Liitot: Veroratkaisuissa otettava media-alan ahdinko huomioon

JOURNALISTI
9.4.2015

Manu Marttinen, teksti

Suomen Journalistiliitto, Viestinnän Keskusliitto, Ammattiliitto Pro ja TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto vetoavat hallitusohjelmaneuvotteluihin valmistautuviin puolueisiin, että yhteiskunnallisesti merkittävän media-alan haasteellinen taloustilanne otetaan huomioon erityisesti veroratkaisuissa.

Suomen media-ala työllistää suoraan noin 25 000 ihmistä ja tuottaa vuosittain yli neljän miljardin euron liikevaihdon. Tiedotusvälineet ovat tärkeitä paitsi taloudellisesti, myös demokratian, sananvapauden ja kulttuuri-identiteetin kannalta.

”Ilman vapaata mediaa ei ole demokratiaa. Yhteiskunnan tuki joko veroratkaisuilla tai muilla keinoilla on äärimmäisen tärkeää juuri nyt, kun mediamurros vaikeuttaa tiedonvälitystä. Teimme alan yhteisen vetoomuksen, jotta päättäjät ymmärtäisivät, että sekä työntekijät että työnantajat ovat huolissaan aivan samoista asioista”, Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho sanoo.

Muun muassa veroratkaisuilla ja mainonnan rajoituksilla on merkittävä vaikutus siihen, kuinka media-ala selviää käynnissä olevasta murroksestaan. SJL:n, VKL:n, TEAMin ja Pron mukaan sanoma- ja aikakauslehtialan kannalta on tärkeintä, että lehtitilausten arvonlisävero pidetään alimmassa mahdollisessa verokannassa. Samaan kantaan tulisi siirtää irtonumeromyynti.

 



10 2019
Arkisto

Ymmärrys ei lisäänny tiedonmuruja tuuttaamalla tai kollegaa nälvimällä

Kuluneiden parin viikon aikana me journalistit olemme onnistuneet julkaisemaan paljon tietoa, mutta ymmärryksen lisääminen on jäänyt jalkoihin, kirjoittaa Journalistin päätoimittaja Maria Pettersson pääkirjoituksessaan.

Autoilua puolustavia ja maahanmuuttoa vastustavia toimittajia on liian vähän, Karri Kannala

Helsingin Uutisten päätoimittajalla on voimakkaita mielipiteitä, mutta usein hän jättää ne kertomatta.

MTV:n työehtosopimuksesta ovat neuvotelleet Ulla Rannikko (MTV, vasemmalla edessä), Jaakko Sainio (Palta) ja Heidi Aho (Palta), Tuomas Aalto (Journalistiliitto), Petri Savolainen (Journalistiliitto), Petteri Savolainen (MTV:n luottamusmies) ja Kari Pyrhönen (Media- ja ohjelmatyöntekijät).

Media-alan tes-neuvottelut etenevät hitaasti

Av-kääntäjien sopimusta jatkettiin vuodella.

Jospa lukija ei olekaan ensisijaisesti kuluttaja?

Viime vuosituhannella journalistit suhtautuivat yleisöön kuin opettamista vailla oleviin hallintoalamaisiin. Nyt hallintoalamaisesta on tullut kuluttaja, kirjoittavat Annukka Oksanen ja Elina Yrjölä.

Jouluradio on brändi ja mielentila

Kauppakeskus Redistä käsin toimivasta Jouluradiosta on kasvanut monikanavainen radiobrändi. Joululauluja kuunnellaan ympäri vuoden, kertoo toimituspäällikkö Riitta Kalliorinne.

Leena Hirvonen haluaa Nokian Uutisten lukijoiden aamukahvipöytään

Uusi päätoimittaja uskoo, että mikropaikallisen journalismin merkitys on entistä suurempi, kun kaikkea mahdollista on saatavilla.

Kuka johtaa työmarkkinateatteria?

”Työnantajat ajavat siis samaan aikaan vientivetoista mallia ja puhuvat paikallisen sopimisen puolesta. Kumpikaan ei kuitenkaan tosiasiassa tunnu maistuvan”, kirjoittaa Rami Lindström kolumnissaan.

Hej arbetsgivare! Frilansaren är den lojalaste arbetstagaren du kan få

Det känns ofta som om inte heller arbetsgivarna förstår att en frilans egentligen är billigare än en fast anställd då alla osynliga kostnader beaktas, skriver Liselott Lindström.

Haloo! Oletko pahassa paikassa?

Janne Flinkkilä ehti vain aloittaa puhelun, kun hän tajusi jo tehneensä ison mokan.

Toimittaja oli jämäkkä mentori

Kuolleita: Toimittaja Helena Vehkaoja-Mäkelä 3. 5. 1940 Ylistaro – 28. 10. 2019 Helsinki

Tiukka haastattelija

Toimittaja Leif Henry Salmén 19. 1. 1952 Helsinki – 19. 11. 2019 Helsinki

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta