Riitelyä rahasta

Teoston johtaja Markus Kaarto haluaa Googlelta ja Facebookilta kohtuulliset korvaukset tekijöille.

Markus Kaarto

Teoston medialisensoinnista vastaava johtaja, 44.

Teoston palveluksessa vuodesta 2015. Sitä ennen työskenteli pääosin kansainvälisissä mobiilialan ohjelmistoyrityksissä.

Koulutukseltaan tietoliikennetekniikan insinööri. Suorittanut myös liiketoimintajohtamisen maisteritutkinnon (MBA).

Marraskuun lopussa moni suomalainen manasi tekijänoikeusjärjestö Teostoa. Yhdessä yössä lähes kaikki suomalainen musiikki katosi YouTubesta, jos sitä yritti kuunnella Suomesta. Virheilmoituksessaan palvelu kertoi: ”Video sisältää materiaalia, jonka omistaa TEOSTO.”

Esimerkiksi Iltalehti ja STT kirjoittivat, että Teosto oli blokannut videot. Todellisuudessa asiasta päätti yksin YouTuben omistava Google.

”Ilmoitus tarjosi hyvän mahdollisuuden klikkiotsikkoon, kun Teostoon liittyy jo valmiiksi paljon väärinkäsityksiä ja yleisö puhuu ’teostomafiasta’ ”, sanoo Teoston medialisensoinnista vastaava johtaja Markus Kaarto.

Koska videot blokattiin yöllä ja ensimmäiset jutut tehtiin aamuvarhain, Kaarto ja muut Teoston edustajat pääsivät kommentoimaan asiaa vasta jälkikäteen. Kaarron mielestä uutisointi oli silti kokonaisuudessaan asiallista.

”Luulimme päässeemme Googlen kanssa sopimukseen jo edellisenä päivänä, joten emme osanneet varautua blokkaukseen. Päivän mittaan valtaosa medioista korjasi aamun virheellistä uutisointiaan.”

 

Noin vuorokauden mittaiseksi jääneen blokkauksen taustalla oli Googlen ja Teoston kiista musiikin lisensoinnista.

”Rahastahan tässä riidellään. YouTube on ylivoimaisesti Suomen suosituin musiikkipalvelu. Sen pitäisi näkyä myös tekijöille maksettavissa korvauksissa”, Kaarto sanoo.

Kyse on myös media-alan sisällöntekijöille kuuluvista rahoista. YouTubesta löytyy esimerkiksi paljon laittomasti ladattuja televisio-ohjelmia, joiden tekijänoikeudet ovat media-alan yrityksillä ja työntekijöillä.

Suosiosta huolimatta YouTube-korvaukset ovat selvästi huonompia kuin vaikkapa Spotifyn maksamat. YouTube on kuitenkin niin tärkeä markkinointikanava, että muusikot eivät halua sieltä poiskaan. Onko siis Googlen kanssa neuvottelu turhaa?

Ei, Kaarto sanoo. Kaksi vuotta sitten neuvotteluissa Teosto onnistui parantamaan korvaustasoa.

Apua tuleviin neuvotteluihin Kaarto toivoo EU:n valmistelemasta tekijänoikeusuudistuksesta. Uudistuksen tavoitteena on, että sisällöntekijät saisivat kohtuullisen korvauksen netin alustapalveluiden, kuten YouTuben ja Facebookin, mainostuloista.

 

Direktiiviuudistus voi tuoda apua myös muiden luovan työn tekijöiden korvausneuvotteluihin. Isosta osasta YouTuben sisältöä tekijöille ei makseta lainkaan korvauksia.

Kysymys alustapalveluiden tuottojen jaosta on siis keskeinen sekä musiikki- että mediaalan tulevaisuudelle. Kaarron mielestä toimittajat ymmärtävät tämän.

”Toimittajat osaavat arvostaa luovaa työprosessia.”

22.12.2017
Facebook

Janne Salomaa, teksti
Miikka Pirinen, kuva

Markus Kaarto

Teoston medialisensoinnista vastaava johtaja, 44.

Teoston palveluksessa vuodesta 2015. Sitä ennen työskenteli pääosin kansainvälisissä mobiilialan ohjelmistoyrityksissä.

Koulutukseltaan tietoliikennetekniikan insinööri. Suorittanut myös liiketoimintajohtamisen maisteritutkinnon (MBA).

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta