Joskus on käytävä ihan pankkikonttorissakin, kuten Solja Virkkunen teki Nokialla. Lehteen Virkkunen kirjoitti pankkien päivittäispalveluista.

Solja Virkkunen tekee Kuluttaja-lehteen testejä, joista kirjoittaminen on erityisen tarkkaa työtä

Solja Virkkunen, 35

Yhteiskuntatieteiden maisteri Tampereen yliopistosta.

Työskennellyt free-toimittajana sekä toimittajana Aamulehdessä ja Palvelualojen ammattiliiton Pam-lehdessä.

Kuluttaja-lehden avustaja vuodesta 2011. Toimitussihteeri vuodesta 2018.

JOURNALISTI
28.5.2020

Tommy Pohjola, teksti
Konsta Leppänen, kuva

Kuluttaja-lehden kolmen journalistin ja kahden testeihin erikoistuneen työntekijän toimitus tuottaa ja tulkitsee tutkimustietoa tavaroista, tuotteista ja palveluista ja analysoi sitä lukijan puolesta. Tekstien on oltava erityisen selkeitä. Kaikki tiedot tarkistetaan moneen kertaan. Virheisiin ei ole varaa.

”Ei tämä luovuutta tapa, mutta numeroita ja muuta faktaa on aina ihan hullun paljon. Se tekee kirjoittamisesta ja tekstien editoimisesta todella tarkkaa. Testejä luetaan kuin piru Raamattua”, toimitussihteeri Solja Virkkunen sanoo.

Huhtikuun Kuluttaja-lehdessä hän testasi yhdessä testauspäällikkö Teemu Sysiojan kanssa pankkien päivittäisiä palveluja. Raha-asioiden hoito etänä on erityisen mielenkiintoista nyt korona-aikana, kun oletettavasti entistä useampi suomalainen käyttää verkkopalveluja.

Lehti arvioi palveluiden monipuolisuuden, hinnan sekä asiakkaiden tyytyväisyyden pankkiinsa. Eräs johtopäätös on, että isot pankit eivät testissä loistaneet.

Kuluttaja on riippuvainen kansainvälisestä yhteistyöstä.

”On monia tuotteita, joiden testaaminen mahdollistuu laboratorioissa ulkomailla, kun kuluttajalehtiä on monta ympäri Eurooppaa. Se myös pitkälti määrittää, mistä Kuluttaja kirjoittaa.

Rahaanhan testaaminen kulminoituu, sillä testaus on monesti tosi kallista. Kuluttaja-lehdelle yhteen testiin osallistuminen maksaa sadoista euroista kymmeniin tuhansiin euroihin. Jokaisessa testissä on mukana kymmeniä tai jopa toista sataa tuotetta. Pankkeja ja vakuutusyhtiöitä testaamme itse.

Teemme noin kolmekymmentä testiä vuodessa. Pankkipalvelujen testaamista suunniteltiin pitkään. Koronavirusepidemian takia jutusta tuli entistä ajankohtaisempi”, Virkkunen kertoo.

Testien rajaukset harvoin tyydyttävät kaikkia lukijoita, tai kuten tässä tapauksessa, testattuja pankkeja.

”Halusimme testiin palvelun, joka koskee mahdollisimman monia. Pankkitestistä olemme saaneet sekä risuja että ruusuja, kuten yleensä.

Lehdessämme ei ole mainoksia emmekä ota vastaan tuotteita tai muitakaan lahjoituksia. En koe, että meillä on varsinaisia kilpailijoita. Vältämme testaamasta tuotteita ja palveluita, joista kirjoittamiseen muut ovat erikoistuneet.

Olemme kaikki kuluttajia. Sana ’kuluttaja’ lehden nimenä ei ehkä ole kaikkein muodikkain, pitäisi olla vaikkapa ’tiedostava kuluttaja’, mutta muistaakseni kukaan ei ole keksinyt parempaakaan.”

Solja Virkkunen, 35

Yhteiskuntatieteiden maisteri Tampereen yliopistosta.

Työskennellyt free-toimittajana sekä toimittajana Aamulehdessä ja Palvelualojen ammattiliiton Pam-lehdessä.

Kuluttaja-lehden avustaja vuodesta 2011. Toimitussihteeri vuodesta 2018.

Margit Alasalmen valinta

Ylen Radiouutisten juontajien ja tuottajien valinta on Kuluttaja-lehti ja sen tuotetestit.

”Kuluttaja-lehden toimitus tekee tärkeää ja laadukasta journalismia saralla, jolla se on kovin yksin”, Margit Alasalmi sanoo.

”Lehti palvelee kuluttajia oivallisesti etenkin riippumattomilla tuotetesteillä ja palveluiden arvioinneilla. Kuluttajan testeistä löytyy luotettava apu ostopäätöksen tekoon. Lisäksi lehdestä saa tietoa kulut-tajien oikeuksista ja velvollisuuksista.

Lehden artikkelit ovat hyvin kirjoitettuja ja aihevalinnat mielenkiintoisia.”

Kuluttaja-lehti pyörii pääosin tilaustuloilla ja ilmestyy kahdeksan kertaa vuodessa. Lehden pääsee lukemaan verkossa maksumuurin takaa. Testejä voi ostaa myös yksittäin verkossa.



5 2020
Arkisto

Tämä voi olla ainoa tilaisuutemme mediatukeen

Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa valtio on jakanut journalismille koronatukea 24 – 66 miljoonaa euroa normaalin mediatuen päälle. Suomessa tiedonvälitystä ei tueta, vielä. Nyt tilanne on kuitenkin lupaavampi kuin vuosikymmeniin, kirjoittaa Maria Pettersson.

Kuohuva toimitus on loistopaikka edetä uralla, Riikka Räisänen

Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksen päätoimittaja tietää jo, kuka kolumnisti seuraavaksi ehdottaa yhtiön rahoituksen leikkaamista.

Koronan mukana kiire katosi ja filosofia palasi

Kodissamme on nukuttu enemmän kuin aikoihin. Yhtenä yönä en saanut unta, kun olin nukkunut niin jumalattoman paljon edellisinä, kirjoittaa Lauri Rotko.

Medier med mössan i hand

”Det är problematiskt om mediernas roll och deras stödbehov villkoras med coronavirusutbrottet”, skriver Dan Lolax.

Mediatuki on demokratiatuki – ja poliitikkojen olisi aika ymmärtää se

”Median asia ei ole vain median asia. Se on kansalaisten asia. Ja tämä tuntuu poliitikoilta unohtuneen”, kirjoittaa Hanne Aho.

Arvoisat kansalaiset, muistakaa resilienssi!

”Lohdullista – mutta samalla oireellista – on se, että moni journalisti pyrkii edelleen selittämään resilienssin”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Verkko toi uutta ay-koulutukseen

”Verkkokoulutus osoittautui yllättävän käteväksi ja vuorovaikutukselliseksi koulutusmuodoksi”, kirjoittaa työehtoasiamies Terhi Tarvainen.

Direktsändningarnas man

Döda: Redaktör Tomas Ek 6. 1.1957 Helsingfors – 2. 5.2020 Helsingfors

Teräväkielinen pomo muisti myös kannustaa

Kuolleita: Päätoimittaja Pekka Hyvärinen 20. 7. 1951 Kuopio – 10. 5. 2020 Helsinki

Uutisia, ei niinkään analyysejä

Kuolleita: Toimittaja Olli Pohjanpalo 21. 3. 1954 Hamilton Kanada – 11. 5. 2020 Helsinki

”Julkaistu kuva oli hyvä kuva”

Kuolleita: Valokuvaaja Mauri Vuorinen 11. 10. 1928 Hämeenkyrö – 30. 3. 2020 Tampere

Oikeutta puolustava marjakapitalisti

Kuolleita: Toimittaja Helena Hyvärinen 6.11. 1950 Tampere – 1.5.2020 Tampere

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta