Tillsammans. Maria Sundblom Lindberg och Henrik Lindberg har jobbat i gemensamma projekt i över tio år. I teveprogrammet Cirkus familj var hela familjen engagerad – på gott och ont.

Tillsammans – både framför och bakom kameran

Gemensamt projekt

Maria Sundblom Lindberg är präst, psykoterapeut och publicist. Krönikör bland annat för Svenska Yle och Kyrkpressen.

Henrik Lindberg är journalist, vd för och delägare i produktionsbolaget Parad Media.

Parad Media sysselsätter kring 30 personer. Omsättningen 2016 var cirka två miljoner euro. Bolaget är bland annat känt för Min morgon, På resande not och Efter nio.

Cirkus familj sändes i Yle Fem hösten 2014 och våren 2017. Det blev totalt 30 avsnitt.

JOURNALISTI
18.8.2017

Lina Laurent, text
Karl Vilhjálmsson, foto

Att jobba med sin partner kan vara en underbar kreativ process. Men det kan också skapa en enorm stress, säger Maria Sundblom Lindberg och Henrik Lindberg.

”Det känns som om vi jobbat mycket ihop redan innan Cirkus familj. Det är för att Henrik alltid varit min inofficiella producent när jag jobbat som frilans”, säger Maria Sundblom Lindberg.

”Jag är också hennes bokförare och revisor”, inflikar Henrik Lindberg.

”Han har ett totalt publicistiskt gehör och oavsett om jag gör radio, text eller teve så vet han bättre än jag i många saker”, fortsätter hon.

”Du har den konstnärliga delen och ett jättebra gehör för teve”, inflikar han.

”Vi pratar alltså mycket jobb men vi tycker inte det är ett problem”, säger hon.

”Jag tycker nog det är”, kontrar han.

”Men vi pratar mycket om annat också”, säger hon.

”Jag tycker ändå det är jätteskönt att våra karriärer går isär”, säger han.

”Menar du nu?” frågar hon.

”Ja. När du har ditt jobb och jag mitt. Inte är det ju bara en dans på rosor att jobba tillsammans. När familjen är så gift med ett projekt som vi var under inspelningarna av Cirkus är det på många sätt tärande”, svarar han.

Maria och Henrik sitter i soffan som vanligen används av gästerna i Efter Nio. Temat är att jobba tillsammans med sin partner, något paret gjorde särskilt intensivt under programserien Cirkus familj, vars andra säsong sändes på Yle Fem i våras.

I Cirkus familj bjuds olika familjer hem till familjen Sundblom Lindberg för att samtala om bland annat sina parrelationer, sina barn och sina känslor. Maria är programledare och konceptutvecklare och gör merparten av intervjuerna medan Henrik är producent. Tillsammans med barnen utgör han ”en levande kuliss”.

Tittaren bjuds in i ett vitt och rymligt hem, som taget ur ett inredningsmagasin. Fast egentligen är det inte familjen Sundblom Lindbergs hem.

”Vem skulle orka städa så noggrant och dessutom ha plats för över 30 personer”, säger Maria.

 

Maria och Henrik har fem barn. Under inspelningarna av Cirkus familj var en av de stora utmaningarna logistiken.

”Vanligtvis kan vi backa upp varandra för att få det att fungera men det kunde vi inte nu då båda skulle vara på samma inspelningsplats med relativt liknande tidtabell”, säger Henrik.

För honom var det svåraste ändå kombinationen av att ha hustru, barn, kolleger och anställda samlade i ett och samma projekt.

”Jag är hela tiden nojig över att mina kolleger ska uppleva att jag favoriserar Maria för att hon är Maria. Samtidigt upplever Maria att jag gör precis tvärtom – att jag på grund av min rädsla att favorisera är mycket strängare och mycket mer kritisk mot henne. Och det är samma med barnen”.

”Ja, vi känner båda jättestor stress för att inte barnen ska bete sig”, säger Maria.

”Fast jag tror ändå att det är mycket jobbigare för personalen än för oss”, säger Henrik.

Båda tycker att stressen på jobbet gör ett tydligt avtryck i parförhållandet.

”Vi strider nog mer när vi jobbar ihop”, säger Maria.

”För oss är det roligt att få jobba ihop ibland men jag skulle inte vilja att vi var kolleger hela tiden. Det vore dessutom att ha alla ägg i samma korg, med bådas inkomst från samma firma. Jättejobbigt”, säger Henrik.

 

I Cirkus familj är fokus självfallet på gästerna. Maria tycker ändå det är viktigt att man delar med sig av sig själv för att få till stånd ett genuint samtal.

”Jag har inga gränser mellan privat och professionellt. Sedan finns det ju saker vi inte kan diskutera i teve men så är det väl i alla familjer. Vi måste till exempel respektera våra barn.”

Henrik säger att han är mycket mer sluten. Dessutom känner han sig enormt obekväm framför kameran och bjuder ogärna på sig själv.

 

I ett avsnitt berättar du ändå hur du ligger i fosterställning hemma. Fast det får tittaren inte veta mer om.

”Sant. Det är lite olyckligt om man planterar något som inte...”

Maria avbryter honom mitt i meningen:

”Jag tycker precis tvärtom. Där tangerar vi att det ser så happy, happy ut och att vi är så snygga och trevliga och roliga. Och sitter i vita hemtrevliga soffor. Men vad vi kämpar och har det jobbigt, också vi. Ingen tittare ska få för sig att vårt liv är lätt. Det skulle vara ett slag i ansiktet för människor som har ett eller två barn och kämpar. Det är tredje världskriget hos oss varje dag och vi ligger turvis i fosterställning.”

”Det lyckliga är att vi inte gör det samtidigt. Den ena växer när den andra krymper”, säger Henrik.

 

Men på teve ser ni ändå snygga och glada ut…

”Nog kan det vara kämpigt fast det är stylat? Nog kan det väl vara trevligt fast det är svårt? I ingressen till varje avsnitt säger vi det: alla kämpar med något. Vi vill göra snygg tv om svåra saker så som man i alla tider gjort film. Bara för att det handlar om familjeliv behövs det inte illustreras med kladdiga grötkastruller i diskhon? Det har jag för mycket av i verkligheten”, säger Maria.

Trots stressen och det faktum att upplägget med att jobba ihop på inget sätt är idealiskt väger fördelarna upp nackdelarna.

”Det är inte ideala omständigheter för någon men programmet var en stor business för firman och gav arbete åt många människor, också mig själv”, säger Maria.

Hon konstaterar att det är roligt att göra kreativt arbete tillsammans och tycker resultatet blir bra när man har starka visioner.

”Jag tänker också att det är roligt att ha gjort det här med familjen. Att det finns dokumentation som vi kan titta på när vi blir äldre, en livsberättelse, där vi kan se hur vår familjedynamik förändrats.”

Några råd till andra par som funderar på att jobba ihop vill varken hon eller Henrik ge – utgångspunkterna är olika för alla och det handlar om komplicerade frågor.

”Är man skitlycklig tillsammans kan man göra som vi. Men nog handlar det väl om stabilitet i parförhållandet. Ligger man fem före skilsmässa eller är förbannat leda på varandra går det inte. Du gillar mig och jag gillar dig”, säger hon.

”Och vi trivs tillsammans”, säger han.

”Och vi har samma intressen”, säger hon.

”Men nog umgås jag hellre med dig på fritiden än på arbetsplatsen”, säger han.

Gemensamt projekt

Maria Sundblom Lindberg är präst, psykoterapeut och publicist. Krönikör bland annat för Svenska Yle och Kyrkpressen.

Henrik Lindberg är journalist, vd för och delägare i produktionsbolaget Parad Media.

Parad Media sysselsätter kring 30 personer. Omsättningen 2016 var cirka två miljoner euro. Bolaget är bland annat känt för Min morgon, På resande not och Efter nio.

Cirkus familj sändes i Yle Fem hösten 2014 och våren 2017. Det blev totalt 30 avsnitt.



6 2019
Arkisto
Ylessä työskentelevät Seurin veljekset löysivät toisensa aikuisuuden kynnyksellä. Ville (oik.) vei Ollin alaikäisenä Helsingin baareihin.” kuva: Jaakko Martikainen

Miltä tuntuu, kun haastateltavat kuvittelevat jatkuvasti puhuvansa veljelle?

Tai kun joutuu kilpailemaan perheenjäsenen kanssa saman alan työpaikoista? Toimittajina työskentelevät sisarusparit avasivat perhe- ja työsuhteitaan.

Jos työnantaja ei ole uskollinen, ei työntekijänkään tarvitse olla

”Työntekijän ei ole järkevää sitoutua tai joustaa enempää kuin työpaikka on valmis sitoutumaan ja joustamaan”, kirjoittaa Journalistin päätoimittaja Maria Pettersson.

Ylelle vinoilu loppuu sinun vahtivuorollasi, Johanna Lahti?

Johanna Lahti aloittaa marraskuussa Ilta-Sanomien uutena vastaavana päätoimittajana. ”Kiroiluni on asettunut sellaiselle tasolle, että minut voi päästää huoletta myös kalustettuihin huoneisiin.”

Lukijat maksavat luottamuksesta, epäpuhtaasta journalismista ja fermentointikursseista

Journalismia on aina rahoitettu muullakin kuin hardcore-uutisilla. Journalistien on vain vaikea myöntää sitä, kirjoittavat Annukka Oksanen ja Elina Yrjölä.

Näin syntyvät media-alan työehtosopimukset

Paljonko saat palkkaa, kuinka pitkä lomasi on ja joudutko tekemään kiky-tunteja? Muun muassa nämä kysymykset ratkaistaan syksyn ja talven tes-neuvotteluissa. Näin neuvotteluvalmistelut etenevät.

Maryan Abdulkarim on muun muassa kolumnisti, käsikirjoittaja, kirjailija ja taiteilija. ”Tätä urapolkua en osannut suunnitella, vaan asiat ovat seuranneet toisiaan. Kun joku pyytää mukaan johonkin, mietin aina, olenko riittävän hyvä tähän. Mutta kun epäilyistään huolimatta lähtee mukaan, huomaa, että okei – minusta on myös tähän.”

Miksi vähemmistön asiat näyttäytyvät enemmistön kiusana, kysyy Maryan Abdulkarim

”Sysäys ajatusteni sanallistamiseen oli Helsingin Sanomien juttu, jossa lukija kysyi, miksi suihku ja vessanpönttö sijoitetaan kylpyhuoneessa vierekkäin niin, että sukat kastuvat, ja arkkitehti vastasi, että esteettömyysmääräysten takia.”

Pari klikkausta voittaa pään raapimisen

”Arvailu ja kritiikitön googlailu ovat journalismissa edelleen turhan yleisiä menetelmiä varsinkin kiireessä. Ilahduttavan moni toimittaja on kuitenkin vähitellen löytänyt luotettavat verkkopalvelut”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Emojier som journalistik

”Uppdateringen är mångas första kontakt med den journalistik som följer och att fånga läsarens uppmärksamhet är i det här fallet att färga den”, skriver Dan Lolax.

Huolellinen töistä sopiminen helpottaa asiakkaan ja freelancerin elämää

Vaikka ulkoistettaessa työstä halutaan eroon, työn suunnittelu ei saisi päättyä ostajan päässä siihen, kun päätös ulkoistamisesta tehdään, kirjoittaa Hanna Kokkonen.

Raskaus ei ole syy olla jatkamatta määräaikaisuutta

”Raskauden tai äitiyden takia voi tulla helposti syrjityksi huomaamattaan. Aina työnantajakaan ei ymmärrä tekevänsä väärin”, kirjoittaa Journalistiliiton lakimies Rami Lindström.

Tommy Pohjola on kokenut penkoja

Tommy Pohjola aloittaa Journalistin määräaikaisena toimittajana 2. syyskuuta.

Alaston paparazzi nappasi uutiskuvan

”Vielä vettä tippuen kaivoin kameran laukusta, vaihdoin zoomin ja otin matalan tähtäysasennon kylmälle ikkunalaudalle”, kirjoittaa Jukka Järvelä.

Intohimoinen tekniikkatoimittaja

Kuolleita: Toimittaja Tero Lehto 25. 5. 1978 Espoo – 3. 7. 2019 Helsinki

Kotiseutu- ja paikallislehtimies

Kuolleita: paikallislehtimies Kurt Ratia 28. 9. 1943 Lahti – 11. 3. 2019 Hyvinkää

Intohimona radio

Kuolleita: toimittaja Heikki Peltonen 27. 6. 1947 Uusikaupunki – 3. 7. 2019 Merikarvia

Toimittajasta jäi muisto itärajalle

Kuolleita: toimittaja Urho Kinnunen 28. 6. 1930 Ilomantsi – 18. 6. 2019 Ilomantsi

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta