Uuden päätoimittajan mielestä on hyvä, että myyjät esittävät mielipiteitä Ison Numeron kannesta

Veera Vehkasalo, 35, aloitti lokakuussa Ison Numeron päätoimittajana. Vehkasalo on valtiotieteiden maisteri. Hän siirtyy päätoimittajan rooliin viestintäalan tehtävistä Suomen YK-liitosta. Iso Numero on aikakauslehti, jota vähävaraiset ja kodittomat myyvät kadulla saadakseen lisätuloja. Lehteä myydään pääasiassa pääkaupunkiseudulla ja Uudenmaan suurimmissa kaupungeissa. Sen voi myös tilata kotiin.

JOURNALISTI
14.11.2019

Tommy Pohjola, teksti

Mihin asioihin haluat lehden kiinnittävän huomiota?

Teemat ovat aika lailla samat kuin ne, joita Isossa Numerossa jo käsitellään. Eritaustaisten ihmisten kohtaamisesta kirjoitamme varmasti enemmän. Tärkeitä aiheita ovat eriarvoisuus, köyhyys, ihmisten liikkuvuus ja katukulttuuri.

Minkälaisia uutisia luet itse?

Ajankohtaisia! Kansainväliset asiat ja ulkopolitiikka kiinnostavat kovasti. Silmiin osuvat monesti kaikenlaiset kuriositeetit. Myös positiivisia, kivoja uutisia luen mielelläni.

Koetko olevasi journalisti, tiedottaja vai avustustyöntekijä?

Avustustyöntekijä tuskin olen. Kysymys identiteetistä on kyllä hyvä ja vaikea. Uskon, että minulla on monia identiteettejä. Ajattelen, että olen aina hakeutunut tärkeäksi kokemieni asioiden ja ihmisten pariin. Että saan tehdä jotain, jolla on merkitystä.

Minkälaista kokemusta olet saanut aikaisemmista töistä?

Olen oppinut paljon siitä, miten tärkeää ihmisten kuunteleminen on niin maailmanpolitiikassa kuin arjessakin. Ehkä joustavuus on lisääntynyt ja uskon, että siitäkin on hyötyä, että tekee hyvin erilaisia hommia.

Miten aiot kehittää lehteä?

Iso Numero kirjoittaa erilaisten ihmisten yhteiselosta. Tätä on tärkeä pitää esillä jatkossakin.

Miten Ison Numeron tekeminen eroaa muiden aikakauslehtien tekemisestä?

Ehkä siinä, miten käsittelemme aiheita ja miten niistä kirjoitamme. Se kaikki liittyy näkökulmien valitsemiseen.

Miten lehden tekemisessä huomioidaan jakelutapa?

Pyrimme nostamaan esiin myös myyjämme ja heidän elämänsä. Pitää miettiä, miten lehti vaikuttaa myyjiin. Lehden pitää samalla näyttää sellaiselta, että sen haluaa ostaa.

Miten ihmiset saadaan ostamaan enemmän Isoa Numeroa?

Lehteä myydään enemmän kuin aikaisemmin. Osin se varmasti johtuu siitä, että myyjiä on enemmän. Hyvä niin. Tarkoitus on totta kai myös tehdä entistä kiinnostavampaa lehteä. On mahdollista, että myyjät myös kirjoittaisivat juttuja. Kansainvälisiä esimerkkejä löytyy.

Miten järjestökumppaninne vaikuttavat lehden sisältöön?

Teemme monien tahojen kanssa yhteistyötä, mutta eivät he lehden sisältöön vaikuta. Iso Numero on journalistisesti itsenäinen julkaisu, jonka sisältö tuotetaan journalistisin perustein.

Onko aiheita, joista Iso Numero ei kirjoita?

Kaikesta voi kirjoittaa. Tärkeää on se, miten kirjoitetaan.

Onko lehden tekemisessä jo tullut yllätyksiä?

Eipä juuri, Ison Numeron tekijät ja myyjät ovat tuttuja. Itsekin olen aikaisemmin kirjoittanut lehteen. Mielenkiintoista on, että lehden myyjät esittävät mielipiteitä etenkin sen kannesta. Se on ymmärrettävää. Hehän sitä myyvät.

Veera Vehkasalo, 35, aloitti lokakuussa Ison Numeron päätoimittajana. Vehkasalo on valtiotieteiden maisteri. Hän siirtyy päätoimittajan rooliin viestintäalan tehtävistä Suomen YK-liitosta. Iso Numero on aikakauslehti, jota vähävaraiset ja kodittomat myyvät kadulla saadakseen lisätuloja. Lehteä myydään pääasiassa pääkaupunkiseudulla ja Uudenmaan suurimmissa kaupungeissa. Sen voi myös tilata kotiin.



6 2020
Arkisto

Ylen heikentäminen ei ratkaise kaupallisen median ongelmia

Kaupallista mediaa ei tueta toiveilla euroista vaan ihan oikeilla euroilla, kirjoittaa Journalistin päätoimittaja Maria Pettersson.

Kun kyse on elämästä ja kuolemasta, päättäjille ei voi antaa työrauhaa

”Kotona pelkäävälle ihmiselle toimittajasta tulee kirjaimellisesti elintärkeä. Tappavan pandemian aikana kysymykset ovat perimmäisiä”, kirjoittaa Susanna Kuparinen.

Suunnittelet kolumnin kirjoittamista, Tomi Einonen

MTV Uutisten vastaava päätoimittaja keskustelee alaistensa kanssa, kun haluaa saada yhteiskunnalliset näkemyksensä esille.

Verkosta tuli suomalaisten tärkein uutislähde

Sanomalehtien verkkosivut ohittivat televisiolähetykset suomalaisten ykkösuutislähteenä. Verkkouutiset luetaan aiempaa useammin älypuhelimella, kertoo kansainvälinen tutkimus.

Oletko käynyt Terveydenvoinnin laitoksella?

”Yhdysrakenteet vaikuttavat joskus leviävän paikkoihin, joissa alkaa tuntua, ettei kirjoittaja enää lainkaan tiedä sääntöjen perusteita”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Vad väljer just du bort från historien?

”Låt den där ena reportern göra en lite större grej på sin idé, trots att det inte direkt har att göra med pandemin. Historien tackar”, skriver Liselott Lindström.

Black isolla B:llä

”Keskustelu epätasa-arvosta ja rasismista on kuumentunut monissa amerikkalaistoimituksissa”, kirjoittaa Juha Rekola.

Syksyllä voi taas keskittyä työnhaun sijaan opiskeluun

Journalistiliiton suositus kesätyöntekijöiden rekrytoinnin aikataulusta on saamassa jatkoa, kirjoittaa Laura Forsén.

Uutismies ja kupletisti

Kuolleita: Toimittaja Janne Linnovaara 15. 6. 1970 Jämsänkoski – 28. 5. 2020 Helsinki

Porilainen monilla mausteilla

Kuolleita: Toimittaja Juha-Pekka Lammi 28. 8. 1953 Pori – 13. 4. 2020 Tampere

Asiantunteva toimittaja tallensi piano- ja urkumusiikkia

Kuolleita: Musiikkitoimittaja Leena Santalahti 21. 2. 1943 Heinola – 23. 5. 2020 Espoo

Energinen kirjallisuuden kääntäjä

Kuolleita: Suomentaja Tarja Roinila 27. 1. 1964 Jyväskylä – 19. 5. 2020 Helsinki

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta