Gränserna suddas ut

JOURNALISTI
19.3.2015

Magnus Londen
magnus.londen@gmail.com
Skribenten är frilansjournalist och författare från Helsingfors.

Alla har vi ibland svårt att sova. Så när jag i höstas läste en hyllande artikel i The Daily  Telegraph om lugnande alfamusik som ett botemedel mot sömnproblem tog det inte många ögonblick att fatta mitt köpbeslut. I slutet av artikeln fanns en direktlänk till en sajt där musiken såldes, och vips var sömnen min!

Eller tja, sömnen kom, eller så kom den inte. Det är inte det som är poängen.

Poängen är att jag först efter mitt köp började reflektera över vad alfamusik egentligen är. Finns det oberoende belägg för att det verkligen hjälper?

Svaren på de frågorna fick jag inte i den redaktionella texten, tvärtom, det var hyllning hela vägen.

Det är förstås småpotatis. Men anrika Daily Telegraph har tydligen problem. För i februari meddelade tidningens ledande politiska kommentator, Peter Osborne, att han säger upp sig. Han var missnöjd med tidningens bevakning av brittiska mega-bankkoncernen HSBC som hade hjälpt sina förmögnaste kunder undgå skattmasen. Osborne anklagade Telegraph för att ”bedra sina läsare” eftersom skandalen tystades ner.

Orsaken till flatheten var naturligtvis att HSBC är en mäktig annonsör.

Så vad är då kopplingen till artikeln om alfamusiken...?

Att Daily Telegraph inte granskar, utan stryker medhårs.

 

Också i Svenskfinland tycker jag att gränserna blir allt suddigare. Visst har vi i åratal haft våra temasidor eller -bilagor i alla tidningar där huvudpoängen är att locka annonsörer och där det redaktionella som default har en snäll inställning. Det kan handla om utbildning, bostäder, bilar... eller om pälsar som i Österbottens Tidning (12. 2. 2015).

Med rubriker som Stora lass skinn till Danmark och Kylan värmer pälshandeln är det, precis som med alfamusiken ovan, hyllning – bara hyllning.

Och det är ju klart, det skulle inte riktigt kännas så kiva att gnälla då resten av sidorna är fyllda av annonser från den viktiga pälsnäringen.

Nu i februari-mars har sju (!) finlandssvenska tidningar med det kraftigt marknadsförda Fondspelet – ”ett virtuellt penningspel” med Aktia Bank och Samsung som drivande krafter – förskjutit gränsen ytterligare. Fondspelet är ett klockrent exempel på hur grumligt det blivit.

I ÖT (19. 2) konstateras kort att ”Det redaktionella arbetet består av drygt åtta sidor med temat privatekonomi och finansiering” (temasidorna publicerades 27. 2).

Har alla sju redaktioner alltså helt självständigt bestämt att det här ska vi skriva om? ÖT:s försäljningsdirektör Mika Mäkisalo säger för sin del att ”spelet ger läsarna mervärde”. Så ska en försäljningsdirektör tala, det är hans jobb, men tycker redaktionerna också så?

Kanske. För i det redaktionella Studio Hbl hade man den 27 februari Aktias marknadsföringschef Marc Hinnenberg med i studion, med förtexten ”Dagens Studio Hbl är producerad i samarbete med Aktia Bank”. Så gott som alla frågor är bortklippta, svaren redigerade till soundbits, och det fem och en halv minuter långa inslaget avslutas med ett gemensamt: ”det är win-win för alla!”

 

Det är förståeligt att det för den journalistiska ledningen i rådande ekonomisk kris är svårt att stå emot trycket från försäljningsdirektörer och sponsorer. Men för journalistiken, och för de betalande prenumeranterna, är det helt avgörande.

På tal om det: Vill någon ha min alfamusik? Det hjälper mot allt, också mot tandlös journalistik.



5 2020
Arkisto

Tämä voi olla ainoa tilaisuutemme mediatukeen

Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa valtio on jakanut journalismille koronatukea 24 – 66 miljoonaa euroa normaalin mediatuen päälle. Suomessa tiedonvälitystä ei tueta, vielä. Nyt tilanne on kuitenkin lupaavampi kuin vuosikymmeniin, kirjoittaa Maria Pettersson.

Kuohuva toimitus on loistopaikka edetä uralla, Riikka Räisänen

Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksen päätoimittaja tietää jo, kuka kolumnisti seuraavaksi ehdottaa yhtiön rahoituksen leikkaamista.

Koronan mukana kiire katosi ja filosofia palasi

Kodissamme on nukuttu enemmän kuin aikoihin. Yhtenä yönä en saanut unta, kun olin nukkunut niin jumalattoman paljon edellisinä, kirjoittaa Lauri Rotko.

Medier med mössan i hand

”Det är problematiskt om mediernas roll och deras stödbehov villkoras med coronavirusutbrottet”, skriver Dan Lolax.

Mediatuki on demokratiatuki – ja poliitikkojen olisi aika ymmärtää se

”Median asia ei ole vain median asia. Se on kansalaisten asia. Ja tämä tuntuu poliitikoilta unohtuneen”, kirjoittaa Hanne Aho.

Arvoisat kansalaiset, muistakaa resilienssi!

”Lohdullista – mutta samalla oireellista – on se, että moni journalisti pyrkii edelleen selittämään resilienssin”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Verkko toi uutta ay-koulutukseen

”Verkkokoulutus osoittautui yllättävän käteväksi ja vuorovaikutukselliseksi koulutusmuodoksi”, kirjoittaa työehtoasiamies Terhi Tarvainen.

Direktsändningarnas man

Döda: Redaktör Tomas Ek 6. 1.1957 Helsingfors – 2. 5.2020 Helsingfors

Teräväkielinen pomo muisti myös kannustaa

Kuolleita: Päätoimittaja Pekka Hyvärinen 20. 7. 1951 Kuopio – 10. 5. 2020 Helsinki

Uutisia, ei niinkään analyysejä

Kuolleita: Toimittaja Olli Pohjanpalo 21. 3. 1954 Hamilton Kanada – 11. 5. 2020 Helsinki

”Julkaistu kuva oli hyvä kuva”

Kuolleita: Valokuvaaja Mauri Vuorinen 11. 10. 1928 Hämeenkyrö – 30. 3. 2020 Tampere

Oikeutta puolustava marjakapitalisti

Kuolleita: Toimittaja Helena Hyvärinen 6.11. 1950 Tampere – 1.5.2020 Tampere

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta