HSS Media varslar – igen

JOURNALISTI
29.9.2017

Magnus Londen, text

Maximalt nio anställda kan få gå. Samtidigt har HSS Media som bekant gjort plusresultat både 2015 och 2016.

Branschen är stålsatt av otaliga samarbetsförhandlingar. Men då HSS Media nyligen meddelade om förhandlingar som berör alla avdelningar kom det ändå – på riktigt – som en stor överraskning. Maximalt nio anställda kan få gå.

Samtidigt har HSS Media som bekant gjort plusresultat både 2015 och 2016 – en prestation i sig. Och det var inte länge sedan bolaget anställde fyra (!) nya journalister.

”Precis. Blödningen är stoppad, såret har börjat läka. Vi är ovanför vattenytan.”

Så kommenterar en märkbart upprörd Petter Granroth, huvudförtroendeman vid HSS Media.

Vi försöker få en kommentar av tidningens ledning.

Chefredaktör Niklas Nyberg hänvisar vidare till tillfälliga VD:n Thomas Peterssohn. Där får vi dock inget svar (telefon och e-post). Så vi försöker med styrelseordförande Henry Backlund.

Men vi blir ändå inte särskilt mycket klokare av hans kommentarer: ”Hela branschen tappar intäkter – även vi. Vi talar om framtiden och ser på åren 2018 och år 2019.”

Han fortsätter: ”Detta har inget att göra med nya VD:n – vi kommer att ha tre stycken VD:n i år och vi är noga med att inte tappa styrfart.”

Och vidare: ”Bolaget har inte bytt kurs. Vi arbetar helt enligt plan.”

Dessutom: Det finns inget samband mellan nedskärningarna och grundandet av den utvidgade nyhetsbyrån SPT. HSS siffror för 2017 ger han inte ut nu, men de är sämre än 2016, framhåller han.

Till det kommenterar Granroth, som tagit del av intäktsnivån för i år: ”Kurvan pekar inte så pass mycket neråt att nio stycken borde få sparken.”

Det är förstås möjligt att samarbetsförhandlingarna inte har direkt ekonomiska orsaker.

Mycket är ju på gång inom HSS Media hur som helst: I mars hoppade VD Svante Wahlbeck vidare till KSF Media, i april slutade marknadsföringschefen Patrik Pada och i juni var det försäljningsdirektören Mika Mäkisalos tur och i september sade Anna-Lena Nyfors-Norrgård vid Seven Days upp sig.



1 2021
Arkisto

Journalismin seuraavat sata vuotta

Journalistiliitto täyttää maaliskuussa 100 vuotta. Vuosisadan aikana on tapahtunut paljon: olemme saaneet esimerkiksi radion, television, internetin ja sosiaalisen median, mutta myös journalismin ansaintamallien kriisin. On aika kuvitella, miltä tulevat vuosikymmenet voisivat näyttää. Journalisti pyysi ennusteita kymmeneltä ajattelijalta.

Mitä puoluetta politiikantoimittajat ryöpyttävät eniten? Miten he suhtautuvat eri pääministereihin? Entä työmarkkinajärjestöihin?

Journalisti analysoi kuuden tunnetun politiikan toimittajan kolumnit, näkökulma-artikkelit ja muut mielipiteelliset tekstit.

Tähtäät isona kansanedustajaksi, Hanne Aho

Sata vuotta täyttävän Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho haluaa tulla tasapainoiseksi ihmiseksi ja haaveilee tes-neuvotteluiden aikana paluusta Suomen Kuvalehden graafikoksi.

Toimittajat, persuuntuneita vai vihervasemmistoa?

”Suomessa perussuomalaisten pelikirjasta tuttu ikävän journalismin esittäminen puoluepolitiikkana vaikuttaa hiljalleen saavan suosiota useamman poliittisen liikkeen piirissä”, kirjoittaa Janne Zareff.

Toimittajan tasapuolisuus ei auta, jos luottamus on menetetty

Yksikään ihminen ei tee työtään arvotyhjiössä. Onneksi juuri kukaan journalisti ei kuvittele olevansa täydellisen objektiivinen yli-ihminen, johon arvot tai elämäntilanne eivät vaikuta, kirjoittaa Maria Pettersson.

Lisää aikaa eropakettia harkitsevalle

”Ensimmäiset päivät irtisanomisen jälkeen voivat mennä täysin sumussa. Pitäisi pystyä soittamaan monta puhelua, kysyä oikeita kysymyksiä, omaksua vastauksia ja tehdä niiden perusteella päätös, jonka vaikutukset tulevaisuuteen ovat joka tapauksessa epävarmoja”, kirjoittaa Journalistiliiton juristi Sanna Nikula.

Korona sävytti median vuotta 2020

Korona muutti työtavat ja kiihdytti media-alan murrosta ja Yhdysvalloissa käytiin vaalit. Tapahtuiko media-alalla muutakin? Kokosimme yhteen vuoden 2020 keskeiset journalismiuutiset.

Päivi Lehtomurto vaihtoi nuorten median työterveysaiheisiin

Päivi Lehtomurto aloitti joulukuussa Työterveyslaitoksella mediaviestinnän erityisasiantuntijana. Sitä ennen hän työskenteli kymmenen vuotta Demissä.

Etusivu uusiksi

Kun Susanna Luikku sai Suomen olympiajoukkueen tiedottajalta viestin, ja sitten tuli kiire.

Journalistiliiton uuden ilmeen suunnitteli Tuija Tarkiainen ja uuden logon piirsi Camilla Pentti. ”Perinteinen leijona haluttiin säilyttää, mutta uusi leijona on modernimpi ja vähemmän kulmikas”, Tarkiainen kertoo.

Journalistiliitto saa uuden ilmeen

Tunnusvärit ja -fontit vaihtuvat, viestintämateriaalit muuttuvat ja logo päivitetään.

Ole korrekti, älä hyperkorrekti

”Tietoisuus siitä, että puhuttu ja kirjoitettu kieli eroavat toisistaan, voi johtaa ylenpalttiseen virallisuuden tai esimerkiksi kansainvälisyyden tavoitteluun”, kirjoittaa Ville Eloranta.

De nya journalisterna är influencers

Högermedierna satsar mindre på att producera den bästa journalistiken och mer på att främst bekräfta det tittarna redan tror, skriver Jeanette Öhman.

Sanomalehtimiehen näytenumero huhtikuussa 1924.

Lehti harrastuksen avuksi

Suomen Sanomalehtimiesten Liitto tarvitsi oman lehden, koska sisäinen tiedotus hoitui ”helpoimmin painokoneen kautta”.

Avarakatseinen humanisti

Toimittaja Jussi Kentala 24. 7. 1946 Veteli – 23. 11. 2020 Kauhava

Taitava taittaja - käytännössä ja teoriassa

Ulkoasupäällikkö Hannu Pulkkinen 8.11.1951 Pyhäjärvi – 6.12.2020 Helsinki 

Henkilökuvauksen lordi ja velho 

Valokuvaaja Kari Kaipainen 28. 9. 1952 Mikkeli – 2. 11. 2020 Espoo

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta