Ella Kiviniemi opiskelee nyt valokuvataidetta Aalto-yliopistossa ja kertoo taideilmaisun tuntuvan vapauttavalta. Opinnoissaan hän on muun muassa pyytänyt ihmisiä kirjoittamaan hänen kuvaamiinsa kortteihin, mitä ajattelivat metron liukuportaissa. Yhden pääsi kirjoittamaan myös Sabina Sjölund (vasemmalla).

Luontevasti läsnä kameran kanssa

JOURNALISTI
23.3.2018

Marja Honkonen, teksti
Kai Widell, kuva

Vuoden lehtikuvasta palkittu Ella Kiviniemi etsii keikoilla yhteyttä kuvattavaan ja rauhaa tekemiseen.

Kun kuvaaja Ella Kiviniemi menee keikalle, hän katsoo ensimmäisenä valoa. Jos on kiire, kuvattavan voi pyytää siirtymään sille otolliseen kohtaan, ja kuva syntyy nopeasti.

Mieluiten hän kuitenkin tekee työnsä rauhassa, kuulostellen millaiset kuvattavan tunnelmat ovat.

”En ajattele mistään keikasta, että se olisi rutiinikeikka”, muun muassa Aamulehdessä ja Keskipohjanmaassa työskennellyt Kiviniemi, 26, sanoo.

”Kanssani työskennelleet toimittajat tietävät kyllä, että minulla menee aikaa”, hän sanoo nauraen.

Parhaimmillaan syntyy yhteys kuvattavaan, ja kameran läsnäolo muuttuu luontevaksi.

Mitään erityisiä rentoutusniksejä Kiviniemellä ei ole. Joskus hän muistuttaa, ettei kuvan onnistuminen ole kohteesta kiinni.

”Saatan sanoa, että ole rauhassa, on minun vastuullani, että kuvasta tulee hyvä.”

 

Siten syntyi myös Kiviniemen voitokas kuva kuolleesta riekosta. Se otettiin Hyvän sään aikana -kirjaa varten, päätyi sen kanneksi ja palkittiin Kuvajournalismi 2017 -kisassa vuoden lehtikuvana.

Ilmastonmuutosta käsittelevä Hyvän sään aikana syntyi Tampereen yliopiston journalistiikan ja kuvajournalismin opiskelijoiden tekemänä, vierailijaprofessori Han-na Nikkasen ohjauksessa. Kirjaprojekti vei kandiopintojaan viimeistelleen Kiviniemen Kilpisjärven biologiselle tutkimusasemalle.

Otos ei syntynyt heti tutkimusteknikon esitellessä pakastettujen eläinnäytteiden kokoelmaa. Kiviniemi palasi samana iltana ottamaan lisää kuvia, rauhassa.

Riekon kanssa hän vietti kahden pitkän tovin, kunnes olo oli hieman syyllinen.

”Tuntui, että olin vaivannut sitä jo liikaa.”

Hauraan olennon kuvaaminen kun ei lopulta ollut niin kovin erilaista kuin elävän kohteen.

 

Still-kuvien ohella Ella Kiviniemi on tehnyt videodokumentteja.

”Dokumenttia kuvatessa täytyy olla näkymättömämpi kuin stilliä tehdessä. Täytyy melkein pidättää hengitystä, ettei häiritse tilannetta.”


Lue lisää

Kuvajournalismi-kisan voittajat - Vuoden lehtikuva tiivistää ilmastonmuutoksen yhteen ruutuun (Journalisti 8.3.2018)

Kuva suomalaisen yhteiskunnan toimivuudesta - vuoden uutiskuvan ottanut Liisa Huima oli sattumalta paikalla, kun poliisi otti kiinni Turun puukottajan (Journalisti 8.3.2018)



4 2020
Arkisto

Lomauttaminen koronakiireen keskellä on moraalitonta, mahdollisesti jopa laitonta

Näyttää siltä, että moni mediayritys on ilmoittanut lomautuksista ja käynyt yt-neuvottelut ”varmuuden vuoksi”. Aikeissa on paljon moraalitonta ja mahdollisesti myös laitonta, kirjoittaa Maria Pettersson.

Tuomas Peltomäki työskentelee nyt kotonaan Hyvinkäällä. Seurana Nuka-koira.

Kollegan haastatteleminen on parasta journalismia, Tuomas Peltomäki

Nyt-liitteen esimies tietää, ettei Twitterissä selviä hengissä, ellei osaa näytellä tyhmää.

Mitt i vårt livs största story

”Det som händer ställer journalisten i svår position. Vi vinner ingenting på att skapa oro, men är trots allt satta till att granska makten, att ställa våra frågor i en situation där entydlig forskning saknas”, skiver Mikaela Löv.

Näin tehdään valaistus elokuvaan

Elokuvan valaistus on tarkkaa sunnittelua. Matleena Kuusela kertoo, miten työ eteni kesällä ensi-iltansa saavan Eden-elokuvan kohdalla.

Porsastelu päätyy joskus uutisiinkin

”Asiallisen uutistyylin ammattilaisillakin tuntuu olevan sisimmässään sokea piste yksittäisille värittyneille sanoille”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Uutismies jakoi ympärilleen hyvää mieltä

Kuolleita: Toimittaja Jussi Salokorpi 2.3.1964 Vaasa – 23.3.2020 Helsinki

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta