Stekpannor, surfplattor, presentkort och välgörenhet – mediehusens julpaket ser olika ut

JOURNALISTI
12.12.2019

Jeanette Björkqvist, text
Heli Saarela, foto

Ålandstidningen delar ut de dyraste julklapparna. Åbo Underrättelser delar inte ut några klappar alls. Och KSF Media har omvandlat konkreta paket till välgörenhet.

 

Tom Simola, ansvarig utgivare och chefredaktör, Åbo Underrättelser

”ÅU delar inte ut julklappar, men vi brukar ordna ett julevenemang. I fjol hade vi en utbildningsdag kombinerad med julbuffé. I år hade vi bowling och en julbuffé.

Det är bra att arbetsgemenskapen gör saker utanför redaktionen. Julen och den mörka årstiden är en bra tidpunkt att förverkliga gemensamma saker. Vi försöker lösa det så att alla kan delta och tar in inhoppare den kvällen.”

 

Marit af Björkesten, direktör, Svenska Yle

”Svenska Yle följer samma linje som bolaget, vilket betyder att vi inte ger julklappar. Linjen har varit samma under hela min tid på Yle. Däremot firar vi jul tillsammans på olika sätt, i år blir det bland annat ett vinterjippo lite före jul i Böle.”

Janne Wass, chefredaktör, Ny Tid

”Vi ger personalen extra ledigt så de kan hålla hela julveckan ledig. Små gester är viktiga eftersom de kan få personalen att känna sig uppskattade av ledningen; det handlar om att bli sedd och ihågkommen. Glada och motiverade arbetstagare gör mycket bättre jobb än stressade och omotiverade dito.”

 

Anna Hellerstedt, vd, KSF Media

”I år donerar vi ett belopp till välgörande ändamål. Personalen får rösta på tre alternativ (Reportrar utan gränser, Plan International eller Kyrkans utlandshjälps klimatgåva). Den korta diskussionen i ledningsgruppen på detta tema var att julklappen i dess traditionella bemärkelse känns ganska förlegad och vi tänker att detta är ett bättre alternativ, som dessutom gör gott. För vår personal har vi ordnat en julfest. Det är viktigt att ta tillfället i akt och tacka personalen för det fina arbete de gör.”

 

Carita Liljendahl, chefredaktör, Nya Östis

”Under åren 2016–2018 arrangerades en liten julfest för de fasta medarbetarna och styrelsen. Vi hade namnlös julklapp och understödsföreningen betalade mat, men inte dryck.

I år bjuder vi alla aktiva medarbetare och styrelsen på jullunch på Degerby Gille.”

 

Niklas Nyberg, vd, HSS Media

”HSS Media har de senaste åren delat ut ett presentkort värt 50 euro till ett lokalt varuhus som finns på de flesta av våra huvudorter. Varje medarbetare (inklusive vikarier och inhoppare) får julgåvan. Från arbetsgivarens sida är gåvan viktig, och en självklarhet. Vissa år har de som hellre vill donera presentkortet till välgörande ändamål kunnat meddela om detta och så har den mängden presentkort donerats till lokala organisationer, som hjälper mindre bemedlade familjer/personer att få något extra till jul. Vi fortsätter enligt samma koncept i år.”

 

Patrik Ekblom, försäljningschef, Nya Åland

”Vi brukar ge en liten julklapp, värd cirka 25 euro. Medarbetarna förväntar sig något, och efter ett år med hårt jobb känns det bra att kunna ge något litet.” l

 



6 2020
Arkisto

Ylen heikentäminen ei ratkaise kaupallisen median ongelmia

Kaupallista mediaa ei tueta toiveilla euroista vaan ihan oikeilla euroilla, kirjoittaa Journalistin päätoimittaja Maria Pettersson.

Kun kyse on elämästä ja kuolemasta, päättäjille ei voi antaa työrauhaa

”Kotona pelkäävälle ihmiselle toimittajasta tulee kirjaimellisesti elintärkeä. Tappavan pandemian aikana kysymykset ovat perimmäisiä”, kirjoittaa Susanna Kuparinen.

Suunnittelet kolumnin kirjoittamista, Tomi Einonen

MTV Uutisten vastaava päätoimittaja keskustelee alaistensa kanssa, kun haluaa saada yhteiskunnalliset näkemyksensä esille.

Verkosta tuli suomalaisten tärkein uutislähde

Sanomalehtien verkkosivut ohittivat televisiolähetykset suomalaisten ykkösuutislähteenä. Verkkouutiset luetaan aiempaa useammin älypuhelimella, kertoo kansainvälinen tutkimus.

Oletko käynyt Terveydenvoinnin laitoksella?

”Yhdysrakenteet vaikuttavat joskus leviävän paikkoihin, joissa alkaa tuntua, ettei kirjoittaja enää lainkaan tiedä sääntöjen perusteita”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Vad väljer just du bort från historien?

”Låt den där ena reportern göra en lite större grej på sin idé, trots att det inte direkt har att göra med pandemin. Historien tackar”, skriver Liselott Lindström.

Black isolla B:llä

”Keskustelu epätasa-arvosta ja rasismista on kuumentunut monissa amerikkalaistoimituksissa”, kirjoittaa Juha Rekola.

Syksyllä voi taas keskittyä työnhaun sijaan opiskeluun

Journalistiliiton suositus kesätyöntekijöiden rekrytoinnin aikataulusta on saamassa jatkoa, kirjoittaa Laura Forsén.

Uutismies ja kupletisti

Kuolleita: Toimittaja Janne Linnovaara 15. 6. 1970 Jämsänkoski – 28. 5. 2020 Helsinki

Porilainen monilla mausteilla

Kuolleita: Toimittaja Juha-Pekka Lammi 28. 8. 1953 Pori – 13. 4. 2020 Tampere

Asiantunteva toimittaja tallensi piano- ja urkumusiikkia

Kuolleita: Musiikkitoimittaja Leena Santalahti 21. 2. 1943 Heinola – 23. 5. 2020 Espoo

Energinen kirjallisuuden kääntäjä

Kuolleita: Suomentaja Tarja Roinila 27. 1. 1964 Jyväskylä – 19. 5. 2020 Helsinki

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta