SPT rör om i nyhetsgrytan

En ny finlandssvensk nyhetsbyrå ser dagens ljus. Det sker i rasande takt, med höga insatser och minst lika höga framtidsvisioner.

Mot det okända. Anna Back är chefredaktör för Nyhetsbyrån SPT (Svensk Presstjänst). ”Det här måste funka. Om det blir dåligt eller för smått så har vi bara en massa små finlandssvenska lokaltidningar och enbart Yle med nationella nyheter.”

JOURNALISTI
20.10.2017

Lina Laurent, text
Karl Vilhjálmsson, foto

Bättre att lämna det sjunkande skeppet än att ståndaktigt sitta kvar och sakta sjunka ner själv. När Hufvudstadsbladets chefredaktör och KSF Medias ansvariga utgivare Susanna Ilmoni beskriver händelserna som ledde till att KSF Media och HSS Media fattade beslut om att tidningshusen lämnar FNB och startar en egen nyhetsbyrå – Nyhetsbyrån SPT, handlar mycket om att hitta nya egna lösningar för och bland krisande medieföretag.

”Det här är en satsning på kvalitet och på framtidens journalistik”, säger hon.

Målsättningarna för den nya byrån är höga. Flera av dem finns listade i SPT Ab:s ansökan om presstöd, som bolaget skickade till Undervisnings- och kulturministeriet i början av april. Där står bland annat: ”Den nya byrån säkerställer att det framöver finns en gemensam relevant nyhetsförmedling på svenska i Finland.”

Av den nya nyhetsbyrån förväntar sig Susanna Ilmoni mångsidigt innehåll, digitalt anpassad journalistik och en fokusering på politik, ekonomi, samhällsfrågor och sport.

För Ilmoni innebär digitalt innehåll bland annat interaktiv grafik, video och audio.

”Det kan till exempel vara livesändningar från debatter i riksdagen eller idrottshändelser. Man behöver också fundera på rubriker, tilltal och tempus för att snabbt kunna publicera texter digitalt.”

Ur SPT:s ansökan framkommer det också att bolaget fört samarbetsdiskussioner med Svenska Yle och att nyhetsbyrån ”har för avsikt att bli de nordiska byråernas samarbetspart och Finlands fönster mot Norden”.

 

När jag träffar SPT:s nya chefredaktör Anna Back i mitten av september är det exakt en och en halv månad tills den nya byrån ska börja producera material. KSF Medias och HSS Medias avtal med FNB löper nämligen ut den sista oktober. Mycket är öppet.

Rekryteringsprocessen av SPT:s första fast anställda reportrar är i full gång. Intresset har varit stort, med 60 ansökningar, och nu gäller det att skapa ett engagerat team med rätt sammansättning. Byrån börjar med cirka sex anställda och kompletterar med inhoppare och frilansar.

SPT kommer att sakna en gemensam fysisk redaktion och de anställda ska kunna jobba varifrån som helst, ”med kontoret i ryggsäcken” (arbetsgivaren förser de anställda med en bärbar dator och en mobiltelefon).

Det ska också vara lätt för kunderna att ladda ner det material de vill ha.

”Redaktionerna ska få hela paketet med rubrik, ingress, text, bilder och bildtexter med ett klick”, säger Back.

Ilmoni är inne på samma linje. Den nya nyhetsbyrån, som ekonomiskt inte innebär en inbesparing för mediehusen, ska betala sig tillbaka i smidighet och effektivitet.

”Då kan man koncentrera sig på att producera mera, i stället för att hantera externt material på ett bökigt sätt.”

I början av oktober offentliggör SPT att bolaget slutit ett samarbetsavtal med den svenska nyhetsbyrån TT. Det här ger SPT en teknisk plattform för produktion och distribution av texter, bilder, videor och olika former av digital journalistik. Nyhetsbyråerna ska också samarbeta kring innehåll.

 

KSF Media och HSS Media förväntar sig att den nya byrån ska förse dem med mer skräddarsytt material. Grundtanken är att SPT bara ska rapportera om sådant båda mediehusen är intresserade av – en linje man vid behov kan avvika från.

Exakt hur kommunikationen ska ske mellan de olika redaktionerna är öppet men de som varit inblandade i planeringen tror inte det blir problem.

”Det blir en daglig diskussion. Redan nu har vi en motsvarande diskussion med SPT och FNB”, säger Ilmoni.

Innehållsmässigt ska den nya byrån bli ”svenskare” och materialet ska i första hand göras för ”finlandssvenska läsare”. Back poängterar att nyhetsbyrån ändå har hela Finland i fokus:

”Men sådant finlandssvenskarna behöver veta om. Det kan gälla Svenskfinland men också gruvnyheter från Ylläs.”

Ilmoni säger att en viktig del av nyhetsbyråns uppdrag är att bevaka sådana samhällsfrågor som ingen annan bevakar – ur minoritetssynpunkt eller med tanke på hur det svenska språket påverkas av olika frågor och beslut.

”Det här är ett försök att svara på de behov och önskemål vi hör av våra läsare.”

 

Patrik Stenvall, styrelseordförande för SPT Ab och ledande nyhetschef på HSS Media understryker att nyhetsbyråns första tid kommer att vara full av utmaningar. En är att få materialet att räcka till, en annan är ekonomin. SPT Ab hade ansökt om att få 150 000 euro i presstöd i år men fick 40 000 euro. Bolaget hade också räknat med ett stöd på 90 000 euro från Svenska Kulturfonden som inte blivit av.

”Det är klart att finansieringen alltid är knepig när man startar någonting nytt och det här ska ses som ett uppstartsföretag.”

Att SPT Ab räknar med att få en stor del av det presstöd som FNB hittills fått, kring 400 000 euro per år är ingen hemlighet men verksamheten ska ändå byggas upp så att den på lång sikt bär sig själv, säger Stenvall.

Hur ska då drygt sex fast anställda snurra en nyhetsbyrå som har någon på en desktur från morgon till kväll, sju dagar i veckan? Redan i inledningsskedet kommer inhoppare att spela en betydande roll. Tanken är också att bygga upp ett frilansnätverk med personer som regelbundet bidrar med material. Här förväntar sig Stenvall initiativ från frilansarna, gärna sådana med eget företag.

Personalen ska få stora friheter att utveckla byrån och arbetsbilden.

”Vi kommer att kunna erbjuda någonting ganska spännande och unikt och de som är med får bygga upp någonting nytt”, säger Stenvall.

SPT följer självfallet kollektivavtalet och lönenivån beror enligt Stenvall mycket på vilka anspråk de anställda har.

Hur ska SPT som bolag förhindra att de anställda går i väggen efter ett år på grund av arbetsmängden?

”Det är en bra fråga. De anställda kommer att vara utspridda på olika orter. Vi räknar med att var och en håller reda på sin egen arbetstid. Det är en frihet under ansvar.” l

Skribenten har under året sålt tjänster till SPT rf, SPT Ab och KSF Media.


Läs mera: 
Nyhetsbyrån SPT planerades utanför styrelsen
Vägen mot en ny nyhetsbyrå
Inte stort nog för två
En 130-åring går mot sitt slut



15 2018
Arkisto

Sanan saattajat

Kristillinen media on huono bisnes, jota tehdään kutsumuksen voimalla. Aivan erityisen hankala sitä on tehdä niin, että se kelpaisi kaikille, sanoo alan konkari Kirsi Rostamo.

Elämäntapajohtaja

Journalistiliiton puheenjohtajaksi uudelleen valittu Hanne Aho uskoo liiton jäsenmäärän kääntyvän nousuun.

Aishi Zidania kiitettiin palkintoperusteissa myös siitä, etteivät painostus, uutistyön vääristely-yritykset ja nettiviha ole lannistaneet häntä. Jarno Liskin todettiin tekevän monin paikoin riskialtista tutkivaa journalismia sinnikkäästi ja peräänantamattomasti ilman työsuhteen turvaa.

Sananvapauden käyttäjät

Kun ympäristö painostaa, Aishi Zidan ja Jarno Liski nojaavat journalistin perustehtävään. Työ palkittiin Sananvapauden miekalla.

KSF Medias fjolårsresultat, ett minus på 4,2 miljoner euro, var bättre än på många år. Nya vd:n Anna Hellersedt litar på att det nu är en bra tidpunkt för bolaget att införa en ny betallösning för digital journalistik.

Efter stormen

KSF Medias nya vd Anna Hellerstedt betonar öppen kommunikation inom bolaget och vill förankra stora linjer hos personalen. Främsta löfte hittills: mer fokus på journalistiken – hur det ska förverkligas har vi inte ännu sett.

Tv-ohjaaja ja toimittaja Marja Jaakola on halunnut olla työvuosien jälkeen kuin kuka tahansa. Hän ei ole työskennellyt eläkkeellä. Kuva: Liisa Huima

Ei ole valtaa loistoa

Eläkkeellä identiteetti on rakennettava uudelleen. Toimittajalle se voi olla vaikeaa.

Liikaa keskustelua

Medioiden verkkokeskusteluissa vihan lietsomisen ja asiallisen kommentoinnin välissä on leveä vyöhyke, jolla delete-nappia painetaan liian harvoin, kirjoittaa Asko Lehtonen.

Älä soita sille enää koskaan!

Mediayhtiö harkitsi kieltävänsä tuurajia käyttämästä lähdesuojan alaisia tietoja muissa töissä. Ajatus lähteiden ”omistamisesta” on omituinen, kokenut oikeustoimittaja sanoo.

Jouluihminen. A-lehtien tuottaja Elisa Miinin aloittaa jouluvalmistelut jo elokuussa ja lopettaa joulunvieton tapaninpäivänä. ”Ajatukseni kääntyvät välipäivinä jo pois joulusta ja kohti uutta vuotta, kun olen jo joulua pitkään siinä vaiheessa viettänyt.”

Glögiä jo elokuussa

A-lehtien tuottaja Elisa Miininin kotona on kaksi joulukuusta. Toiseen niistä saa koskea vain hän.

Pekka Vahvasen Kone kaikkivaltias -kirja on saanut kehuja siitä, että ’joku on tätä järjettömyyttä vastaan’. Toisaalta se on kirvoittanut kritiikkiä etenkin teknologiapiireistä. ”Uskon, että kun tunnepitoista kritiikkiä saa, on osunut johonkin oikeaan kohtaan.”

Kadonneen onnen jäljillä

Tutkimusten valossa teknologis-taloudellinen kehitys ei ole enää vuosikymmeniin tehnyt meistä onnellisempia, sanoo digitalisaation ongelmista kirjan kirjoittanut Pekka Vahvanen.

Milloin freelancer on jäävi?

Mikä on eettinen aikaväli jutulle tiettyyn lehteen ja jutulle saman lehden kustantajasta? Vaikuttaako juttutyyppi asiaan? Vastausten pohtimiseen tarvitaan lisää konkreettisia eväitä, kirjoittaa Anna-Sofia Nieminen.

Edellistä työtä jatkamaan

Tiina Ojutkangas aloittaa tammikuussa Kokkolassa ilmestyvän Keskipohjanmaan päätoimittajana.

Dags att tända lyset

På redaktionerna i Finland finns en hel del att lära av Demokratijouren, om hur man bygger upp konkreta rutiner som förebygger hot och hat, skriver Johan Svenlin.

Perehdy tietoturvaan tänään

Vaikka et työskentelisi erityistä tietoturvaa vaativien lähteiden ja aiheiden parissa, ala perehtyä niiden suojaamiseen nyt. Toimittajan salausopas kertoo, miksi se kannattaa.

75 prosenttia

Mistä tietää, että vaalit ovat lähestymässä? Yksi varma merkki on numerohokemien vyöry journalistisiin teksteihin, kirjoittaa Vesa Heikkinen.

Liftaamalla ehtii paremmin

Kirjaan uppoutunut Juha Mäkinen ei huomannut nousta bussiin, mutta onneksi juttukeikalle ehtii toisellakin tavalla.

Otavamedia jatkaa yt-kierrosta ensi vuonna

Otavamedia aloittaa yt-neuvottelut kuvaryhmässään 2. tammikuuta 2019. Yt-neuvotteluja on viime viikkona päättynyt Otavamediassa, Sanoma Media Finlandissa, Aamulehdessä ja A-lehdissä.

Färre fotografer på Hufvudstadsbladet

”Jag är övertygad om att läsarna inte kommer att uppleva någon försämring av bildjournalistiken i HBL framöver”, säger chefredaktör Susanna Landor.

Håkans leder Studentbladet

Som chefredaktör vill Håkans bland annat närma sig studentkårer som tidigare lämnat Svenska studerandes intresseorganisation.

Takasivu

Provokatiivisia huomioita.

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta