Klikkien valtakausi on ohi

JOURNALISTI
9.4.2015

Johanna Vehkoo, teksti

painokoneetseis@gmail.com

Kirjoittaja on parhaillaan Yhdysvalloissa tutkimassa faktantarkistusta journalismissa.

Oletteko huomanneet, että elämme nyt laadun vuotta 2015?

Ymmärrän, jos Suomesta katsottuna tämä laadun vuoden alkaminen on mennyt ohi. Ensimmäisen kvartaalin aikana on puhjennut kiivas keskustelu varsin laaduttomasta verkkosivustosta, sen korkeista kävijämääristä ja automaattisen Google-mainonnan tuomista tuloista. Kun vihasivusto nimeltä Mitä vittua??!! nousee maan puhutuimmaksi mediailmiöksi, tulevaisuus ei näytä järin lupaavalta.

 

Mutta koska Suomi on aina jokusen vuoden digimedian trendejä jäljessä ja koska kaikki Amerikan-kotkotukset tulevat lopulta Suomeen, voin kertoa ilouutisen: MV:n malli perustuu automatisoituun bannerimainontaan, ja se on tuomittu romahtamaan.

Tuohtumuksesta ja some-raivosta elävä mediabisnes sai sekin alkunsa Yhdysvalloista, sen kovaäänisestä oikeistomediasta. Pelottelu ja provosointi voi toki levitä Facebookissa, mutta mainostajat eivät lopulta halua esiintyä sen kyljessä.

Verkkomainonta on sulautumassa yhä kiinteämmäksi osaksi mediasisältöjä. Jos sivustolla on maine vihanlietsojana tai tyhjänpäiväisenä klikkien kalastelijana, se ei houkuta nykyaikaista ilmoittajaa.

 

Jopa klikkimetsästyksen pioneeri Gawker Media vannoo nyt laadun nimeen. Gawkerin perustaja Nick Denton moitti hiljattain firmaansa siitä, ettei se tehnyt yhtäkään merkittävää juttua Edward Snowdenista ja NSA:n valvonnasta. Tammikuussa Gawker poisti klikkauksia reaaliaikaisesti laskevat näytöt toimituksen seinältä ja lakkasi maksamasta bonuksia suosituimpien juttujen kirjoittajille.

Dentonin laatupuheen taustalla ei silti välttämättä ole rakkaus vahtikoirajournalismiin, vaan se, että Gawker saa yhä suuremman osan tuloistaan ohjaamalla lukijoita suoraan jutuista markkinapaikoille, kuten Amazoniin.

 

”25 syytä rakastaa Suomea” -tyyppisistä listausjutuista tunnettu Buzzfeed on viime aikoina palkannut kovan luokan toimittajia tekemään pitkää ja perusteellista tutkivaa journalismia.

Buzzfeed ei myy lainkaan bannerimainoksia. Se toimii uudenlaisena mainostoimistona, joka tuottaa brändeille Buzzfeed-tyylisiä sisäl-töjä. Toisin sanoen Buzzfeed ei myy mainostajille lukijoitaan, kuten perinteinen media, vaan omaa osaamistaan. Ja Buzzfeed osaa luoda sisältöjä, joita nuoret haluavat kuluttaa internetissä juuri nyt. (He muuten haluavat lukea tutkivaa journalismia, vaikka tykkäävät kissakuvista.)

Me perinteisen median kasvatit saamme ihan rauhassa kammoksua advertoriaaleja (niitä on vaikea erottaa journalismista!). Sillä välin Buzzfeed laajentaa niiden turvin taas muutamaan uuteen maahan.

Nuorille lukijoille suunnattu Vice Media luottaa sekin natiivimainontaan. Sillä on yli sata toimittajaa 34 eri maassa ja se tuottaa dokumenttisarjoja muun muassa Venezuelan poliittisesta tilanteesta.

 

Diginatiivi media on kasvamassa aikuiseksi. Laatu alkaa olla hyvää bisnestä, kun tulot eivät enää ole riippuvaisia vain mainosnäyttöjen määrästä. Myös mainostajille voi myydä laatua, jos sitä kerran osaa tehdä.



8 2020
Arkisto

Harva meistä on korvaamaton superneuvottelija

Työehtosopimukset ovat siitä käteviä, että niiden ansiosta tavan ihmisen ei juuri koskaan tarvitse huolehtia lomista, työajasta, vähimmäispalkasta tai siitä, maksetaanko sairauden ajalta palkkaa, kirjoittaa Journalistin päätoimittaja Maria Pettersson.

Onneksi minä en joudu jakamaan mediatukia

”Mediatukea olisi rehdimpää perustella työpaikkojen säilymisellä kuin demokratialla”, kirjoittavat Annukka Oksanen ja Elina Yrjölä.

Vapaapäivien pitäminen on sinulle lähinnä uuvuttavaa, Minna Holopainen

STT:n vastaava päätoimittaja Minna Holopainen tekee töitä melkein koko ajan ja on mahdollisesti itsekin tekoäly.

Näin syntyy Trendin syysmuotijuttu

Trendi tilasi stylisti ja valokuvaaja -työparilta helmikuussa syysmuotijutun. Kesällä kuvaaja ja malli vaihtuivat koronan takia. Juttu kuvattiin elokuussa kotieläintilalla.

Kielenhuollon päämaja ei ole käymässä turhaksi

”On viisainta, ettei yleiskielessä sooloilu karkaa käsistä. Tämä aika ei varsinaisesti kaipaa lisää ymmärryksen puutetta”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Vi måste respektera – och kredda varandra

”Vi måste respektera varandras arbete och kredda den som kreddas bör”, skriver Felicia Bredenberg.

Koronasta vauhtia muutoksiin

”Voisiko pandemiakurjuuden keskeltä löytyä jotain hyvääkin? Voidaanko esimerkiksi itsensä työllistäjille saada vihdoin pandemian vauhdittamana turvatumpi asema”, kysyy Suomen freelance-journalistien uusi puheenjohtaja Maria Markus.

Munkit ja possut

Kesätoimittaja Ilkka Vänttisen kuvissa näkyi sikoja juuri niin kuin pitikin – ja lisäksi jotain aivan muuta.

Uutistoimistotuki ehkä osaksi median koronatukea – tuen haku on alkanut

Median koronatukea voi saada journalistisen työn kustannuksiin. Myöntämisen ehtona on mainosmyynnin lasku. Erillistä uutistoimintaan suunnattua tukea on saanut aiemmin muun muassa STT.

Etävaltuusto nosti hien otsalle

Kuuluuko? Näkyykö? Journalistiliiton historian ensimmäisessä valtuuston hybridikokouksessa teknisiä pulmia ratkottiin lennosta, kirjoittaa Kira Närhi.

Herrasmies on poissa

Kuolleita: Toimittaja Matti Vainio 20. 6. 1935 Sortavala – 5. 9. 2020 Hämeenlinna

Arvostettu monitoiminainen

Kuolleita: Toimittaja Liisa Laine Oulu 25. 3. 1936 – 8. 8. 2020 Helsinki

Hjärtat klappade för nyheter och rättvisa

Döda: Journalisten Ia Henriksson 5. 1. 1974 Helsingfors – 11. 7. 2020 Helsingfors

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta