Valoa kuvaan. Valokuvaaja Eetu Sillanpää kuvasi speedway-kilpailuja elokuussa. Kuva julkaistiin Pohjalaisessa 31. elokuuta.

Läsnä ja paikalla

Eetu Sillanpää, 58

 

Pohjalaisen valokuvaaja vuodesta 1997. Aloittanut valokuvaajana Österbottningenissa vuonna 1976.

Vuoden Lehtikuvaaja 1997. Useita muita Vuoden Lehtikuvat -palkintoja.

Kuvareportaaseja Kosovon kriisistä, Ugandan pakolaisleireltä, Egyptistä, Turkista ja Baltian maista.

JOURNALISTI
5.11.2015

Manu Marttinen, teksti
Eetu Sillanpää, kuva

Totuuden kertominen menee kaiken edelle, sanoo Pohjalaisen valokuvaaja Eetu Sillanpää.

”Minun tärkein tehtäväni valokuvaajana on totuuden kertominen. Olemme lukijan silminä tapahtumapaikalla. On kerrottava se, mitä näen ja minkä koen oikeaksi ja totuudeksi. Ei sitä, mitä muut toivovat minun kertovan. Jos mahdollista, haluan tuoda kuvillani iloa ja näyttää, että maailmassa on myös kauneutta ja hyvyyttä. Mutta kaiken tämän edelle menee totuuden kertominen”, sanoo Pohjalaisen valokuvaaja Eetu Sillanpää.

”Kun tulin speedway-kisapaikalle, tein kuten aina ennen kuvaamista: mietin ensin valoa. Mistä suunnasta se tulee ja minkä väristä se on? Sen jälkeen mietin, missä on paras kuvauspaikka. Missä oletettavasti tapahtuu jotain ja missä valo on sopivaa. Kuvasin pyörat takaapäin, koska halusin erilaisen kuvakulman ja tunteen kisan jatkumisesta, en loppumisesta.

Olen sitkeä ja minulla on todella pitkä pinna. Jaksan odottaa ja taas odottaa, että jotain tapahtuu. En lavasta elämää, vaan odotan, että jotain oikeaa tapahtuu.

Teen paljon taustatyötä ennen keikkaa. Keskustelen toimittajan kanssa: miksi tehdään, miltä kantilta ja kuinka isosti. Jos on taustamateriaalia, haluan lukea sen läpi. Jos en tunne kuvattavaa, yritän googlettaa edes vähän tietoa henkilöstä. Mielestäni kuvaajalla pitää olla samat taustatiedot keikasta kuin toimittajalla.

Työtä vaikeuttavat liian kova kiire ja tiukat aikataulut. Tiedän, että parempaakin olisi mahdollista saada aikaiseksi, jos olisi vähän enemmän aikaa.

Keskustelen ja mietin yhdessä toimittajan kanssa, millaista juttua olemme tekemässä. Keikalla en puhu mitään, mutta kuuntelen tarkasti. Keikan jälkeen mietimme, pitääkö alkuperäinen suunnitelma vai muutetaanko sitä.

Valitsen kuvat itse, koska tiedän siinä vaiheessa, millaista kuvitusta tarvitsemme. Lisäksi vain minä olen vastuussa kuvista ja niiden sisällöstä.

En voi mennä toisen selän taakse sanoen ja sanoa, että hän halusi tuon kuvan lehteen. Minulla on vastuu kuvien sisällöstä.”

Eetu Sillanpää, 58

 

Pohjalaisen valokuvaaja vuodesta 1997. Aloittanut valokuvaajana Österbottningenissa vuonna 1976.

Vuoden Lehtikuvaaja 1997. Useita muita Vuoden Lehtikuvat -palkintoja.

Kuvareportaaseja Kosovon kriisistä, Ugandan pakolaisleireltä, Egyptistä, Turkista ja Baltian maista.

Kaisa Rautaheimon valinta

Helsingin Sanomien kuvaaja Kaisa Rautaheimo valitsi esiteltäväksi Eetu Sillanpään ja hänen kuvansa speedway-kilpailusta.

”Eetu Sillanpään lehtikuvissa maailma on aina jännittävä. Oli sitten kyse purkutuomion saaneesta tyhjästä talosta tai moottoriurheilusta. Eetun kuvailmaisu vaihtelee maagisista valoista arkisiin kömmähdyksiin.

Eetu on aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja saa yhteen lehtikuvaansa kaiken olennaisen.

Kuvat eivät ikinä vain kuvita, vaan ne luovat aina uutta sisältöä. Eetu tekee valokuvalla sitä, mikä on valokuvalle ominaisinta. Hän uskoo hetkeen.



4 2020
Arkisto

Lomauttaminen koronakiireen keskellä on moraalitonta, mahdollisesti jopa laitonta

Näyttää siltä, että moni mediayritys on ilmoittanut lomautuksista ja käynyt yt-neuvottelut ”varmuuden vuoksi”. Aikeissa on paljon moraalitonta ja mahdollisesti myös laitonta, kirjoittaa Maria Pettersson.

Tuomas Peltomäki työskentelee nyt kotonaan Hyvinkäällä. Seurana Nuka-koira.

Kollegan haastatteleminen on parasta journalismia, Tuomas Peltomäki

Nyt-liitteen esimies tietää, ettei Twitterissä selviä hengissä, ellei osaa näytellä tyhmää.

Mitt i vårt livs största story

”Det som händer ställer journalisten i svår position. Vi vinner ingenting på att skapa oro, men är trots allt satta till att granska makten, att ställa våra frågor i en situation där entydlig forskning saknas”, skiver Mikaela Löv.

Näin tehdään valaistus elokuvaan

Elokuvan valaistus on tarkkaa sunnittelua. Matleena Kuusela kertoo, miten työ eteni kesällä ensi-iltansa saavan Eden-elokuvan kohdalla.

Porsastelu päätyy joskus uutisiinkin

”Asiallisen uutistyylin ammattilaisillakin tuntuu olevan sisimmässään sokea piste yksittäisille värittyneille sanoille”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Uutismies jakoi ympärilleen hyvää mieltä

Kuolleita: Toimittaja Jussi Salokorpi 2.3.1964 Vaasa – 23.3.2020 Helsinki

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta