Paikallisuutiset kartalle

Markus Sjöberg kehittelee sovellusta, jonka toivoo tuovan lisää näkyvyyttä paikallisjournalismille.

Luonto ja vuokrat kohdallaan. Locationewsin toimitusjohtaja Markus Sjöberg työskentelee Suonenjoella, kotikuntansa Rautalammin naapurissa. Paljon matkustelevan mediatyöläisen pitää Pohjois-Savossa luonto ja aloittelevalle yritykselle sopiva, maltillinen hintataso.

Suonenjoki on epätodennäköinen paikka löytää journalismi-startup, mutta sellaista siellä kehitellään.

Media-alan yrittäjä Markus Sjöberg työskentelee paikkakunnalla Locationews-uutissovelluksen parissa. Sen hän toivoo antavan paikallisjournalismille lisää näkyvyyttä ja kansalaisjournalisteille julkaisukanavan.

”Ajatus on tuoda yhteen erilaiset sisällöt ja kertoa asioista, jotka jäisivät muuten kertomatta”, Sjöberg sanoo.

 

Locationews on paikkatietoihin perustuva uutiskanava, jossa eri julkaisijoiden sisällöt kerätään yhteen. Sovelluksen on voinut ladata puoli vuotta, ja nyt se on Sjöbergin mukaan ”riittävän valmis” laajempaan käyttöön.

Julkaisijoita on mukana nyt parikymmentä, muun muassa Tripsteri-sivusto, Uusi Savo -ilmaisjakelulehti ja Rautalammin kunta.

Paikallislehdissä projektiin on suhtauduttu Sjöbergin mukaan varoen.

”Siellä on vahva pelko siitä, että kehitys heikentää heidän tulostaan, vaikka ajatuksemme on tarjota heille uusi väline sen parantamiseksi.”

Lehtien kannalta ”muttia” on kaksi: Jutut ovat Locationewsin alustalla, minne ne julkaistaan automaattisesti lehtien verkkosivuilta. Kun julkaisijoiden joukko on kirjava, journalismi voi sekoittua kaupallisiin sisältöihin.

Sjöberg vakuuttaa, että juttujen erottelu selvenee, kun sovellus kehittyy ja julkaisijoita tulee lisää. Omiin juttuihinsa lehdet voivat myydä mainoksia myös Locationewsin alustalla.

Locationewsin on tarkoitus saada tulonsa kaupallisista sisällöistä ja mainonnasta. Kehitystä ovat rahoittaneet Googlen Digital News Initiative, yrityslaina ja viisihenkisen tekijätiimin säästöt.

Sjöbergiä ajaa halu tuoda paikallislehdet digiaikaan ja luoda yhteisöllisyyttä. Hän on työskennellyt itsekin paikallislehdissä, eikä usko, että sovellus söisi niiden roolia.

”Ammattilainen on aina ammattilainen, eikä hänen työtään massa korvaa.”

10.11.2017
Facebook

Marja Honkonen, teksti
Pentti Vänskä, kuva

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
93. vuosikerta