Eri roolit, yhteinen hiili

Miira Karhula ja Pekka Ruohoranta

Ovat tehneet vuodesta 2013 Tohtori Raimoa, joka on Yle Radio Suomen poliittinen satiiri.

Karhulan viimeisimpiä televisokäsikirjoitustöitä ovat Aallonmurtaja (MTV3) ja Kynsin Hampain (TV2). Hän opettaa käsikirjoittamista Metropoliassa ja TAMKissa ja on itse opiskellut sitä Teksasin yliopistossa, Austinissa. Hänellä on myös toimittajakokemusta, muun muassa Helsingin Sanomista.

Ruohoranta on tuottanut Radioteatteriin Tuntematon sotilas ja Nokia -sarjat, ja tulossa ovat Mielensäpahoittaja maailmalla ja kesämusikaali. Televisioon hän on tuottanut ja ohjannut Kotikatua sekä ohjannut Angela ja ajan tuulet sekä Venny -sarjat. Tällä hetkellä hän tuottaa Sorjosta ja HasBeenia.

JOURNALISTI
23.3.2018

Nina Erho, teksti
Meeri Utti, kuva

Käsikirjoittaja Miira Karhula ja tuottaja-ohjaaja Pekka Ruohoranta ihailevat toistensa tekemistä.

Pekka Ruohoranta puhuu Radio Suomen Tohtori Raimon tekijöistä mieluusti perheenä. Silti koko homma alkoi hänestä ja Miira Karhulasta.

Vapaana televisiokäsikirjoittajana työskennellyt Karhula haki vuonna 2012 tuottajan pestiä Ylestä, koska televisioyhtiöt tuntuivat käyneen tilauksissaan niin varovaisiksi, että toimeentulo oli vaarassa.

Pian hänelle soitti tuottaja-ohjaaja Ruohoranta, joka sanoi, ettei sun kannata muuta tehdä kuin kirjoittaa ja että mietitään yhdessä, mitä se voisi olla.

”Pekka oli poiminut sen, että olin tehnyt Itse valtiaita ja ollut eduskuntatoimittajana ja sanoi, että sillä suunnalla olisi tavarasta pulaa.”

Konkreettista muotoa tekeminen alkoi saada Karhulan ihastuksesta Terapiassa-draamasarjaan. Syntyi ajatus tehdä televisiokomediaa poliitikoista, jotka käyvät terapiassa.

Kun pomot torjuivat idean, koska oli epärealistista, että kaikki suomalaiset poliitikot kävisivät samalla terapeutilla, Karhula ja Ruohoranta katsoivat toisiinsa ja pidättelivät huutoa ”se on komedia!”.

Sitten Ruohoranta keksi kanavaksi radion, jonne poliittista satiiria kokeiltiin – ja tilattiin saman tien lisää.

”Mutta ei me kuviteltu jokaviikkoista sarjaa aloittavamme vaan kuusi tai kymmenen osaa”, Ruohoranta sanoo.

 

Nykyään Tohtori Raimoa tehdään 34 jaksoa vuodessa ja juhlapyhien spesiaalit päälle. Käsikirjoitukset syntyvät Miira ja Risto Karhulan yhteistyönä parin kotona.

Sieltä ne tuodaan torstaiaamuisin kuunnelmastudioiden lämpiön pöytään. Sen ääreen kerääntyy lähtökohtaisesti koko tiimi, myös Martti Suosalo ja Jukka Puotila riippumatta runsaista kiireistään.

Aluksi juodaan hyvän tuulen eliksiirit eli kahvit, vaihdetaan kuulumiset ja päivitellään politiikkaa, sitten luetaan ja nauhoitetaan käsikirjoitus.

Kun näyttelijät näyttelevät, Ruohoranta ja Karhulat kisaavat ohjaajan huoneessa napista, jonka avulla studioon voi puhua.

Ruohoranta ja Karhula kuvaavat tuotantoa hyväntuuliseksi, sitoutuneeksi ja ripeäksi. Silti käsikirjoittamista leimaa luomisen tuska, minkä tiedostamisesta Karhula kiittää Ruohorantaa.

”Välillä olen vielä ajomatkalla Pasilaan läppäri auki ja ihan että ’tää loppu ei toimi’. Jos tuottaja silloin soittaisi, että vittusaatana miksei se käsis ole täällä, se olisi katkeamispiste. Pekalla on paljon kokemusta ja luottamus, että kyllä se sieltä tulee, kyllä ne yrittää parhaansa.”

Niin, kyllä me tuotannossa eri puolilla ollaan, Ruohoranta sanoo.

”Miira ja Risto ovat ne puurtajat, ja me muut tulemme mukaan kukkaan puhkeamisen vaiheessa.”

 

Vaikka tiimi puhaltaa yhteen hiileen, se on myös joukko yksilöitä, joiden on hyväksyttävä toistensa ominaislaatu ja hoidettava omat roolinsa.

Vaikka pilailu etenkin uskonnon tai julkisuuteen tottumattomien henkilöiden kustannuksella tahtoo nostaa meteliä, käsikirjoittajien pitää uskaltaa ”keksiä ja kolistella”. Tuottaja varmistaa, että kolina pysyy ohjelmatoiminnan säännöstön rajoissa.

Välillä Ruohoranta kierrättää käsiksen riskikohtia pomoillaan. Silti sensuuri ei ole iskenyt.

”Tai kerran poistettiin yksi mulkku, kun Ylen ohjelmissa oli ollut niin paljon kiroilua.”

Miira Karhula ja Pekka Ruohoranta

Ovat tehneet vuodesta 2013 Tohtori Raimoa, joka on Yle Radio Suomen poliittinen satiiri.

Karhulan viimeisimpiä televisokäsikirjoitustöitä ovat Aallonmurtaja (MTV3) ja Kynsin Hampain (TV2). Hän opettaa käsikirjoittamista Metropoliassa ja TAMKissa ja on itse opiskellut sitä Teksasin yliopistossa, Austinissa. Hänellä on myös toimittajakokemusta, muun muassa Helsingin Sanomista.

Ruohoranta on tuottanut Radioteatteriin Tuntematon sotilas ja Nokia -sarjat, ja tulossa ovat Mielensäpahoittaja maailmalla ja kesämusikaali. Televisioon hän on tuottanut ja ohjannut Kotikatua sekä ohjannut Angela ja ajan tuulet sekä Venny -sarjat. Tällä hetkellä hän tuottaa Sorjosta ja HasBeenia.



3 2020
Arkisto

Kriisioloissa medialta vaaditaan malttia

Koronauutisoinnissa sekä toimittajien että yleisön on pakko oppia sietämään epävarmuutta ja muuttuvia tilanteita. Ja myös mediayhtiöiden on joustettava, kirjoittaa Maria Pettersson.

Päivi Anttikoski otti selfien Valtio­neuvoston linnan wc-tiloissa. Ennen ­koronaviruksen leviämistä ja valmiuslain käyttöönottoa siihen oli vielä aikaa.

Suosittelet kaikille toimittajille viestintäjohtajan uraa, Päivi Anttikoski

Valtioneuvoston viestintäjohtaja haluaa järjestää tiedotustilaisuuksia ihmisille eikä toimittajille.

Uutissatiiri viihdyttää ja viettelee, mutta se ei ole journalismia

”Satiirissa voidaan myös tarjota oikeamielistä identiteettiä katsojille”, kirjoittaa Janne Zareff.

Finländska medier dryper av vita räddare

När medierna lyfter upp en enskild person som hjälte kan det bidra till ökad volontärturism, skriver Liselott Lindström.

Koronaviruksen lyhennys voi olla uhkapeliä

”Vaikka 'koronan uhrien' ei tulkittaisikaan viittaavan pöytäpeliriippuvuuteen, myös otsikoissa olisi tyylikkäintä puhua (korona)viruksesta”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Hovioikeus pohtii Janitskinin kuoleman vaikutusta tuomioon

MV-lehteen liittyvä oikeudenkäynti saattaa venyä jopa syksyyn.

Freelancer sairastaa omaan laskuunsa

”Freelancerin pitäisi saada työstään riittävä korvaus, joka riittää työterveyshuollon ja sairauspäivärahan maksamiseen”, kirjoittaa Hanna Kaisa Hellsten.

Yt-neuvottelut ovat neuvottelut, eivät sanelua, muistutti käräjäoikeus

Helsingin käräjäoikeus tuomitsi helmikuussa Helsingin Evankelisen Opiston maksamaan korvauksia journalistisen alan opettajan työsuhteen päättämisriidassa. Oikeus arvioi sitä, käytiinkö yt-neuvottelut laillisesti.

Monipuolinen toimittaja ja tarkka vesipallotuomari

Kuolleita: Toimittaja Pasi Natunen 15. 7. 1967 Kuopio – 4. 2. 2020 Tuusula

Sanojen taitaja ja älykäs keskustelija

Kuolleita: Kulttuuritoimittaja Katriina Laine 27. 8. 1943 Pori – 4. 2. 2020 Pori

Uutisia Raumalta viideltä vuosikymmeneltä

Kuolleita: Uutispäällikkö Maija-Liisa Tuominen 5. 4. 1926 Kokemäki – 22. 2. 2020 Rauma

Ahkera ja leppoisa elävän kuvan ammattilainen

Kuolleita: Ohjaaja ja leikkaaja Matti Markkanen 26. 8. 1945 Kotka – 6. 11. 2019 Mikkeli

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta