Tyylillä verkkoon

Saila-Mari Kohtala, 43, aloittaa Glorian päätoimittajana 3. elokuuta. Hän siirtyy tehtävään sisältötoimisto Spoonin Suomen-johtajan paikalta. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Digitaalinen Mainostoimisto Byroon strategiajohtajana, Talentum Median kehityspäällikkönä, Markkinointi & Mainonnan päätoimittajana, Sanoma Kaupunkilehtien päätoimittajana ja Nöjesguidenin maajohtajana.

JOURNALISTI
11.6.2015

Nina Erho, teksti

Saila-Mari Kohtala aloittaa Glorian päätoimittajana 3. elokuuta.

Mikä on linjasi päätoimittajana?

Hyvin lukijakeskeinen: haluan tietää, keitä Glorian nykyiset ja tulevat lukijat ovat ja mitä he toivovat. Myös Glorian tiimin ajatukset ovat tärkeitä. Aion sopivasti kunnioittaa Glorian mahtavaa brändiä mutta tuoda mukaan särmää, huumoria, ja rohkeutta.

 

Mitä se tarkoittaa käytännössä?

Digipuolta tullaan kehittämään paljon. Lehteen tehdään uudistus, joka näkyy ja kuuluu, ei vain pientä silottelua. Tämän yksityiskohtaisemmin en voi vielä sanoa.

 

Mitä ajattelet mainonnan ja journalismin suhteesta?

Rajan pitää olla selvä. Gloriassa ykkösasiani on lehti, sen digikehitys ja lukijat, mutta hallitsen myös kaupallisen puolen. Näen siellä valtavasti mahdollisuuksia, joita voi toteuttaa läpinäkyvästi ja taiten. En ole vanhanaikainen päätoimittaja, jolle myyntiosasto aiheuttaa kakomisreaktion, vaan teen mielelläni yhteistyötä.

 

Mitä kaikkea aikakauslehti voi myydä journalistisen sisällön lisäksi?

Paha kysymys. Esimerkiksi nettikauppa Net-A-Porter perusti oman luksuslehden, mutta mediatalojen ryhtyminen nettikauppiaiksi on haastavampaa. On kiinnostavaa nähdä, miten esimer-kiksi A-lehdet jatkaa Finnish Design Shopin kanssa.

 

Tuleeko Glorian painopisteolemaan printissä vai verkossa?

Kiiltävä printti sopii Glorian maailmaan, mutta se tulee vain kerran kuussa. Digipuolella voi reagoida nopeammin, ja se on myös kehittyvä ilmoitusalusta. Painotus voisi olla puolet ja puolet.

 

Miten hyödynnät aiempaa kokemustasi päätoimittajana?

Toivottavasti en saa hetimiten potkuja Sanomilta uudestaan, hehheh (viittaa hyllyttämiseensä Kaupunkilehdistä vuonna 2007). No, paljon on vettä virrannut sen jälkeen. Hyvä johtaja innostaa ja huolehtii, että tiimillä on selvät aikataulut ja yhteinen suunta, tekee taustalla työtä. Ulospäin Glorian päätoimittajan pitää toki näkyä ja edustaa.

 

Miten luksuslehti pärjää taantumassa ja ekologisten arvojen paineessa?

Käsitykseni luksuksesta on laajempi kuin perinteinen materialismi. Luksus ei ole vain kallista ja merkkejä, vaan myös esimerkiksi aikaa. Tyylion myös henkistä pääomaa. Lisäksi taantuma ei koske kaikkea: joillain aloilla menee paremmin kuin toisilla.

 

Oletko nykyisen Glorian lukija?

Olen, mikä on hassua, koska olen hyvin verkko-orientoitunut. Gloriasta tulee ylellinen fiilis, mutta siitä löytyy myös todella hyvää luettavaa.

 

Glorian päätoimittajan paikka on ollut tuulinen. Hirvittääkö?

Ei, tiesin kyllä, mihin pääni pistän. Voihan se harmittaa, jos joutuu kesken kaiken lähtemään. Mutta jos en olisi sanonut joo, se olisi harmittanut kiikkustuolissa.

Saila-Mari Kohtala, 43, aloittaa Glorian päätoimittajana 3. elokuuta. Hän siirtyy tehtävään sisältötoimisto Spoonin Suomen-johtajan paikalta. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Digitaalinen Mainostoimisto Byroon strategiajohtajana, Talentum Median kehityspäällikkönä, Markkinointi & Mainonnan päätoimittajana, Sanoma Kaupunkilehtien päätoimittajana ja Nöjesguidenin maajohtajana.



3 2020
Arkisto

Kriisioloissa medialta vaaditaan malttia

Koronauutisoinnissa sekä toimittajien että yleisön on pakko oppia sietämään epävarmuutta ja muuttuvia tilanteita. Ja myös mediayhtiöiden on joustettava, kirjoittaa Maria Pettersson.

Päivi Anttikoski otti selfien Valtio­neuvoston linnan wc-tiloissa. Ennen ­koronaviruksen leviämistä ja valmiuslain käyttöönottoa siihen oli vielä aikaa.

Suosittelet kaikille toimittajille viestintäjohtajan uraa, Päivi Anttikoski

Valtioneuvoston viestintäjohtaja haluaa järjestää tiedotustilaisuuksia ihmisille eikä toimittajille.

Uutissatiiri viihdyttää ja viettelee, mutta se ei ole journalismia

”Satiirissa voidaan myös tarjota oikeamielistä identiteettiä katsojille”, kirjoittaa Janne Zareff.

Finländska medier dryper av vita räddare

När medierna lyfter upp en enskild person som hjälte kan det bidra till ökad volontärturism, skriver Liselott Lindström.

Koronaviruksen lyhennys voi olla uhkapeliä

”Vaikka 'koronan uhrien' ei tulkittaisikaan viittaavan pöytäpeliriippuvuuteen, myös otsikoissa olisi tyylikkäintä puhua (korona)viruksesta”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Hovioikeus pohtii Janitskinin kuoleman vaikutusta tuomioon

MV-lehteen liittyvä oikeudenkäynti saattaa venyä jopa syksyyn.

Freelancer sairastaa omaan laskuunsa

”Freelancerin pitäisi saada työstään riittävä korvaus, joka riittää työterveyshuollon ja sairauspäivärahan maksamiseen”, kirjoittaa Hanna Kaisa Hellsten.

Yt-neuvottelut ovat neuvottelut, eivät sanelua, muistutti käräjäoikeus

Helsingin käräjäoikeus tuomitsi helmikuussa Helsingin Evankelisen Opiston maksamaan korvauksia journalistisen alan opettajan työsuhteen päättämisriidassa. Oikeus arvioi sitä, käytiinkö yt-neuvottelut laillisesti.

Monipuolinen toimittaja ja tarkka vesipallotuomari

Kuolleita: Toimittaja Pasi Natunen 15. 7. 1967 Kuopio – 4. 2. 2020 Tuusula

Sanojen taitaja ja älykäs keskustelija

Kuolleita: Kulttuuritoimittaja Katriina Laine 27. 8. 1943 Pori – 4. 2. 2020 Pori

Uutisia Raumalta viideltä vuosikymmeneltä

Kuolleita: Uutispäällikkö Maija-Liisa Tuominen 5. 4. 1926 Kokemäki – 22. 2. 2020 Rauma

Ahkera ja leppoisa elävän kuvan ammattilainen

Kuolleita: Ohjaaja ja leikkaaja Matti Markkanen 26. 8. 1945 Kotka – 6. 11. 2019 Mikkeli

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta