Katsojakin rakentaa. Uwa Iduozee päätyi evästämään kuvaesseetään vain lyhyellä tekstillä, joka kertoo 19-vuotiaan Edodin haaveilevan ulkomaille muuttamisesta, välivuodesta ja psykologian opinnoista. Itsenäistymisestä. ”Teksti maalaa mielenmaiseman mutta antaa katsojalle vapauden nähdä kuvat omalla tavallaan.”

Arki niin kuin se on

Uwa Iduozee, 30

Freelancevalokuvaaja ja -videokuvaaja.

Kuvannut muun muassa Imagelle, Yle Perjantaille ja Ruskeat Tytöt -mediaan.

Opiskelee kuvajournalismia Tampereen yliopistossa.

JOURNALISTI
8.9.2017

Nina Erho, teksti
Uwa Iduozee, kuvat

Uwa Iduozee kuvasi lukioikäistä Edodia, koska halusi haastaa tavan, jolla kuvajournalismi ja media esittävät mustia ja ruskeita kehoja.

”Halusin kertoa mustan nuoren naisen arjesta haastaakseni tapaa, jolla kuvajournalismi ja media esittävät mustia ja ruskeita kehoja. En halunnut esittää kärsimystä tai eksotiikkaa vaan kuvata häntä kuin ketä tahansa”, sanoo Edod-kuvaesseen Ruskeat Tytöt -verkkomediaan tehnyt freelancevalokuvaaja Uwa Iduozee.

”Pyysin kuvattavaksi lukioikäistä Edodia, jonka tiesin mielenkiintoiseksi, elämäniloiseksi tyypiksi. Tunsin entuudestaan myös hänen sisaruksensa mutta en äitiä, jonka luottamus oli kotona kuvatessa oleellista voittaa. Toisaalta uutuudenviehätys helpotti alkua. Myöhemmin tuli niitäkin hetkiä, kun tunsin olevani Edodin asioissa liikaakin ’kärpänen katossa’.

Lähes neljän kuukauden projektissa jokainen hetki ei ole inspiroiva, ja kuvaamiseen kuului paljon jutustelua ja hengailua. Kuvattavaan tutustuessaan kuvia ei enää voi räpsiä irrallaan todellisuudesta vaan siinä on oltava itsekin läsnä.

Esseetä kootessani pohdin kuvavalintoja monena päivänä ja pyysin mielipidettä kuvaajakavereiltani. Ulkopuolisten katse osoitti, mitkä omista mieltymyksistäni eivät näyttäydy toisille niin tärkeinä.

Koska halusin ottaa kuvia, jotka tuntuvat kuvattavastakin omilta, Edodin innostus niistä tuntui hienolta. Kiitosta on tullut muiltakin maahanmuuttajataustaisilta, jotka eivät Suomessa usein näe tällaisia kuvia itsensä näköisistä ihmisistä. Minulle Edodin kuvaaminen arkisesti oli helppoa, koska monet hänen kokemuksistaan ovat omasta arjestani tuttuja.

Koska tämä oli ensimmäinen pitkä kuvaesseeni, tekemiseen kuului paljon epävarmuutta. Silti halusin sydämestäni tehdä tämän. Aluksi ajattelin liittää kuviin henkilöjutun, mutta lopulta se tuntui liian pureskellulta. Nyt katsojan tulkinnalle jää enemmän tilaa.

Kuvaamisessa on hienoa kurkistaa erilaisten ihmisten elämään. Kun menin Edodin ja hänen kavereidensa mukana yökerhoon, tunsin itseni vanhaksi ja ulkopuoliseksi. Samaan aikaan oli virkistävää muistaa, millaista lukiolaisten porukoissa on ja opettavaista huomata, miten vähässä ajassa olin sen voinut unohtaa.”


Lue lisää: Kaikki Anna hyvän kiertää -sarjan aiemmat jutut
 

Uwa Iduozee, 30

Freelancevalokuvaaja ja -videokuvaaja.

Kuvannut muun muassa Imagelle, Yle Perjantaille ja Ruskeat Tytöt -mediaan.

Opiskelee kuvajournalismia Tampereen yliopistossa.

Renaz Ebrahimin valinta

Radio Helsingin Random Life -ohjelman toimittaja Renaz Ebrahimi valitsi esiteltäväksi Uwa Iduozeen kuvaesseen nuoren Edod A Lodyn elämästä. Kuvaessee on julkaistu Ruskeat Tytöt -verkkomediassa.

”Uwa Iduozee on mielestäni todella kiinnostava uusi tekijä kuvajournalismissa. Sen lisäksi, että hän on valtavan taitava työssään, eniten Uwassa inspiroi hänen asenteensa ja avoimuutensa muuttuvaa maailmaa kohtaan. Hänen kuvaesseensä nuoren Edod A Lodyn elämästä on hieno esimerkki representaation tärkeydestä ja siitä, kuinka myös ruskeiden suomalaisten tarinoille on kysyntää. Kuvaessee muistuttaa myös siitä, kuinka kuvien kautta voidaan herättää kaivattuja keskusteluja.”



5 2020
Arkisto

Tämä voi olla ainoa tilaisuutemme mediatukeen

Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa valtio on jakanut journalismille koronatukea 24 – 66 miljoonaa euroa normaalin mediatuen päälle. Suomessa tiedonvälitystä ei tueta, vielä. Nyt tilanne on kuitenkin lupaavampi kuin vuosikymmeniin, kirjoittaa Maria Pettersson.

Kuohuva toimitus on loistopaikka edetä uralla, Riikka Räisänen

Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksen päätoimittaja tietää jo, kuka kolumnisti seuraavaksi ehdottaa yhtiön rahoituksen leikkaamista.

Koronan mukana kiire katosi ja filosofia palasi

Kodissamme on nukuttu enemmän kuin aikoihin. Yhtenä yönä en saanut unta, kun olin nukkunut niin jumalattoman paljon edellisinä, kirjoittaa Lauri Rotko.

Medier med mössan i hand

”Det är problematiskt om mediernas roll och deras stödbehov villkoras med coronavirusutbrottet”, skriver Dan Lolax.

Mediatuki on demokratiatuki – ja poliitikkojen olisi aika ymmärtää se

”Median asia ei ole vain median asia. Se on kansalaisten asia. Ja tämä tuntuu poliitikoilta unohtuneen”, kirjoittaa Hanne Aho.

Arvoisat kansalaiset, muistakaa resilienssi!

”Lohdullista – mutta samalla oireellista – on se, että moni journalisti pyrkii edelleen selittämään resilienssin”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Verkko toi uutta ay-koulutukseen

”Verkkokoulutus osoittautui yllättävän käteväksi ja vuorovaikutukselliseksi koulutusmuodoksi”, kirjoittaa työehtoasiamies Terhi Tarvainen.

Direktsändningarnas man

Döda: Redaktör Tomas Ek 6. 1.1957 Helsingfors – 2. 5.2020 Helsingfors

Teräväkielinen pomo muisti myös kannustaa

Kuolleita: Päätoimittaja Pekka Hyvärinen 20. 7. 1951 Kuopio – 10. 5. 2020 Helsinki

Uutisia, ei niinkään analyysejä

Kuolleita: Toimittaja Olli Pohjanpalo 21. 3. 1954 Hamilton Kanada – 11. 5. 2020 Helsinki

”Julkaistu kuva oli hyvä kuva”

Kuolleita: Valokuvaaja Mauri Vuorinen 11. 10. 1928 Hämeenkyrö – 30. 3. 2020 Tampere

Oikeutta puolustava marjakapitalisti

Kuolleita: Toimittaja Helena Hyvärinen 6.11. 1950 Tampere – 1.5.2020 Tampere

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta