Hyvä draivi viehättää Ylessä

Stefani Urmas, 38, aloitti elokuun alussa Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan visuaalisuudesta vastaavana päällikkönä. Aiemmin hän työskenteli Aamulehden ja Alma Regionsin ulkoasupäällikkönä. Viime lukuvuonna Urmas suoritti USC Annenbergissa Los Angelesissa maisterin tutkinnon digitaaliseen uutisdesigniin erikoistuen.

JOURNALISTI
17.8.2018

Marja Honkonen, teksti

Stefani Urmas on aloittanut Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan visuaalisuudesta vastaavana päällikkönä.

Olit Almassa 11 vuotta. Miksi halusit vaihtaa työpaikkaa?

Uudistumisen halu ajoi minut opiskelemaan Yhdysvaltoihin, ja se sama halu vei minut Yleen. Alma oli hyvä työnantaja, siksi siellä niin kauan viihdyinkin. Nyt oli kuitenkin tarjolla työpaikka, jota ei voinut ohittaa.

 

Mikä Yleen vetää?

Ylessä on hyvä draivi päällä digipalveluiden kehityksessä. Kun olin Alman tuotekehityksessä mukana designerina, Yleä sai katsoa ylöspäin ja ihaillen. Siellä kokeiltiin rohkeasti uutta. Eteenpäin menemisen meininki viehättää.

 

Olet palkittu printtivisualisti. Miten sinulta sujuu liikkuva kuva?

Auttavasti, mutta näkemystä löytyy. Myönnän auliisti, että Yleltä oli rohkea veto palkata henkilö, jolla ei ole broadcastkokemusta. Minun tehtäväni ei ole vääntää kuvaa kädet savessa, vaan tarjota muille parhaat mahdollisuudet siihen.

 

Tehtäväsi Ylessä on uusi. Mitä siihen kuuluu?

Työni on visuaalisuuden linjaamista, kehittämistä ja esimerkiksi tekemisen tapojen yhtenäistämistä. Iso työ on asian korostaminen päivittäisessä keskustelussa: siinä, että visuaalisuutta vaalitaan, hierotaan ja kehitetään. Yhdenmukainen ilme ei synny niin, että tehdään perinpohjainen tyylikirja ja nostetaan jalat pöydälle.

 

Millainen on hyvä esimies?

Täytyy löytyä empatiaa, mutta täytyy myös linjata ja viestiä selkeästi päämääristä – ja antaa tilaa. Hyvä ”visuesimies” tuntee alaisensa ja sopeutuu yksilöiden tapaan tehdä työtään. Ei johtajan kannata puristaa luovuutta kuplivia henkilöitä tiukkoihin muotteihin.

 

Onko visualisti journalisti vai ”resurssi”?

Ehdottomasti journalisti. Tilaaja-tuottajamalli on passivoiva. Jokaisen journalistisessa työyhteisössä toimivan visualistin täytyy olla matkassa journalistin asenteella. Visualistien täytyy olla mukana kehittämässä toimintaa, ja siitä pitää olla ylpeä.

 

Opiskelit vuoden Yhdysvalloissa. Mikä on tärkein oppi?

Löysin täältä upean mentorin, Jaime Levyn, joka on maailmankuulu User Experience -strategi. Ammatillinen identiteettinikin on mennyt siihen suuntaan, että olen myös itse UX-designer, digitaalisten tuotteiden kehittäjä. Se on iso muutos. Se ei silti ole niinkään syönyt uutisdesignerin identiteettiä, vaan syventänyt sitä.

 

Miltä kotimainen mediakenttä näytti Kaliforniasta käsin?

Suomalaisesta journalismista sai olla ylpeä – ammattitaidostamme ja riippumattomuudestamme. Ei Amerikassa sellaisia ihmeitä tehdä, johon Suomessa ei pystyttäisi.

 

Mitä jää ikävä printissä?

Tykkään lukea printtiä, tykkään tehdä printtiä ja tykkään hipelöidä sitä. Digipuolella on vain niin paljon enemmän mahdollisuuksia. Se on vaikeampi, mutta kiehtovampi maailma.

 

Stefani Urmas, 38, aloitti elokuun alussa Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan visuaalisuudesta vastaavana päällikkönä. Aiemmin hän työskenteli Aamulehden ja Alma Regionsin ulkoasupäällikkönä. Viime lukuvuonna Urmas suoritti USC Annenbergissa Los Angelesissa maisterin tutkinnon digitaaliseen uutisdesigniin erikoistuen.



6 2019
Arkisto
Ylessä työskentelevät Seurin veljekset löysivät toisensa aikuisuuden kynnyksellä. Ville (oik.) vei Ollin alaikäisenä Helsingin baareihin.” kuva: Jaakko Martikainen

Miltä tuntuu, kun haastateltavat kuvittelevat jatkuvasti puhuvansa veljelle?

Tai kun joutuu kilpailemaan perheenjäsenen kanssa saman alan työpaikoista? Toimittajina työskentelevät sisarusparit avasivat perhe- ja työsuhteitaan.

Jos työnantaja ei ole uskollinen, ei työntekijänkään tarvitse olla

”Työntekijän ei ole järkevää sitoutua tai joustaa enempää kuin työpaikka on valmis sitoutumaan ja joustamaan”, kirjoittaa Journalistin päätoimittaja Maria Pettersson.

Ylelle vinoilu loppuu sinun vahtivuorollasi, Johanna Lahti?

Johanna Lahti aloittaa marraskuussa Ilta-Sanomien uutena vastaavana päätoimittajana. ”Kiroiluni on asettunut sellaiselle tasolle, että minut voi päästää huoletta myös kalustettuihin huoneisiin.”

Lukijat maksavat luottamuksesta, epäpuhtaasta journalismista ja fermentointikursseista

Journalismia on aina rahoitettu muullakin kuin hardcore-uutisilla. Journalistien on vain vaikea myöntää sitä, kirjoittavat Annukka Oksanen ja Elina Yrjölä.

Näin syntyvät media-alan työehtosopimukset

Paljonko saat palkkaa, kuinka pitkä lomasi on ja joudutko tekemään kiky-tunteja? Muun muassa nämä kysymykset ratkaistaan syksyn ja talven tes-neuvotteluissa. Näin neuvotteluvalmistelut etenevät.

Maryan Abdulkarim on muun muassa kolumnisti, käsikirjoittaja, kirjailija ja taiteilija. ”Tätä urapolkua en osannut suunnitella, vaan asiat ovat seuranneet toisiaan. Kun joku pyytää mukaan johonkin, mietin aina, olenko riittävän hyvä tähän. Mutta kun epäilyistään huolimatta lähtee mukaan, huomaa, että okei – minusta on myös tähän.”

Miksi vähemmistön asiat näyttäytyvät enemmistön kiusana, kysyy Maryan Abdulkarim

”Sysäys ajatusteni sanallistamiseen oli Helsingin Sanomien juttu, jossa lukija kysyi, miksi suihku ja vessanpönttö sijoitetaan kylpyhuoneessa vierekkäin niin, että sukat kastuvat, ja arkkitehti vastasi, että esteettömyysmääräysten takia.”

Pari klikkausta voittaa pään raapimisen

”Arvailu ja kritiikitön googlailu ovat journalismissa edelleen turhan yleisiä menetelmiä varsinkin kiireessä. Ilahduttavan moni toimittaja on kuitenkin vähitellen löytänyt luotettavat verkkopalvelut”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Emojier som journalistik

”Uppdateringen är mångas första kontakt med den journalistik som följer och att fånga läsarens uppmärksamhet är i det här fallet att färga den”, skriver Dan Lolax.

Huolellinen töistä sopiminen helpottaa asiakkaan ja freelancerin elämää

Vaikka ulkoistettaessa työstä halutaan eroon, työn suunnittelu ei saisi päättyä ostajan päässä siihen, kun päätös ulkoistamisesta tehdään, kirjoittaa Hanna Kokkonen.

Raskaus ei ole syy olla jatkamatta määräaikaisuutta

”Raskauden tai äitiyden takia voi tulla helposti syrjityksi huomaamattaan. Aina työnantajakaan ei ymmärrä tekevänsä väärin”, kirjoittaa Journalistiliiton lakimies Rami Lindström.

Tommy Pohjola on kokenut penkoja

Tommy Pohjola aloittaa Journalistin määräaikaisena toimittajana 2. syyskuuta.

Alaston paparazzi nappasi uutiskuvan

”Vielä vettä tippuen kaivoin kameran laukusta, vaihdoin zoomin ja otin matalan tähtäysasennon kylmälle ikkunalaudalle”, kirjoittaa Jukka Järvelä.

Intohimoinen tekniikkatoimittaja

Kuolleita: Toimittaja Tero Lehto 25. 5. 1978 Espoo – 3. 7. 2019 Helsinki

Kotiseutu- ja paikallislehtimies

Kuolleita: paikallislehtimies Kurt Ratia 28. 9. 1943 Lahti – 11. 3. 2019 Hyvinkää

Intohimona radio

Kuolleita: toimittaja Heikki Peltonen 27. 6. 1947 Uusikaupunki – 3. 7. 2019 Merikarvia

Toimittajasta jäi muisto itärajalle

Kuolleita: toimittaja Urho Kinnunen 28. 6. 1930 Ilomantsi – 18. 6. 2019 Ilomantsi

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta