Teatraalinen rokkari. The Dogshit Boys ja Trashcan Dance -bändien laulaja Lasse Grönroos kuvailee itseänsä kombinaatioksi Alice Cooperia, Ozzy Osbournea, Iggy Popia ja Kissin alkuperäiskitaristi Ace Frehleytä.

Työpaineet pois punkilla

Lasse Grönroos

44-vuotias helsinkiläinen toimittaja, koulutukseltaan valtiotieteiden kandidaatti.

Työskentelee verkkotoimittajana Svenska Ylessä. Ollut toimittajana monissa televisioohjelmissa kuten Efter Nio, The Norden, Station T ja Tredje Statsmakten. Oli mukana perustamassa Radio X3M-kanavaa, jossa oli juontaja ja toimittaja vuosina 1997–2009.

The Dogshit Boys ja Trashcan Dance -bändien laulaja. Harrastaa myös mökkeilyä, veneilyä ja kalastusta Porvoon saaristossa.

JOURNALISTI
19.1.2018

Janne Salomaa, teksti
Juuso Westerlund, kuva

Pari tuntia kun huutaa, niin on jälkeenpäin pirteä ja hyvä olo, sanoo toimittaja ja kahden punkbändin keulakuva Lasse Grönroos.

Toimittaja Lasse Grönroos tunnetaan parhaiten Metallväktarna-radio-ohjelmasta, jota hän juonsi yli kymmenen vuotta X3M- ja Vega-kanavilla. Suomalaiset punkharrastajat tuntevat hänet kuitenkin myös La55e Dogina, The Dogshit Boys ja Trashcan Dance -bändien energisenä laulajana.

La55e Dog ei pysyttele lavalla, vaan hyppii yleisön seassa, kiipeää baaripöydille ja on välillä kuristua mikrofonijohtoonsa. Kerran hän on murtanut etuhampaansa iskussa mikrofonia vasten.

”Tavallaan tuntuu kuin olisin esiintyessä eläin: susi tai jonkinlainen liskoihminen.”

Jos joku tulee keikan jälkeen sanomaan, että Grönroos oli pelottava, hän kokee onnistuneensa.

”Jotkut tietenkin vihaavat tällaisia posereita, mutta voi voi.”

 

Esiintyjä Grönroosista tuli vasta lähemmäs kolmekymppisenä, kun hän kolmen kaverinsa kanssa päätti kokeilla, millaista olisi tehdä pari punkbiisiä. Koska Grönroos ei osannut soittaa mitään, hänestä tuli Dogshit Boysiksi nimetyn yhtyeen laulaja.

Bändiharrastus osoittautui niin hauskaksi, että nyt Grönroos laulaa kahdessa bändissä, joista molemmille hän kirjoittaa tekstejä, suunnittelee levynkansia, julisteita ja t-paitoja sekä tekee lavarekvisiittaa, videoita ja somemainoksia.

”Parasta bänditouhussa on kokonaisuus, jossa saan ilmaista itseäni monella tavalla. Minulla on aika vilkas mielikuvitus ja se näkyy sekä bändeissä että työssä. Töissä ideoistani läpi menee ehkä noin yksi kymmenestä.”

Toteutuneita ideoita ovat olleet muun muassa dokumenttisarja autiotaloharrastajista ja tv-inserttisarja ”hupirock”-yhtyeistä kuten Bat & Ryd ja Pizza Enrico. Grönroos on tehnyt myös verkkovisan, jossa piti tunnistaa tunnettuja levynkansia hänen tuolloin neljävuotiaan tyttärensä piirustusten perusteella.

”Olen halunnut päästä tekemään erilaisia toimittajan töitä: ensin radiota, sitten telkkaria ja nyt verkkoa.”

 

Bändijutuista on ollut hyötyä työssä ja toisinpäin. Radiotyössä omat yhtyeet toivat joskus kontakteja, jotka helpottivat kiinnostavien haastateltavien löytämistä. Verkkotoimittajana hän on päässyt hyödyntämään bändimateriaalien teossa harjaantuneita Photoshop-taitoja. Vuodet televisotoimittajana taas ovat auttaneet Grönroosia keikka- ja somevideoiden teossa.

Dogshit Boysissa on kolme toimittajaa ja Trashcan Dancessa kaksi. Työstä bändeissä ei kuitenkaan juuri puhuta.

”Menemme treeneihin rentoutumaan ja purkamaan paineita. Musiikilla on sama efekti kuin joillekin salilla käynnillä tai lenkkeilyllä. Pari tuntia kun huutaa, niin on jälkeenpäin pirteä ja hyvä olo.”

Lasse Grönroos

44-vuotias helsinkiläinen toimittaja, koulutukseltaan valtiotieteiden kandidaatti.

Työskentelee verkkotoimittajana Svenska Ylessä. Ollut toimittajana monissa televisioohjelmissa kuten Efter Nio, The Norden, Station T ja Tredje Statsmakten. Oli mukana perustamassa Radio X3M-kanavaa, jossa oli juontaja ja toimittaja vuosina 1997–2009.

The Dogshit Boys ja Trashcan Dance -bändien laulaja. Harrastaa myös mökkeilyä, veneilyä ja kalastusta Porvoon saaristossa.



5 2020
Arkisto

Tämä voi olla ainoa tilaisuutemme mediatukeen

Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa valtio on jakanut journalismille koronatukea 24 – 66 miljoonaa euroa normaalin mediatuen päälle. Suomessa tiedonvälitystä ei tueta, vielä. Nyt tilanne on kuitenkin lupaavampi kuin vuosikymmeniin, kirjoittaa Maria Pettersson.

Kuohuva toimitus on loistopaikka edetä uralla, Riikka Räisänen

Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksen päätoimittaja tietää jo, kuka kolumnisti seuraavaksi ehdottaa yhtiön rahoituksen leikkaamista.

Koronan mukana kiire katosi ja filosofia palasi

Kodissamme on nukuttu enemmän kuin aikoihin. Yhtenä yönä en saanut unta, kun olin nukkunut niin jumalattoman paljon edellisinä, kirjoittaa Lauri Rotko.

Medier med mössan i hand

”Det är problematiskt om mediernas roll och deras stödbehov villkoras med coronavirusutbrottet”, skriver Dan Lolax.

Mediatuki on demokratiatuki – ja poliitikkojen olisi aika ymmärtää se

”Median asia ei ole vain median asia. Se on kansalaisten asia. Ja tämä tuntuu poliitikoilta unohtuneen”, kirjoittaa Hanne Aho.

Arvoisat kansalaiset, muistakaa resilienssi!

”Lohdullista – mutta samalla oireellista – on se, että moni journalisti pyrkii edelleen selittämään resilienssin”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Verkko toi uutta ay-koulutukseen

”Verkkokoulutus osoittautui yllättävän käteväksi ja vuorovaikutukselliseksi koulutusmuodoksi”, kirjoittaa työehtoasiamies Terhi Tarvainen.

Direktsändningarnas man

Döda: Redaktör Tomas Ek 6. 1.1957 Helsingfors – 2. 5.2020 Helsingfors

Teräväkielinen pomo muisti myös kannustaa

Kuolleita: Päätoimittaja Pekka Hyvärinen 20. 7. 1951 Kuopio – 10. 5. 2020 Helsinki

Uutisia, ei niinkään analyysejä

Kuolleita: Toimittaja Olli Pohjanpalo 21. 3. 1954 Hamilton Kanada – 11. 5. 2020 Helsinki

”Julkaistu kuva oli hyvä kuva”

Kuolleita: Valokuvaaja Mauri Vuorinen 11. 10. 1928 Hämeenkyrö – 30. 3. 2020 Tampere

Oikeutta puolustava marjakapitalisti

Kuolleita: Toimittaja Helena Hyvärinen 6.11. 1950 Tampere – 1.5.2020 Tampere

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta