Suhdetyötä somejätissä

John Severinson

34-vuotias Facebookin ja Instagramin Pohjoismaiden mediakumppanuuksien johtaja. Työskentelee Tukholmassa.

Aloitti työssään keväällä 2017. Työskenteli aiemmin Egmont-kustannuksen digitaalisena johtajana.

Yksi 12. lokakuuta järjestettävän Journalismin päivän puhujista.

JOURNALISTI
7.9.2018

Marja Honkonen, teksti
Johanna Hanno, kuva

John Severinsonin työ Facebookissa on pitää toimittajat ja kustantajat tyytyväisinä. Hän ei kuitenkaan lupaa, että uutissivustoille syötetyn yleisön määrä palaisi ennalleen.

Pahoittelut mediataloille, mutta Facebookista tulleiden yleisövirtojen kulta-ajat ovat todella ohi.

Yhtiön Pohjoismaiden mediakumppanuuksista vastaavaa osastoa johtava John Severinson muotoilee viestin diplomaattisesti:

”Pitkän aikavälin arvo [tiedotusvälineille] ei ole sivustoliikenne”, Severinson sanoo Journalistille.

Facebook ilmoitti vuoden alussa muuttaneensa algoritmiaan niin, että Facebook-sivujen julkaisuja ei näytetä uutisvirrassa entiseen tapaan. Monille uutisvälineille se tarkoitti, että verkkosivuille syötettyjen lukijoiden määrä putosi.

Elokuussa kävi ilmi, että muutos on pysyvä. Facebookin uutiskumppanuuksista vastaava johtaja Cambell Brown sanoi The Australianin haastattelussa, ettei yhtiötä kiinnosta puhua mediayhtiöiden kanssa näiden liikenteestä.

Se on vanhaa maailmaa, eikä siihen ole paluuta.”

Somejätti on moittinut The Australianin juttua vääristeleväksi. Severinsonkin muistuttaa silti Facebookin olevan ensisijassa väline, jolla pitää yhteyttä ystäviin ja perheeseen – ei uutisaggregaatti.

Käyttäjien jakamilla journalistisilla sisällöillä on roolinsa, Severinson sanoo.

”Haluamme ihmisten kokevan, että Facebookissa vietetty aika on hyvin käytettyä. Ja usein käyttäjät haluavat keskustella juuri uutisista.”

 

Severinsonin työtä on kärjistäen pitää kustantajat ja toimittajat tyytyväisinä Facebookiin.

Itse hän lajittelee yhteistyön muodot neljään: auttaa tiedotusvälineitä tavoittamaan yleisönsä, lisäämään yleisön sitoutumista, ymmärtämään sen käyttäytymistä ja muuttamaan somepanostukset tuotoiksi.

Toimittajille yhtiö on esimerkiksi julkaissut tietoturvaohjeet ja tarjoaa verkkokursseja. Mediakumppanuusväki myös välittää moitteet ja toiveet tuotepuolelle.

Suomessa Facebook tekee yhteistyötä muun muassa Alma Median, Sanoman ja Faktabaarin kanssa.

 

Severinson kannustaa journalisteja osallistumaan somessa keskusteluihin ja olemaan läsnä. Elävän yleisösuhteen voi muuttaa rahaksi, hän uskoo.

Facebookissa julkaistuissa ”Instant Articles”-jutuissa esimerkiksi kokeillaan joidenkin kustantajien kanssa maksumuuria. Juttuja pääsevät lukemaan vain tilaajat.

Yhtiön suhdetta kustantajiin Severinson pitää hyvänä. Videopuhelussa hän nyökyttelee ymmärtävästi, kun esiin nousee huoli mainosrahan valumisesta digijätteille.

Severinson vakuuttaa, että Facebook haluaa kantaa vastuunsa vaikutuksistaan mediaekosysteemiin.

”Haluamme auttaa kustantajia kääntämään Facebookissa saadun huomion yleisösuhteeksi myös sen ulkopuolella.”

John Severinson

34-vuotias Facebookin ja Instagramin Pohjoismaiden mediakumppanuuksien johtaja. Työskentelee Tukholmassa.

Aloitti työssään keväällä 2017. Työskenteli aiemmin Egmont-kustannuksen digitaalisena johtajana.

Yksi 12. lokakuuta järjestettävän Journalismin päivän puhujista.



5 2019
Arkisto

Toimittaja Aarno Malin tutki ihmismielen sairaimpia puolia ja sairastui itse

Journalistit joutuvat kohtaamaan mieltä järkyttävää materiaalia, mutta sen käsittelyyn on tarjolla vain vähän keinoja. Aarno Malin löysi Tor-verkosta sivuston täynnä lasten kiduttamista. Hän kirjoitti aiheesta jutun ja päätyi traumaterapiaan.

"Musiikkijournalismista on tehty musiikkibisneksen vihollinen"

Nykytilanteesta on syyttäminen erityisesti isoja artisteja ja heidän levy-yhtiöitään, kirjoittaa toimittaja Mervi Vuorela

Ylensyömät

Yle käyttää ohjelmahankinnoissaan paljon rahaa ja valtaa. Freejournalisteille, ohjaajille ja muille sisällöntuottajille yhtiö näyttäytyy joskus kyykyttävänä jättiläisenä. 24 tekijää kertoi Journalistille kokemuksistaan Ylen hankintakoneiston rattaissa.

Hallitusohjelma herättää toivoa – nousemmeko vihdoin pohjoismaiselle tasolle?

Media poikkeaa suurimmasta osasta muuta liiketoimintaa, ja median tukeminen oikeilla tavoilla on demokratian tukemista, kirjoittaa Journalistin päätoimittaja Maria Pettersson.

Suosittelet kaikille päätoimittajille politiikkaan lähtemistä, Jouni Kemppainen

Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen lähti eurovaaliehdokkaaksi, koska Juha Sipilä pyysi.

Näin käsikirjoituksesta syntyy esikoiskirja

Keväällä 2017 kustannustoimittaja Petra Maisonen avasi Tammen sähköpostista Satu Vasantolan käsikirjoituksen. Kirja valmistui vuodessa, mutta työ sen parissa jatkuu yhä.

Politiikan toimittajien työ muistuttaa scifiä, fantasiaa ja kauhua

Vaalien kaltaisissa julkisissa spektaakkeleissa ihmisten on varsin helppoa tarkistaa itse, mitä tapahtui. Ei siihen väliin tarvita toimittajaa. Sen sijaan asiantuntevaa toimittaja tarvitaan kuvailemaan, mitä muuta olisi voinut tapahtua, kirjoittaa Janne Zareff.

Yritys ja erehdys

On arkipäivää, että oikeinkirjoitusohjeiden vastaiset yritysnimet lipuvat lehteen sellaisenaan kenenkään puuttumatta, vaikka aihetta olisi, kirjoittaa Ville Eloranta.

Vaikka Spleenish-kirjan tekeminen oli voimauttavaa, Ulla Donner pelkäsi, että tulos olisi muiden mielestä itsekeskeinen ja tylsä. ”Siksi olen ollut tosi iloinen, kun lukijat ovat kertoneet tunnistaneensa siitä itseään. Kun huomaa muidenkin pohtivan samoja ongelmia, ne eivät enää tunnu niin hallitsemattomilta.”

Freelancekuvittaja Ulla Donner teki ahdistavista tunteistaan sarjakuvakirjan

Omia kokemuksiaan saa käsitellä juuri niin hilpeästi tai epäkunnioittavasti kuin haluaa. Toisten kokemusten kanssa olisi vaikeampaa, Ulla Donner sanoo.

När FNB lades ner lyfte Ny Tids chefredaktör Janne Wass upp frågan om hur statsstödet för tidningar på minoritetsspråk ska fördelas. ”Jag ansåg då och anser fortfarande att stödet inte ska gå oavkortat till SPT eftersom det är att kanalisera pengarna till KSF Media och HSS Media.”

Statsstöd öppnade dörrar för finlandssvenska medier

I fjol gick hela statsstödet för tidningar på minoritetsspråk för första gången till enbart svenskspråkiga aktörer. För Ny Tid och Nyhetsbyrån SPT är externa stöd ”avgörande”.

Käyttääkö ostaja sinua pankkina? Freelancerin kannattaa olla tarkkana maksuajoista

Laki rajaa maksuajan pituuden yritysten välisessä kaupassa 30 päivään, mutta tästä voidaan poiketa sopimalla. Mediayritykset käyttävät mahdollisuutta kernaasti, kirjoittaa Journalistiliiton freelance-asioista vastaava lakimies Hannu Hallamaa.

I kläm mellan lördagskorven och avokadon

Att skriva om klimatfrågan är bland det känsligaste man kan ta sig för. Det påminner närmast om flyktingfrågan 2016, skriver Journalistens nya kolumnist Mikaela Löv-Alden.

Kun toimittaja kysyy, hänelle vastataan

”Kaupunginjohtajalle kenties syyte sairaalajupakassa. Kukaan ei halua kommentoida” -juttu tuskin olisi nähnyt päivänvaloa Keskisuomalaisessa. Oli siis aika vaihtaa haastattelutaktiikkaa, Heikki Kuutti kirjoittaa.

Etujärjestön sielu

Kuolleita: Asiamies Arja Hellman 6. 2. 1946 Heinola  – 13. 5. 2019 Helsinki

Luonnonvoima

Kuolleita: Toimittaja Anna-Kaisa Hermunen 17. 2. 1948 Laukaa – 3. 5. 2019 Laukaa

Kannustava kulttuuritoimittaja

Kuolleita: toimittaja Oiti Kotamo 5. 8. 1925 Virrat – 10. 2. 2019 Savonlinna

Suurisydäminen toimittaja

Kuolleita: Toimittaja Irene Sillanpää 26. 6. 1958  Helsinki – 12. 1. 2019 Helsinki

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta