Journalisten

Medielistan för 2015

Året som gick var fyllt av mer och mindre relevanta och intressanta medienyheter, skriver Lina Laurent.

Året som gick var fyllt av mer och mindre relevanta och intressanta medienyheter.

 

Årets förkortning. Radio Extrem gick från det de själva kallar ”lite längre nyhetssändningar” (cirka 2,5 minuter), som sändes varje hel- och halvtimme, till 30 sekunder långa nyheter (som är bandade i förväg) som sänds två till tre gånger i timmen. ”Men går det verkligen att leverera nyheter på bara en halv minut? Vi säger ja!”, utropade Extrem på sin webbplats. Så alla chefer som sliter sig i håret med att få budgeten för 2016 att hålla, slopa 80 procent av nyheterna så blir allt bra.

 

Årets pappersöverraskning. HSS Medias stora digitala satsning Sevendays lanserades i februari. En satsning som ska locka den unga bloggande österbottniska publiken och de efterlängtade digitala reklampengarna. Avsaknaden av pappersprassel och trycksvärta blev ändå oemotståndlig – i somras utkom den första och i december den andra Sevendays-tidningen. ”Bolag som tidigare lagt allt krut på papperstidningar satsar allt mer på webben – men DÄR har vi nu under hösten gått mot strömmen (min inre rebell myser)”, jublar HSS Medias medieproducent Linn Jung i ett blogginlägg.

 

Årets konkurrenter. Nya Åland och Tidningen Åland fortsätter den snudd på blodiga kampen om läsare och annonsörer på öriket. Vilka andra tidningshus ökar antalet utgivningsdagar för att konkurrera ut varandra? Och när den ena står på ruinens brant och håller sig fast enbart med en vilja av stål skjuter storägaren till mer pengar – för att han vill ha kvar papperstidningen.

 

Årets självbedrägeri. När en språkvårdare i stället för två ska hjälpa samtliga HSS Medias, KSF Medias och Ålands tidningars journalister med det svenska språket, är det självklart att det syns i slutresultatet. Att tro något annat ger ett diplom i självbedrägeri. Resultatet av nedskärningen kanske inte syns omedelbart, det kanske inte är mätbart i tecken eller språkfel men det blir fler nej åt journalister som ber om personlig respons på sina texter. Det blir också färre diskussioner med ett språkproffs om språkdräkten, lämpliga ord och uttryck och längre svarstider för frågelådan på Mediespråks webbplats.

 

Årets status quo. Trots löften i tidningen Journalisten (10/2014) om en svensk webbplats för arbetslöshetskassan Finka har en sådan ännu inte sett dagens ljus. I väntan på att översättningsarbetet blir klart kan kassan spela sången om Hepenepetep för den som väntar på att få telefonbetjäning: ”…till finkan kom Amaalia, som bad oss supa bra, till finkan kom alla raska gossar som i laget där var.”

 

Årets kommunikationsstrategi. KSF Media agerar enligt egen utsago för ”ett samhälle som bygger en hållbar framtid genom bildning, företagsamhet och öppenhet”. Öppenhet verkar ändå inte gälla kommunikation om vad som pågår i det egna företaget. En styrelse som till en stor del består av proffs på kommunikation borde inte avfärda alla försök till dialog med att konstatera att enskilda styrelseledamöter inte uttalar sig. Det är ju era tankar som är intressanta och värdefulla.

 

Årets kuriosa. Till Hbl:s redaktion på Mannerheimvägen kommer man två olika rutter, genom huvudingången på Mannerheimvägen 18 och via Forumhuset som ligger vägg i vägg. Efter att trapphuset i Forumhuset genomgått en renovering blev de anställda på Hbl ombedda att inte ta med sig take-away-kaffe i Forumhusets hissar, de har nämligen blivit uppgraderade till Premiumhissar där inget kaffestänk passar.