Hakukoneoptimointi tuo artikkelille lukijoita – näin varmistat, että oma juttusi nousee hakutulosten kärkeen

Näin mediatalot hyödyntävät hakukoneoptimointia

Head of AI, Jaakko Lempinen ja web-analyytikko Ari Levola, Yle:
Hakukoneoptimoinnin rooli ymmärretään Ylessä hyvin.Tavoitteemme on, että sisältömme ovat löydettävissä mahdollisimman laajasti.Siksi hakukoneet ovat oleellinen liikenteen lähde ja tarkkailemme kävijäliikennettä säännöllisesti. Strategia SEO:n suhteen on panostaa erityisesti tekniseen optimointiin sekä sivuston ja sisältöjen kehitykseen.

Meillä kotona -sivuston toimituspäällikkö Emmi Nissi, A-lehdet:
Meille SEO-työ on ollut aina tärkeää.Digitoimitus optimoi tarkkaan jutut, jotka tulevat todennäköisesti olemaan haettuja. Juttuja tehdään jonkin verran SEO-kärjellä. Mietimme esimerkiksi sitä, millaisia paljon haettuja reseptejä meiltä puuttuu.Myös tonttuoven tai kukkafocaccian tapaisten ilmiöiden taustalla on SEO-työtä: täytyy miettiä etukäteen, millä hakusanalla juttu tulevaisuudessa löydetään.

Kiihdyttämö-tiimin liiketoimintapäällikkö Annina Pennonen, Otava:
Tiimimme tehtävä on kehittää naiskohderyhmäsivustoja eli Annaa, Kaksplussaa ja Kotiliettä kävijämäärällisesti ja kaupallisesti.Tuemme toimituksia erityisesti hakukoneoptimoinnissa: huollamme vanhoja sisältöjä ja seuraamme hakutrendejä. Sivustoille hakukonenäkyvyys on tärkeää. Esimerkiksi ruokasisältöjen osalta toimitukset miettivät hakukoneoptimointia sesonkien mukaan eli millaisia reseptejä haetaan vaikkapa kevään juhlakaudella tai joulun alla.

JOURNALISTI
27.8.2020

Inka Ikonen, teksti
Tuomas Ikonen, kuvitus

Moni artikkeli löytää lukijansa hakukoneiden avulla. Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) auttaa parantamaan artikkelin sijoitusta hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi toimii linkkinä jutun ja lukijan välillä, ja hyvin hakukoneoptimoitu juttu voi elää Googlessa ja muissa palveluissa jopa vuosia. Tiedotusvälineet alkavat myös ymmärtää hakukonenäkyvyyden tärkeyden, joten toimittaja voi erottautua hakukoneosaamisellaan.

Optimointi on tärkeä taito erityisesti palvelujournalismia tuottaville lifestyle-toimittajille, koska esimerkiksi terveysaiheita ja reseptejä haetaan erityisen paljon.

 

Neljä vinkkiä hakukoneoptimointiin

1. Valitse avainsana

Mieti, millä sanalla tai sanoilla ihminen hakisi juttuasi hakukoneessa. Se on juttusi avainsana. Avainsana voi olla yksi sana, kaksi sanaa tai jopa lause – lausehaut yleistyvät koko ajan.

Jos teet juttua esimerkiksi verenpaineesta, avainsanasi voi olla verenpaine, verenpainemittari, verenpaineen mittaus tai verenpainelääkkeet. Valitse avainsana näkökulman ja sisällön mukaan.

Oikean avainsanan valinta on tärkeintä. Jos kukaan ei hae valitsemallasi sanalla, optimointi on turhaa. Eri työkaluilla voit tarkastella, kuinka usein eri sanoja haetaan. Helpoimpia käyttää ovat Googlen Keyword Planner sekä Ubersuggest ja Keywordtool.io.

 

 

2. Tarkista kilpailutilanne

Kun olet valinnut avainsanan verenpaine, tee pieni kilpailijatutkimus. Hae hakukoneessa sanalla verenpaine ja katso, mitä hakutuloksiin nousee. Miten voit erottautua jutullasi muista?

 

 

3. Optimoi

Hakukonerobotti ”lukee” artikkelia samalla tavalla kuin ihmislukija. Ihmislukijan huomio kiinnittyy ensimmäisenä otsikkoon, joten hakukonerobotti arvottaa sen tärkeimmäksi. Tästä syystä avainsanan pitäisi löytyä jo otsikosta. Seuraavaksi tärkeimmät elementit robotille ovat ingressi, väliotsikot ja leipäteksti.
 

Otsikot Käytä avainsanaa jutun otsikossa, mieluiten sen alussa. Monissa julkaisujärjestelmissä on mahdollista kirjoittaa myös erillinen hakukoneissa näkyvä SEO-otsikko. Käytä avainsanaa myös siinä. Muista, että kirjoitat juttua hakutulossivua selaavalle lukijalle. Kirjoita houkutteleva otsikko, jonka mitta on korkeintaan 70 merkkiä, jolloin se näkyy hakutulossivulla kokonaan.

SEO-otsikko voisi kuulua vaikkapa näin: Onko verenpaine koholla? 6 vinkkiä, joilla saat sen kuriin.
 

Ingressi Käytä avainsanaa ingressissä. Kuten SEO-otsikko, monissa julkaisujärjestelmissä on mahdollista kirjoittaa erillinen hakukoneissa näkyvä ingressi eli SEO-kuvaus. Pidä sen mitta noin 150 merkissä.

SEO-kuvaus voisi olla esimerkiksi Syy korkealle verenpaineelle löytyy yleensä elintavoista. Taustalla voi kuitenkin olla myös perinnöllinen alttius.
 

Leipäteksti Käytä valitsemaasi avainsanaa väliotsikoissa, leipätekstin alussa ja keskellä niin, että teksti kuitenkin kuulostaa yhä luonnolliselta. Hakukone ymmärtää suomenkielisten sanojen taivutusmuotoja. Avainsana on hyvä esiintyä ainakin muutaman kerran. Älä kuitenkaan liioittele, hakukone voi rangaista siitä! Jos jutun tunkee liian täyteen avainsanaa, hakukonerobotti voi tulkita jutun roskasisällöksi ja sulkea sen hakukoneista kokonaan eli se ei indeksoi artikkelia ollenkaan. Tällöin puhutaan keyword stuffingista eli ylioptimoinnista.
 

Kuvat Hakukonerobotti ymmärtää vain tekstiä. Älä siis kirjoita sisältöä kuviin tai käytä pelkkää videota. Kuvankin voi optimoida. Käytä avainsanaa kuvan tiedostonimessä, kuvatekstissä ja kuvan vaihtoehtoisessa nimessä, joka näkyy silloin, kun kuva ei jostain syystä lataudu.
 

Linkitys Artikkelit, joissa on linkkejä, nousevat hakutuloksissa korkeammalle. Upota leipätekstin varrelle ja jutun loppuun linkkejä muihin sivuston juttuihin. Leipätekstissä voit upottaa juuri johonkin tiettyyn kohtaan tai sanaan luonnollisesti sopivia linkkejä.

 

4. Päivitä

On tärkeää seurata jutun kehitystä hakukoneissa ja arvioida, mikä jutussa toimii ja mikä ei. Tässä auttaa web-analytiikka, joka antaa tietoa esimerkiksi jutun lukuajasta.

Sijoitus hakutuloksissa voi pudota, jos hakukoneen algoritmi muuttuu, hakutuloksiin nousee muita sivuja tai jutun sisältö vanhenee. Juttua voi päivittää ja monipuolistaa erilaisin elementein, kuten videoilla, uusilla linkeillä, kuvilla tai infografiikalla, jolloin se nousee hakutuloksissa uudelleen.

Näin mediatalot hyödyntävät hakukoneoptimointia

Head of AI, Jaakko Lempinen ja web-analyytikko Ari Levola, Yle:
Hakukoneoptimoinnin rooli ymmärretään Ylessä hyvin.Tavoitteemme on, että sisältömme ovat löydettävissä mahdollisimman laajasti.Siksi hakukoneet ovat oleellinen liikenteen lähde ja tarkkailemme kävijäliikennettä säännöllisesti. Strategia SEO:n suhteen on panostaa erityisesti tekniseen optimointiin sekä sivuston ja sisältöjen kehitykseen.

Meillä kotona -sivuston toimituspäällikkö Emmi Nissi, A-lehdet:
Meille SEO-työ on ollut aina tärkeää.Digitoimitus optimoi tarkkaan jutut, jotka tulevat todennäköisesti olemaan haettuja. Juttuja tehdään jonkin verran SEO-kärjellä. Mietimme esimerkiksi sitä, millaisia paljon haettuja reseptejä meiltä puuttuu.Myös tonttuoven tai kukkafocaccian tapaisten ilmiöiden taustalla on SEO-työtä: täytyy miettiä etukäteen, millä hakusanalla juttu tulevaisuudessa löydetään.

Kiihdyttämö-tiimin liiketoimintapäällikkö Annina Pennonen, Otava:
Tiimimme tehtävä on kehittää naiskohderyhmäsivustoja eli Annaa, Kaksplussaa ja Kotiliettä kävijämäärällisesti ja kaupallisesti.Tuemme toimituksia erityisesti hakukoneoptimoinnissa: huollamme vanhoja sisältöjä ja seuraamme hakutrendejä. Sivustoille hakukonenäkyvyys on tärkeää. Esimerkiksi ruokasisältöjen osalta toimitukset miettivät hakukoneoptimointia sesonkien mukaan eli millaisia reseptejä haetaan vaikkapa kevään juhlakaudella tai joulun alla.



3 2021
Arkisto

Vaalikoneet vaikuttavat äänestyspäätöksiin. Millaista valtaa käyttävät koneiden tekijät?

Vaalikone ei ole lelu, vaan journalistinen tuote. Esimerkiksi Ylen vaalikoneen takana on kymmeniä tekijöitä, kymmeniä sivuja väitteitä ja yli puolen vuoden työ. Miten vaalikone rakennetaan reilusti? Miten siitä pitäisi kertoa käyttäjille?

Journalistiliitto on aina vaatinut mahdottomia

Loma, viisipäiväinen työviikko tai työehtosopimukset tuntuivat mahdottomilta ajatuksilta ennen kuin riittävä määrä ihmisiä alkoi vaatia niitä. ”Ei riitä, että jäämme vain puolustamaan saavutettuja etuja”, kirjoittaa Maria Pettersson.

Ilahduit, kun viisi alaistasi lähti kilpailevaan lehteen, Arno Ahosniemi

Kauppalehden vastaava päätoimittaja esittää olevansa ikäistään vanhempi mies, joka odottaa turhaan työtarjousta Etelärannasta.

Koskelan surman uutisoinnissa jäi kertomatta, kuka leikkasi lapsilta

”Helsingistä piirtyy uutisten kautta omituinen kuva kaupunkina, jossa jokin mystinen luonnonvoima kasvattaa luokkakokoja ja näkymätön käsi silppuaa erityisopetuksen kelvottomaan kuntoon”, kirjoittaa Susanna Kuparinen.

Historian ensimmäinen toimittajien työehtosopimus on ­allekirjoitettu! Edessä työnantajan Åke Heiniö ja Arvi V. Mäkinen sekä työntekijöitä edustanut Jyrki Juuti, takana Pauli Strandén ja Esko Muinonen vuonna 1967. Kuva: Uuskuva. SJL. KA.

Satavuotias Journalistiliitto aloitti pienenä herrakerhona ja kasvoi vahvaksi ammattiliitoksi

Journalistiliitto on taistellut journalistien oikeuksien ja paremman journalismin puolesta jo vuosisadan - työnantajan ja itse tsaarin vastustuksesta huolimatta.

Konflikten tar kontextens plats

”Nyhetsmedier kan inte bortförklara sitt ansvar för förvirringen genom att peka finger mot myndigheter och politiker”, skriver Dan Lolax.

Auttaisiko työvälinepooli, jos etätyö jää pysyväksi?

Ergonomisen työskentelyn järjestäminen ei ole yksin työntekijän vastuulla – ei työpaikalla eikä kotona työskennellessä, kirjoittaa Journalistiliiton juristi Tuomas Aalto.

Virus muuntuu, mutta sitä ei muunneta

”Joskus kieleen vakiintuu yhdyssanoja, jotka tarkoittavat keskenään samaa, vaikka niiden osat ovat eri järjestyksessä ja toinen on muutenkin saattanut vaikuttaa toista epäloogisemmalta”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Pikkukengillä potku omaan takapuoleen

Kiitos siististä sisätyöstä, ajatteli Heikki Kuutti hyisenä pakkaspäivänä. Sitten uutispäällikkö sai juttuidean.

Journalistien työttömyyskassa Finka sulautuu osaksi uutta jättikassaa

Uudesta kassasta tulee Suomen kolmanneksi suurin työttömyyskassa. Kolmen kassan yhdistyminen tuo liitolle säästöjä ja lisää kassan yhteiskunnallista vaikutusvaltaa.

Näin tekijänoikeusrahat kiertävät

Tekijänoikeusjärjestö Kopioston kautta kulkee vuosittain noin 50 miljoonaa euroa, jotka se jakaa eteenpäin tekijänoikeuksien haltijoille.

Nitrodiskotaiteilija on poissa

Taittaja-graafikko Hannu Marttinen 12. 9. 1945 Helsinki – 10. 2. 2021 Hämeenlinna

Pienestä naisesta jäi iso jälki

Toimittaja Leena Seretin 11. 11. 1959 Kemi – 28. 1. 2021 Sipoo

Päätoimittaja puolusti koskiluontoa ja periaatteitaan

Päätoimittaja Seppo Vento 13. 6. 1930 Vesanto – 9. 2. 2021 Joensuu

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta