja kupletisti

Kuolleita: Toimittaja Janne Linnovaara 15. 6. 1970 Jämsänkoski – 28. 5. 2020 Helsinki

Porilainen monilla mausteilla

Kuolleita: Toimittaja Juha-Pekka Lammi 28. 8. 1953 Pori – 13. 4. 2020 Tampere

Asiantunteva toimittaja tallensi piano- ja urkumusiikkia

Kuolleita: Musiikkitoimittaja Leena Santalahti 21. 2. 1943 Heinola – 23. 5. 2020 Espoo

Energinen kirjallisuuden kääntäjä

Kuolleita: Suomentaja Tarja Roinila 27. 1. 1964 Jyväskylä – 19. 5. 2020 Helsinki

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta