Sanonta on Antti Grundsténin mielestä ärsyttävä mutta hänen tekemisen tapaansa hyvin kuvaava. Kuva otettiin A-lehtien studiolla ”rakennusnurkassa”, jossa Grundstén tapaa nojailla tikkaisiin ja miettiä seuraavia kuvauksia lavastaja Tuomas Norteman kanssa.

Yllätyksiä olla pitää

Antti Grundstén, 34

Työskennellyt Imagessa heinäkuusta 2018 lähtien.

Ennen Imagea työskennellyt muun muassa Bond Creative Agencyssä, Kasino Creative Studiossa, Ylioppilaslehdessä, Vapa Mediassa ja omassa suunnittelutoimistossaan Double Happinessissa.

Valmistunut taiteen kandidaatiksi Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun laitokselta. Palkittu Grafian Vuoden Huiput -kilpailussa.

JOURNALISTI
28.2.2019

Nina Erho, teksti
Anna Autio, kuva

Imagen AD Antti Grundstén on valmis perustelemaan haastateltaville, miksi jutun kuvat ovat juuri sellaiset kuin ovat.

”Edeltäjäni Anna-Mari Tenhunen uudisti Imagen ulkoasun viime keväänä, ja olen jatkanut sitä tyyliä, koska muu hämmentäisi lukijoita ja brändiä. Samalla olen pikku hiljaa tehnyt sisäsivuille omannäköistäni jälkeä. Haluan, että lehdessä on yllätyksiä”, sanoo Imagen AD Antti Grundstén.

Grundstén aloitti työssään viime heinäkuussa, ja elokuun Image oli ensimmäinen hänen tekemänsä.

”Ennen Imagea työskentelin suunnittelutoimistossa, jota pyöritin ystäväni kanssa. Kun Anna-Mari lähti Imagesta, ajattelin, että yrittäminen ei ehkä olekaan juttuni. Olen aina ollut kiinnostuneempi journalismista kuin markkinointiviestinnästä ja muusta, mitä toimistossa tuli tehtyä.

Haluan ulkoasulla viestiä jutuista asioita, jotka eivät tule suoraan läpi tekstistä ja auttaa lukijaa ymmärtämään niiden tunnelmaa. Vaikeinta on kuvittaa abstrakteja aiheita tai miettiä, tarvitseeko juttu ylipäätään kuvia.

Hieno haaste oli Sonja Saarikosken joulukuinen juttu seksuaalirikollisista. Miten avata aihetta ilman, että näyttää oikein mitään? Miten olla neutraali ja mielenkiintoinen samaan aikaan?

Koska suunnitteluni lähtee aina tekstistä, tyylini vaihtelee tekstin mukaan. Joskus se on vähän tyhmänrohkea, mistä seuraa jälkipuheita. Niin kävi elokuussa, kun kannessa olivat Jere ja Nanna Karalahti tutit suussa. Sain maanitella heitä, mutta kun kuva oli otettu, se oli otettu. Mielestäni se sopi jutun luonteeseen.

Joillakin paljon julkisuudessa olleilla on kuvauksiin suoranainen raideri vaatimuksia, ja he haluavat hyväksyä kuvat ennen julkaisua. Silloin keskustelen ja perustelen, että nämä eivät ole promokuvia vaan journalistista sisältöä ja meidän tulkintamme asiasta.

Markkinointiviestinnässä hylätään ideoita surutta, ja olen luontaisestikin nopeiden ratkaisujen ystävä. Siksi on vaatinut totuttelua, että Imagessa asioita hiotaan, enkä isossa mediatalossa voi päättää ja tehdä kaikkea saman tien itse.

Pikku turhautumiset korvaa työ kovan luokan tekstiammattilaisten kanssa, ja tunnen olevani kotona.”

Antti Grundstén, 34

Työskennellyt Imagessa heinäkuusta 2018 lähtien.

Ennen Imagea työskennellyt muun muassa Bond Creative Agencyssä, Kasino Creative Studiossa, Ylioppilaslehdessä, Vapa Mediassa ja omassa suunnittelutoimistossaan Double Happinessissa.

Valmistunut taiteen kandidaatiksi Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun laitokselta. Palkittu Grafian Vuoden Huiput -kilpailussa.

Tuija Siltamäen valinta

Toimittaja Tuija Siltamäki valitsi esiteltäväksi Image-lehden ulkoasun, josta vastaa AD Antti Grundstén:

”Image on siitä poikkeuksellinen aikakauslehti, että hyvien juttujen lisäksi sillä on harkittu ja kunnianhimoisesti toteutettu ulkoasu, jossa näkyy vahvasti kulloisenkin AD:n kädenjälki.

Tyylikkään Anna-Mari Tenhusen jälkeen ’puikkoihin’ on hypännyt Antti Grundstén, jonka aikana estetiikka on vaihdellut hullusta herkkään. Taitoa on saada tyylien näennäinen sekamelska sopimaan yhteen lukijaa itsetarkoituksellisesti hämmentämättä.”



4 2020
Arkisto

Lomauttaminen koronakiireen keskellä on moraalitonta, mahdollisesti jopa laitonta

Näyttää siltä, että moni mediayritys on ilmoittanut lomautuksista ja käynyt yt-neuvottelut ”varmuuden vuoksi”. Aikeissa on paljon moraalitonta ja mahdollisesti myös laitonta, kirjoittaa Maria Pettersson.

Tuomas Peltomäki työskentelee nyt kotonaan Hyvinkäällä. Seurana Nuka-koira.

Kollegan haastatteleminen on parasta journalismia, Tuomas Peltomäki

Nyt-liitteen esimies tietää, ettei Twitterissä selviä hengissä, ellei osaa näytellä tyhmää.

Mitt i vårt livs största story

”Det som händer ställer journalisten i svår position. Vi vinner ingenting på att skapa oro, men är trots allt satta till att granska makten, att ställa våra frågor i en situation där entydlig forskning saknas”, skiver Mikaela Löv.

Näin tehdään valaistus elokuvaan

Elokuvan valaistus on tarkkaa sunnittelua. Matleena Kuusela kertoo, miten työ eteni kesällä ensi-iltansa saavan Eden-elokuvan kohdalla.

Porsastelu päätyy joskus uutisiinkin

”Asiallisen uutistyylin ammattilaisillakin tuntuu olevan sisimmässään sokea piste yksittäisille värittyneille sanoille”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Uutismies jakoi ympärilleen hyvää mieltä

Kuolleita: Toimittaja Jussi Salokorpi 2.3.1964 Vaasa – 23.3.2020 Helsinki

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta