Klikkien valtakausi on ohi

JOURNALISTI
9.4.2015

Johanna Vehkoo, teksti

painokoneetseis@gmail.com

Kirjoittaja on parhaillaan Yhdysvalloissa tutkimassa faktantarkistusta journalismissa.

Oletteko huomanneet, että elämme nyt laadun vuotta 2015?

Ymmärrän, jos Suomesta katsottuna tämä laadun vuoden alkaminen on mennyt ohi. Ensimmäisen kvartaalin aikana on puhjennut kiivas keskustelu varsin laaduttomasta verkkosivustosta, sen korkeista kävijämääristä ja automaattisen Google-mainonnan tuomista tuloista. Kun vihasivusto nimeltä Mitä vittua??!! nousee maan puhutuimmaksi mediailmiöksi, tulevaisuus ei näytä järin lupaavalta.

 

Mutta koska Suomi on aina jokusen vuoden digimedian trendejä jäljessä ja koska kaikki Amerikan-kotkotukset tulevat lopulta Suomeen, voin kertoa ilouutisen: MV:n malli perustuu automatisoituun bannerimainontaan, ja se on tuomittu romahtamaan.

Tuohtumuksesta ja some-raivosta elävä mediabisnes sai sekin alkunsa Yhdysvalloista, sen kovaäänisestä oikeistomediasta. Pelottelu ja provosointi voi toki levitä Facebookissa, mutta mainostajat eivät lopulta halua esiintyä sen kyljessä.

Verkkomainonta on sulautumassa yhä kiinteämmäksi osaksi mediasisältöjä. Jos sivustolla on maine vihanlietsojana tai tyhjänpäiväisenä klikkien kalastelijana, se ei houkuta nykyaikaista ilmoittajaa.

 

Jopa klikkimetsästyksen pioneeri Gawker Media vannoo nyt laadun nimeen. Gawkerin perustaja Nick Denton moitti hiljattain firmaansa siitä, ettei se tehnyt yhtäkään merkittävää juttua Edward Snowdenista ja NSA:n valvonnasta. Tammikuussa Gawker poisti klikkauksia reaaliaikaisesti laskevat näytöt toimituksen seinältä ja lakkasi maksamasta bonuksia suosituimpien juttujen kirjoittajille.

Dentonin laatupuheen taustalla ei silti välttämättä ole rakkaus vahtikoirajournalismiin, vaan se, että Gawker saa yhä suuremman osan tuloistaan ohjaamalla lukijoita suoraan jutuista markkinapaikoille, kuten Amazoniin.

 

”25 syytä rakastaa Suomea” -tyyppisistä listausjutuista tunnettu Buzzfeed on viime aikoina palkannut kovan luokan toimittajia tekemään pitkää ja perusteellista tutkivaa journalismia.

Buzzfeed ei myy lainkaan bannerimainoksia. Se toimii uudenlaisena mainostoimistona, joka tuottaa brändeille Buzzfeed-tyylisiä sisäl-töjä. Toisin sanoen Buzzfeed ei myy mainostajille lukijoitaan, kuten perinteinen media, vaan omaa osaamistaan. Ja Buzzfeed osaa luoda sisältöjä, joita nuoret haluavat kuluttaa internetissä juuri nyt. (He muuten haluavat lukea tutkivaa journalismia, vaikka tykkäävät kissakuvista.)

Me perinteisen median kasvatit saamme ihan rauhassa kammoksua advertoriaaleja (niitä on vaikea erottaa journalismista!). Sillä välin Buzzfeed laajentaa niiden turvin taas muutamaan uuteen maahan.

Nuorille lukijoille suunnattu Vice Media luottaa sekin natiivimainontaan. Sillä on yli sata toimittajaa 34 eri maassa ja se tuottaa dokumenttisarjoja muun muassa Venezuelan poliittisesta tilanteesta.

 

Diginatiivi media on kasvamassa aikuiseksi. Laatu alkaa olla hyvää bisnestä, kun tulot eivät enää ole riippuvaisia vain mainosnäyttöjen määrästä. Myös mainostajille voi myydä laatua, jos sitä kerran osaa tehdä.



11 2018
Arkisto
Valmis julkisuuteen. ”Ajattelen, että tarvittaessa minun täytyy kestää tämä julkisuus monestakin syystä. Kyse on päätoimittajan asemasta, journalistien työstä ja ammattietiikasta, riippumattomasta journalismista ja liiton jäsenten sananvapaudesta”, Psykologi-lehden päätoimittaja Hannele Peltonen sanoo.

Psykologi-lehden päätoimittaja puolusti journalismia ja väsyi

Psykologiliiton julkaiseman lehden päätoimittaja Hannele Peltonen uupui, kun liiton johto halusi jatkuvasti puuttua lehden tekemiseen ja sisältöihin. Ongelmia voi syntyä järjestö- ja yrityslehdissä, joiden työnantajat eivät tunne journalismin sääntöjä.

Haluatko Psykologin päätoimittajaksi, Annarilla Ahtola?

Psykologi-lehden päätoimittaja uupui, koska Psykologiliiton johto puuttui jatkuvasti lehden tekemiseen ja sisältöihin. Journalisti kysyi puheenjohtaja Annarilla Ahtolalta, mistä on kyse.

”Taas joku mies tekee vuoden jotain”

Timo Korpi aloitti päästöpaaston, jotta ilmastokriisi saisi paikan Uutisten ja Urheiluruudun välistä.

Väger varje ord. Rubrikerna i digitala medier begränsas inte av samma krav som i tryckta medier. ”Den traditionella trestegsraketen i ingressen funkar inte digitalt, i stället ska rubriken fånga det mest intressanta i nyheten”, säger Annakaisa Suni, nyhetschef på Hufvudstadsbladet.

Lång rubrik på webben ger klick

Vi tar in en stor del av våra nyheter via små skärmar, men fortfarande följer många artiklar samma mönster som tryckta nyheter. Först nu satsar mediehusen på fortbildning i webbjournalistik.

Kirjoittava toimittaja äänessä. Etelä-Suomen Sanomissa työskentelevä Nina Räty piipahtaa kerran tunnissa toimituksen studioon lukemaan radiouutiset.

Maakuntalehdet mielivät radioaalloille

Lehtiyhtiöt hakevat joukolla toimilupia. Radio houkuttelee liiketoimintana, koska siellä mainokset myyvät edelleen hyvin.

Ei mikään kahvinkeittäjä. Palestiinalaiseen työelämään sopeutuminen kesti aikansa, mutta nyt Mimmi Nietula on tottunut verkkaisempaan työtahtiin. Nietula joutui taistelemaan paikastaan miesvaltaisessa työ-yhteisössä, mutta kahvinkeittäjänä häntä ei enää pidä kukaan.

Pesti pyhällä maalla

Videokuvaaja ja toimittaja Mimmi Nietula, 38, on työskennellyt kymmenen vuotta Palestiinassa ja Israelissa. Työhön kuuluu saippuasarjojen kuvaamista, kyynelkaasua ja kumiluoteja.

Leskimies torilla

Niinistö oli ensin sitä mieltä, että toimittajan pitää jäädä oven taakse, mutta muutti kuitenkin mielensä: istu nyt siinä, kun olet niin kaukaa tullut, kirjoittaa Asko Lehtonen kolumnissaan.

Yleisön keskellä. ”Metodi ei ratkaise normaaleihin uutisjuttuihin liittyvien keskustelujen ongelmia, mutta voi auttaa nostamaan valikoiduista aiheista esiin uutta”, sanoo toimittaja Maija Aalto. Hän osallistui Helsingin Sanomien Erätauko-kokeiluihin, joissa verkkokeskustelua ohjattiin tietoisesti rakentavaan suuntaan.

Mielipiteistä kokemuksiin

Erätauko-metodi voi auttaa selvittämään sen, mitä journalistit eivät itse keksi kysyä. Helsingin Sanomat testasi Sitran paremman keskustelun työkaluja verkossa.

Keksitystä paisui iso uutinen

Kun alaikäinen kertoo joutuneensa rikoksen uhriksi, uutisia pitäisi malttaa harkita ja vanhempien kertoma tulisi tarkistaa tavallistakin huolellisemmin.

Kuvauspaikoilla. Louhimiehen Tuntemattoman Äänislinnan paraati -kohtaus kuvattiin näissä Suomenlinnan maisemissa syksyllä 2016. ”Kun Tuntematon oli tekeillä, puolustin hanketta, vaikka minullakin oli sen mielekkyydestä epäilyksiä. Kulttuurijournalismissa keskeneräisten hankkeiden arvioiminen ei ole kovin hedelmällistä, koska kukaan ei vielä tiedä, millaisia oivalluksia tekijöillä on aiheesta”, Kalle Kinnunen sanoo.

Tuntematon toisin silmin

Kalle Kinnunen kirjoittaa blogiaan silloin, kun alalla tapahtuu. ”Kirjoitusta aloittaessani ajattelen usein, että se on yksi ajatus ja 20 minuutissa ulkona, mutta sitten teksti kaipaakin vielä jonkun tason lisää.”

Sisällön pitää olla priimaa

Noora Susi on aloittanut Sanoma Pron äidinkielen toimituksen kustannuspäällikkönä.

Paluumuuttaja Ylitorniolta. Vihreän Langan politiikan toimittaja Jenni Leukumaavaara asettui Helsinkiin asumaan, mutta tuskin koskaan täysin helsinkiläistyy. Hän toivoo, että voisi osan ajasta etätyöskennellä kotiseuduillaan.

Koko maan asuttaja

Vihreän Langan toimittaja Jenni Leukumaavaara palasi kotiseudulleen pohjoiseen ja huomasi, että haluaa asua Helsingissä.

Koneet rivissä. Somerolaisilla on tapana kerätä kaikenlaista, sanoo toimittaja Armas Töykkälä, joka on hurahtanut kirjoituskoneiden keräämiseen.

Hamstraaja pelasti kirjoituskoneet

Somerolaisessa navetassa lojui linnunkakan alla tuhat kirjoituskonetta. Armas Töykkälän oli pakko puuttua asiaan.

Täällä valvon minä. Yt-neuvottelut pyörivät välillä öisinkin Otavamedian pääluottamusmies Tuomo Lappalaisen mielessä, mutta töissä hän yrittää pitää kiinni normaaleista rutiineista. ”Se on myös keino saada ajatukset hetkeksi pois yt-rumbasta.”

Yt-rumba kiertää Otavamediassa

Tuomo Lappalainen sanoo, että jatkuvat yt-neuvottelut käyvät raskaiksi työntekijöille.

Ilmojen ässä

Hanna-Kaisa Hämäläinen kiipesi avohelikopterin kyytiin kuvatakseen laskuvarjohyppääjiä. Sitten hänelle aiemmin hassutellut pilotti jähmettyi.

Kiltit kärpäset

Uutisessa on siis ihan ookoo väittää, että hirvikärpäset ovat kilttejä tai äkäisiä, vaikka oikeastaan ne käyttäytyvät tylsästi: lajilleen tyypillisesti, kirjoittaa Vesa Heikkinen.

Paremmintietäjät

Arvaan jo, millaisen vastaanoton tämä kirjoitukseni saa, kirjoittaa Janne Zareff.

Fattiga ska inte ha husdjur

Det är den enskilda journalisten som övertalar folk att medverka och som står med ett moraliskt ansvar för hur intervjuobjektet behandlas efter gjort jobb. Mer sällan är det journalisten som bestämmer över kommentarspolitiken, skriver Jeanette Björkqvist.

Portinvartijasta vaikuttajaksi

Totuuden jälkeinen aika -kirja on kuin syventävä kurssi mediaympäristön muutoksesta, kirjoittaa Nina Erho.

Ahon jatko varmistumassa

Radio- ja televisiotoimittajien liitto RTTL tukee Journalistiliiton nykyistä puheenjohtajaa Hanne Ahoa jatkokaudelle. Hänen takanaan ovat myös lehdistön järjestöt.

KSF Media minskade minuset

KSF Medias bokslut för 2017 visar att förlusten minskat med cirka fyra miljoner euro. Under 2017 minskade mediekoncernens personal med 63 personer.

SLP Kustannuksen irtisanotuille korvauksia

Kainuun Sanomia ja paikallislehtiä julkaiseva SLP Kustannus Oy joutuu maksamaan kuudelle irtisanomalleen työntekijälle korvauksia.

Många lediga jobb på Svenska Yle

Svenska Yle räknar med att göra kring 20 nya tillsvidareanställningar i år.

Yhdistykset

Journalistiliiton jäsenyhdistykset tiedottavat.

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta