Hakukoneoptimointi tuo artikkelille lukijoita – näin varmistat, että oma juttusi nousee hakutulosten kärkeen

Näin mediatalot hyödyntävät hakukoneoptimointia

Head of AI, Jaakko Lempinen ja web-analyytikko Ari Levola, Yle:
Hakukoneoptimoinnin rooli ymmärretään Ylessä hyvin.Tavoitteemme on, että sisältömme ovat löydettävissä mahdollisimman laajasti.Siksi hakukoneet ovat oleellinen liikenteen lähde ja tarkkailemme kävijäliikennettä säännöllisesti. Strategia SEO:n suhteen on panostaa erityisesti tekniseen optimointiin sekä sivuston ja sisältöjen kehitykseen.

Meillä kotona -sivuston toimituspäällikkö Emmi Nissi, A-lehdet:
Meille SEO-työ on ollut aina tärkeää.Digitoimitus optimoi tarkkaan jutut, jotka tulevat todennäköisesti olemaan haettuja. Juttuja tehdään jonkin verran SEO-kärjellä. Mietimme esimerkiksi sitä, millaisia paljon haettuja reseptejä meiltä puuttuu.Myös tonttuoven tai kukkafocaccian tapaisten ilmiöiden taustalla on SEO-työtä: täytyy miettiä etukäteen, millä hakusanalla juttu tulevaisuudessa löydetään.

Kiihdyttämö-tiimin liiketoimintapäällikkö Annina Pennonen, Otava:
Tiimimme tehtävä on kehittää naiskohderyhmäsivustoja eli Annaa, Kaksplussaa ja Kotiliettä kävijämäärällisesti ja kaupallisesti.Tuemme toimituksia erityisesti hakukoneoptimoinnissa: huollamme vanhoja sisältöjä ja seuraamme hakutrendejä. Sivustoille hakukonenäkyvyys on tärkeää. Esimerkiksi ruokasisältöjen osalta toimitukset miettivät hakukoneoptimointia sesonkien mukaan eli millaisia reseptejä haetaan vaikkapa kevään juhlakaudella tai joulun alla.

JOURNALISTI
27.8.2020

Inka Ikonen, teksti
Tuomas Ikonen, kuvitus

Moni artikkeli löytää lukijansa hakukoneiden avulla. Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) auttaa parantamaan artikkelin sijoitusta hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi toimii linkkinä jutun ja lukijan välillä, ja hyvin hakukoneoptimoitu juttu voi elää Googlessa ja muissa palveluissa jopa vuosia. Tiedotusvälineet alkavat myös ymmärtää hakukonenäkyvyyden tärkeyden, joten toimittaja voi erottautua hakukoneosaamisellaan.

Optimointi on tärkeä taito erityisesti palvelujournalismia tuottaville lifestyle-toimittajille, koska esimerkiksi terveysaiheita ja reseptejä haetaan erityisen paljon.

 

Neljä vinkkiä hakukoneoptimointiin

1. Valitse avainsana

Mieti, millä sanalla tai sanoilla ihminen hakisi juttuasi hakukoneessa. Se on juttusi avainsana. Avainsana voi olla yksi sana, kaksi sanaa tai jopa lause – lausehaut yleistyvät koko ajan.

Jos teet juttua esimerkiksi verenpaineesta, avainsanasi voi olla verenpaine, verenpainemittari, verenpaineen mittaus tai verenpainelääkkeet. Valitse avainsana näkökulman ja sisällön mukaan.

Oikean avainsanan valinta on tärkeintä. Jos kukaan ei hae valitsemallasi sanalla, optimointi on turhaa. Eri työkaluilla voit tarkastella, kuinka usein eri sanoja haetaan. Helpoimpia käyttää ovat Googlen Keyword Planner sekä Ubersuggest ja Keywordtool.io.

 

 

2. Tarkista kilpailutilanne

Kun olet valinnut avainsanan verenpaine, tee pieni kilpailijatutkimus. Hae hakukoneessa sanalla verenpaine ja katso, mitä hakutuloksiin nousee. Miten voit erottautua jutullasi muista?

 

 

3. Optimoi

Hakukonerobotti ”lukee” artikkelia samalla tavalla kuin ihmislukija. Ihmislukijan huomio kiinnittyy ensimmäisenä otsikkoon, joten hakukonerobotti arvottaa sen tärkeimmäksi. Tästä syystä avainsanan pitäisi löytyä jo otsikosta. Seuraavaksi tärkeimmät elementit robotille ovat ingressi, väliotsikot ja leipäteksti.
 

Otsikot Käytä avainsanaa jutun otsikossa, mieluiten sen alussa. Monissa julkaisujärjestelmissä on mahdollista kirjoittaa myös erillinen hakukoneissa näkyvä SEO-otsikko. Käytä avainsanaa myös siinä. Muista, että kirjoitat juttua hakutulossivua selaavalle lukijalle. Kirjoita houkutteleva otsikko, jonka mitta on korkeintaan 70 merkkiä, jolloin se näkyy hakutulossivulla kokonaan.

SEO-otsikko voisi kuulua vaikkapa näin: Onko verenpaine koholla? 6 vinkkiä, joilla saat sen kuriin.
 

Ingressi Käytä avainsanaa ingressissä. Kuten SEO-otsikko, monissa julkaisujärjestelmissä on mahdollista kirjoittaa erillinen hakukoneissa näkyvä ingressi eli SEO-kuvaus. Pidä sen mitta noin 150 merkissä.

SEO-kuvaus voisi olla esimerkiksi Syy korkealle verenpaineelle löytyy yleensä elintavoista. Taustalla voi kuitenkin olla myös perinnöllinen alttius.
 

Leipäteksti Käytä valitsemaasi avainsanaa väliotsikoissa, leipätekstin alussa ja keskellä niin, että teksti kuitenkin kuulostaa yhä luonnolliselta. Hakukone ymmärtää suomenkielisten sanojen taivutusmuotoja. Avainsana on hyvä esiintyä ainakin muutaman kerran. Älä kuitenkaan liioittele, hakukone voi rangaista siitä! Jos jutun tunkee liian täyteen avainsanaa, hakukonerobotti voi tulkita jutun roskasisällöksi ja sulkea sen hakukoneista kokonaan eli se ei indeksoi artikkelia ollenkaan. Tällöin puhutaan keyword stuffingista eli ylioptimoinnista.
 

Kuvat Hakukonerobotti ymmärtää vain tekstiä. Älä siis kirjoita sisältöä kuviin tai käytä pelkkää videota. Kuvankin voi optimoida. Käytä avainsanaa kuvan tiedostonimessä, kuvatekstissä ja kuvan vaihtoehtoisessa nimessä, joka näkyy silloin, kun kuva ei jostain syystä lataudu.
 

Linkitys Artikkelit, joissa on linkkejä, nousevat hakutuloksissa korkeammalle. Upota leipätekstin varrelle ja jutun loppuun linkkejä muihin sivuston juttuihin. Leipätekstissä voit upottaa juuri johonkin tiettyyn kohtaan tai sanaan luonnollisesti sopivia linkkejä.

 

4. Päivitä

On tärkeää seurata jutun kehitystä hakukoneissa ja arvioida, mikä jutussa toimii ja mikä ei. Tässä auttaa web-analytiikka, joka antaa tietoa esimerkiksi jutun lukuajasta.

Sijoitus hakutuloksissa voi pudota, jos hakukoneen algoritmi muuttuu, hakutuloksiin nousee muita sivuja tai jutun sisältö vanhenee. Juttua voi päivittää ja monipuolistaa erilaisin elementein, kuten videoilla, uusilla linkeillä, kuvilla tai infografiikalla, jolloin se nousee hakutuloksissa uudelleen.

Näin mediatalot hyödyntävät hakukoneoptimointia

Head of AI, Jaakko Lempinen ja web-analyytikko Ari Levola, Yle:
Hakukoneoptimoinnin rooli ymmärretään Ylessä hyvin.Tavoitteemme on, että sisältömme ovat löydettävissä mahdollisimman laajasti.Siksi hakukoneet ovat oleellinen liikenteen lähde ja tarkkailemme kävijäliikennettä säännöllisesti. Strategia SEO:n suhteen on panostaa erityisesti tekniseen optimointiin sekä sivuston ja sisältöjen kehitykseen.

Meillä kotona -sivuston toimituspäällikkö Emmi Nissi, A-lehdet:
Meille SEO-työ on ollut aina tärkeää.Digitoimitus optimoi tarkkaan jutut, jotka tulevat todennäköisesti olemaan haettuja. Juttuja tehdään jonkin verran SEO-kärjellä. Mietimme esimerkiksi sitä, millaisia paljon haettuja reseptejä meiltä puuttuu.Myös tonttuoven tai kukkafocaccian tapaisten ilmiöiden taustalla on SEO-työtä: täytyy miettiä etukäteen, millä hakusanalla juttu tulevaisuudessa löydetään.

Kiihdyttämö-tiimin liiketoimintapäällikkö Annina Pennonen, Otava:
Tiimimme tehtävä on kehittää naiskohderyhmäsivustoja eli Annaa, Kaksplussaa ja Kotiliettä kävijämäärällisesti ja kaupallisesti.Tuemme toimituksia erityisesti hakukoneoptimoinnissa: huollamme vanhoja sisältöjä ja seuraamme hakutrendejä. Sivustoille hakukonenäkyvyys on tärkeää. Esimerkiksi ruokasisältöjen osalta toimitukset miettivät hakukoneoptimointia sesonkien mukaan eli millaisia reseptejä haetaan vaikkapa kevään juhlakaudella tai joulun alla.



8 2020
Arkisto

Harva meistä on korvaamaton superneuvottelija

Työehtosopimukset ovat siitä käteviä, että niiden ansiosta tavan ihmisen ei juuri koskaan tarvitse huolehtia lomista, työajasta, vähimmäispalkasta tai siitä, maksetaanko sairauden ajalta palkkaa, kirjoittaa Journalistin päätoimittaja Maria Pettersson.

Onneksi minä en joudu jakamaan mediatukia

”Mediatukea olisi rehdimpää perustella työpaikkojen säilymisellä kuin demokratialla”, kirjoittavat Annukka Oksanen ja Elina Yrjölä.

Vapaapäivien pitäminen on sinulle lähinnä uuvuttavaa, Minna Holopainen

STT:n vastaava päätoimittaja Minna Holopainen tekee töitä melkein koko ajan ja on mahdollisesti itsekin tekoäly.

Näin syntyy Trendin syysmuotijuttu

Trendi tilasi stylisti ja valokuvaaja -työparilta helmikuussa syysmuotijutun. Kesällä kuvaaja ja malli vaihtuivat koronan takia. Juttu kuvattiin elokuussa kotieläintilalla.

Kielenhuollon päämaja ei ole käymässä turhaksi

”On viisainta, ettei yleiskielessä sooloilu karkaa käsistä. Tämä aika ei varsinaisesti kaipaa lisää ymmärryksen puutetta”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Vi måste respektera – och kredda varandra

”Vi måste respektera varandras arbete och kredda den som kreddas bör”, skriver Felicia Bredenberg.

Koronasta vauhtia muutoksiin

”Voisiko pandemiakurjuuden keskeltä löytyä jotain hyvääkin? Voidaanko esimerkiksi itsensä työllistäjille saada vihdoin pandemian vauhdittamana turvatumpi asema”, kysyy Suomen freelance-journalistien uusi puheenjohtaja Maria Markus.

Munkit ja possut

Kesätoimittaja Ilkka Vänttisen kuvissa näkyi sikoja juuri niin kuin pitikin – ja lisäksi jotain aivan muuta.

Uutistoimistotuki ehkä osaksi median koronatukea – tuen haku on alkanut

Median koronatukea voi saada journalistisen työn kustannuksiin. Myöntämisen ehtona on mainosmyynnin lasku. Erillistä uutistoimintaan suunnattua tukea on saanut aiemmin muun muassa STT.

Etävaltuusto nosti hien otsalle

Kuuluuko? Näkyykö? Journalistiliiton historian ensimmäisessä valtuuston hybridikokouksessa teknisiä pulmia ratkottiin lennosta, kirjoittaa Kira Närhi.

Herrasmies on poissa

Kuolleita: Toimittaja Matti Vainio 20. 6. 1935 Sortavala – 5. 9. 2020 Hämeenlinna

Arvostettu monitoiminainen

Kuolleita: Toimittaja Liisa Laine Oulu 25. 3. 1936 – 8. 8. 2020 Helsinki

Hjärtat klappade för nyheter och rättvisa

Döda: Journalisten Ia Henriksson 5. 1. 1974 Helsingfors – 11. 7. 2020 Helsingfors

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta