Media-ala

Sinun Yleisradiosi

Ylen Kipinä-hankkeessa testataan avointa ideointia. Tuottaja Maria Hausen toivoo, että siitä tulee luonteva osa Ylen toimintaa.

Musiikkiohjelma vaihtoehtoiselle rockmusiikille. Tehdään hyvää eroperheille -kampanja. Vlogi, jossa vinkataan lähimatkailukohteita.

Ehdotukset ovat Ylen Kipinä-hankkeesta, jossa se kutsuu verkossa yleisöä ideoimaan ja kehittämään sisältöjä ja palveluja.

”Yle-veron maksajilla pitäisi olla mahdollisuus vaikuttaa rahojen käyttöön. Ongelma on myös, että näytämme sulkeutuneilta, vaikka emme ole sitä. Muutos vaatii työtä, ja tämä on yksi avaus siihen suuntaan”, sanoo tuottaja Maria Hausen.

 

Syksyllä Yle teetti tutkimuksen vuorovaikutuksesta ja osallistamisesta arvontuottamisessa. Se kuulostaa kryptiseltä, mutta tulos oli selvä.

”Vain sata tuhannesta vastaajasta koki voivansa halutessaan vaikuttaa Ylen sisältöihin, mikä osoittaa, että Kipinälle on tilausta. Hankkeen esittelyvideon ennakkoon nähneistä kahdeksan kymmenestä kannatti sen toteuttamista.”

Joulukuussa alkanut Kipinä on vilahdellut Twitterissä, mutta kovaa sitä ei ole rummutettu, koska hanke on vasta ”hyvin kevyt pilotti”.

”Suurin tavoite on oppia ymmärtämään, mikä mallissa toimii, mikä ei ja millaiset resurssit isompi toteutus vaatisi. Mietimme myös, miten tämä saataisiin upotettua Ylen nykyiseen toimintaan.”

 

Pilotista on jo opittu, että ideointi hyötyy ahkerasta yhteisömanagerista, joka levittää sanaa ja käy keskustelua yleisön kanssa. Ja että parhaat ideat saadaan, jos briiffataan huolella se, mitä haetaan.

Ideointi piti ensin avata alkuvuodesta, mutta työryhmä päätyi siihen, että joulunpyhinä ihmisillä voi olla enemmän aikaa ideoida. Tammikuussa ideoista äänestettiin jatkokehitykseen pääsevät.

Ideoita kertyi vajaassa kuukaudessa yli kahdeksankymmentä, mutta jatkokehityksestä jätettiin ulos Ylen nykytarjontaan liittyvät.

”Tästä tuli tietenkin vähän soraääniä, mutta siellä oli esimerkiksi Areenaan liittyviä ideoita, jotka ovat jo toteutumassa.”

 

Äänestys toteutettavasta ideasta alkaa 19. helmikuuta. Budjetti ei ole suuri, mutta jotain konkreettista on tarkoitus saada aikaan.

”Hyvin kevyt tuotanto voidaan toteuttaa kokonaan. Isommasta voidaan tehdä demo tai prototyyppi, joka laitetaan eteenpäin täällä.”

Yleläisten suhtautuminen Kipinään on ollut ”varovaisen innokasta”. Tässä vaiheessa mallia on verkkokehittäjien ohella arvioimassa muutama tilaaja ja tuottaja. Hankkeen jatkosta Hausen ei uskalla vielä sanoa mitään.

”Kova tahto olisi saada tästä luonteva osa toimintaa. Isompi, vielä enemmän someen painottuva toteutus voisi auttaa meitä tavoittamaan nuoria, jotka eivät tällä hetkellä
pidä Yleä kauhean olennaisena.”

Maria Hausen

  • Tuottaja Ylen verkkovälinekehitystiimissä.
  • Työskennellyt Ylessä vuodesta 2008. Sitä ennen Satamassa kahdeksan vuotta, viimeksi Senior Designerina.
  • Työhön kuuluu Kipinän kaltaisia projekteja, verkkoanalytiikkaa ja eri toimitusten verkkotiimien yhteisten hankintojen koordinointia.