Valoa kuvaan. Valokuvaaja Eetu Sillanpää kuvasi speedway-kilpailuja elokuussa. Kuva julkaistiin Pohjalaisessa 31. elokuuta.

Läsnä ja paikalla

Eetu Sillanpää, 58

 

Pohjalaisen valokuvaaja vuodesta 1997. Aloittanut valokuvaajana Österbottningenissa vuonna 1976.

Vuoden Lehtikuvaaja 1997. Useita muita Vuoden Lehtikuvat -palkintoja.

Kuvareportaaseja Kosovon kriisistä, Ugandan pakolaisleireltä, Egyptistä, Turkista ja Baltian maista.

JOURNALISTI
5.11.2015

Manu Marttinen, teksti
Eetu Sillanpää, kuva

Totuuden kertominen menee kaiken edelle, sanoo Pohjalaisen valokuvaaja Eetu Sillanpää.

”Minun tärkein tehtäväni valokuvaajana on totuuden kertominen. Olemme lukijan silminä tapahtumapaikalla. On kerrottava se, mitä näen ja minkä koen oikeaksi ja totuudeksi. Ei sitä, mitä muut toivovat minun kertovan. Jos mahdollista, haluan tuoda kuvillani iloa ja näyttää, että maailmassa on myös kauneutta ja hyvyyttä. Mutta kaiken tämän edelle menee totuuden kertominen”, sanoo Pohjalaisen valokuvaaja Eetu Sillanpää.

”Kun tulin speedway-kisapaikalle, tein kuten aina ennen kuvaamista: mietin ensin valoa. Mistä suunnasta se tulee ja minkä väristä se on? Sen jälkeen mietin, missä on paras kuvauspaikka. Missä oletettavasti tapahtuu jotain ja missä valo on sopivaa. Kuvasin pyörat takaapäin, koska halusin erilaisen kuvakulman ja tunteen kisan jatkumisesta, en loppumisesta.

Olen sitkeä ja minulla on todella pitkä pinna. Jaksan odottaa ja taas odottaa, että jotain tapahtuu. En lavasta elämää, vaan odotan, että jotain oikeaa tapahtuu.

Teen paljon taustatyötä ennen keikkaa. Keskustelen toimittajan kanssa: miksi tehdään, miltä kantilta ja kuinka isosti. Jos on taustamateriaalia, haluan lukea sen läpi. Jos en tunne kuvattavaa, yritän googlettaa edes vähän tietoa henkilöstä. Mielestäni kuvaajalla pitää olla samat taustatiedot keikasta kuin toimittajalla.

Työtä vaikeuttavat liian kova kiire ja tiukat aikataulut. Tiedän, että parempaakin olisi mahdollista saada aikaiseksi, jos olisi vähän enemmän aikaa.

Keskustelen ja mietin yhdessä toimittajan kanssa, millaista juttua olemme tekemässä. Keikalla en puhu mitään, mutta kuuntelen tarkasti. Keikan jälkeen mietimme, pitääkö alkuperäinen suunnitelma vai muutetaanko sitä.

Valitsen kuvat itse, koska tiedän siinä vaiheessa, millaista kuvitusta tarvitsemme. Lisäksi vain minä olen vastuussa kuvista ja niiden sisällöstä.

En voi mennä toisen selän taakse sanoen ja sanoa, että hän halusi tuon kuvan lehteen. Minulla on vastuu kuvien sisällöstä.”

Eetu Sillanpää, 58

 

Pohjalaisen valokuvaaja vuodesta 1997. Aloittanut valokuvaajana Österbottningenissa vuonna 1976.

Vuoden Lehtikuvaaja 1997. Useita muita Vuoden Lehtikuvat -palkintoja.

Kuvareportaaseja Kosovon kriisistä, Ugandan pakolaisleireltä, Egyptistä, Turkista ja Baltian maista.

Kaisa Rautaheimon valinta

Helsingin Sanomien kuvaaja Kaisa Rautaheimo valitsi esiteltäväksi Eetu Sillanpään ja hänen kuvansa speedway-kilpailusta.

”Eetu Sillanpään lehtikuvissa maailma on aina jännittävä. Oli sitten kyse purkutuomion saaneesta tyhjästä talosta tai moottoriurheilusta. Eetun kuvailmaisu vaihtelee maagisista valoista arkisiin kömmähdyksiin.

Eetu on aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja saa yhteen lehtikuvaansa kaiken olennaisen.

Kuvat eivät ikinä vain kuvita, vaan ne luovat aina uutta sisältöä. Eetu tekee valokuvalla sitä, mikä on valokuvalle ominaisinta. Hän uskoo hetkeen.



8 2019
Arkisto

Freelancereiden tulot kasvavat ja he voivat hyvin, mutta he tekevät vähemmän journalismia

”On välttämätöntä, että liitto saisi jatkossa edustaa freelancereita neuvotteluissa”, kirjoittaa Maria Pettersson.

Suolen toiminta kiinnostaa lukijoita enemmän kuin politiikka, Anu Ubaud

Helsingin Sanomien uusi päätoimittaja Anu Ubaud on tarkka yöunistaan ja siitä, ettei HS tee sisältömarkkinointiyhteistyötä Kiinan kansantasavallan kanssa.

Putinin trollit hyötyisi kriittisyydestä, mutta on tärkeä, ainutlaatuinen teos

”Kirjalla on kaksi suurta ansiota. Ensimmäinen on se, että Aro paljastaa, miten vaisusti isot yhtiöt kuten Facebook, Twitter ja Google ovat toimineet propagandaa vastaan”, kirjoittaa Anna-Lena Laurén arviossaan Jessikka Aron kirjasta.

Kiire on huumetta, kyvyttömyyttä ja usein oma valinta

”Olisiko sinulla vähemmän syövyttävää kiirettä, jos veisit asiat useammin loppuun saakka ja ottaisit vastuun päätöksistäsi”, kysyy Lauri Rotko.

När skattepengarna blev affärshemlighet

”Bara för att Finland just nu är det tredje minst korrupta landet i världen är vi på inget sätt immuna eller ens vaccinerade”, skiver Mikaela Löv.

Ylen journalismissa pitää näkyä yleisön arki

Poliitikot päättävät Ylen rahoituksesta ja tavoitteista. Näin tavoitteet vaikuttivat tasa-arvosta ja kotitöiden jakautumisesta kertovan jutun syntyyn.

Onko eropaketti hyvä diili? Siitä päättämiseen tarvitaan aikaa ja rauhaa.

Työsuhteiden päättäminen tapahtuu kaavamaisen mekaanisesti, vaikka siinä tilanteessa jos missä kaikkia pitäisi kohdella yksilöinä, kirjoittaa Tuomo Lappalainen

Uusi opiskelijalähettiläs Laura Forsén toivoo liiton puuttuvan palkattomiin harjoitteluihin

Laura Forsén aloitti lokakuun alussa Journalistiliiton opiskelijalähettiläänä. ”Uskon, että voin tuoda mukanani ajattelua 'boksin ulkopuolelta'.”

Jyrsijä ei pysynyt uskollisena latinalle

Ajatus gerbillistä oli sinänsä kaunis, kirjoittaa Ville Eloranta.

”Siellähän te olettekin”

Kuolleita: Uutisjuontaja Kari Toivonen 28. 7. 1942 Helsinki – 28. 9. 2019 Helsinki

Valoisa työkaveri on poissa

Kuolleita: Tapani Hannikainen 23. 3. 1958 Nuijamaa – 28. 9. 2019 Helsinki

”Pirzi” omistautui perheelle ja ystäville

Kuolleita: Toimistosihteeri Pirkko Vuortama 19. 6. 1940 Lappeenranta – 1. 3. 2019 Helsinki

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta