Läsnä ja paikalla

Totuuden kertominen menee kaiken edelle, sanoo Pohjalaisen valokuvaaja Eetu Sillanpää.

Valoa kuvaan. Valokuvaaja Eetu Sillanpää kuvasi speedway-kilpailuja elokuussa. Kuva julkaistiin Pohjalaisessa 31. elokuuta.

Eetu Sillanpää, 58

 

Pohjalaisen valokuvaaja vuodesta 1997. Aloittanut valokuvaajana Österbottningenissa vuonna 1976.

Vuoden Lehtikuvaaja 1997. Useita muita Vuoden Lehtikuvat -palkintoja.

Kuvareportaaseja Kosovon kriisistä, Ugandan pakolaisleireltä, Egyptistä, Turkista ja Baltian maista.

JOURNALISTI
5.11.2015

Manu Marttinen, teksti
Eetu Sillanpää, kuva

”Minun tärkein tehtäväni valokuvaajana on totuuden kertominen. Olemme lukijan silminä tapahtumapaikalla. On kerrottava se, mitä näen ja minkä koen oikeaksi ja totuudeksi. Ei sitä, mitä muut toivovat minun kertovan. Jos mahdollista, haluan tuoda kuvillani iloa ja näyttää, että maailmassa on myös kauneutta ja hyvyyttä. Mutta kaiken tämän edelle menee totuuden kertominen”, sanoo Pohjalaisen valokuvaaja Eetu Sillanpää.

”Kun tulin speedway-kisapaikalle, tein kuten aina ennen kuvaamista: mietin ensin valoa. Mistä suunnasta se tulee ja minkä väristä se on? Sen jälkeen mietin, missä on paras kuvauspaikka. Missä oletettavasti tapahtuu jotain ja missä valo on sopivaa. Kuvasin pyörat takaapäin, koska halusin erilaisen kuvakulman ja tunteen kisan jatkumisesta, en loppumisesta.

Olen sitkeä ja minulla on todella pitkä pinna. Jaksan odottaa ja taas odottaa, että jotain tapahtuu. En lavasta elämää, vaan odotan, että jotain oikeaa tapahtuu.

Teen paljon taustatyötä ennen keikkaa. Keskustelen toimittajan kanssa: miksi tehdään, miltä kantilta ja kuinka isosti. Jos on taustamateriaalia, haluan lukea sen läpi. Jos en tunne kuvattavaa, yritän googlettaa edes vähän tietoa henkilöstä. Mielestäni kuvaajalla pitää olla samat taustatiedot keikasta kuin toimittajalla.

Työtä vaikeuttavat liian kova kiire ja tiukat aikataulut. Tiedän, että parempaakin olisi mahdollista saada aikaiseksi, jos olisi vähän enemmän aikaa.

Keskustelen ja mietin yhdessä toimittajan kanssa, millaista juttua olemme tekemässä. Keikalla en puhu mitään, mutta kuuntelen tarkasti. Keikan jälkeen mietimme, pitääkö alkuperäinen suunnitelma vai muutetaanko sitä.

Valitsen kuvat itse, koska tiedän siinä vaiheessa, millaista kuvitusta tarvitsemme. Lisäksi vain minä olen vastuussa kuvista ja niiden sisällöstä.

En voi mennä toisen selän taakse sanoen ja sanoa, että hän halusi tuon kuvan lehteen. Minulla on vastuu kuvien sisällöstä.”

Eetu Sillanpää, 58

 

Pohjalaisen valokuvaaja vuodesta 1997. Aloittanut valokuvaajana Österbottningenissa vuonna 1976.

Vuoden Lehtikuvaaja 1997. Useita muita Vuoden Lehtikuvat -palkintoja.

Kuvareportaaseja Kosovon kriisistä, Ugandan pakolaisleireltä, Egyptistä, Turkista ja Baltian maista.

Kaisa Rautaheimon valinta

Helsingin Sanomien kuvaaja Kaisa Rautaheimo valitsi esiteltäväksi Eetu Sillanpään ja hänen kuvansa speedway-kilpailusta.

”Eetu Sillanpään lehtikuvissa maailma on aina jännittävä. Oli sitten kyse purkutuomion saaneesta tyhjästä talosta tai moottoriurheilusta. Eetun kuvailmaisu vaihtelee maagisista valoista arkisiin kömmähdyksiin.

Eetu on aina oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja saa yhteen lehtikuvaansa kaiken olennaisen.

Kuvat eivät ikinä vain kuvita, vaan ne luovat aina uutta sisältöä. Eetu tekee valokuvalla sitä, mikä on valokuvalle ominaisinta. Hän uskoo hetkeen.



12 2018
Arkisto

Median elinkautinen

Rikokseen syyllistyneiden nimet pyörivät tiedotusvälineiden nettiarkistossa, vaikka ne olisi jo pyyhitty rikosrekisteristä. Mediassa ollaan uuden äärellä: Onko elinkautinen julkisuusrangaistus oikein? Onko juttujen poistaminen historian vääristelyä?

Katse eteenpäin. Tomi Einonen sanoo, että digitaalisuus korostuu Maikkarin uusissa uutisissa. Myös lisää väkeä palkataan.

Tunnelissa myös valoa

MTV palkkaa toimittajia, journalistien ansiot ovat nousussa ja palkkatasa-arvo etenee.

Medialle tarkoitettu raha menikin muille

Mediayhtiöille tarjottiin 30 miljoonaa euroa innovaatiotukea. Lopulta vain viidennes siitä meni perinteisen median uudistamiseen.

Förstående. Varken Åbo Underrättelsers nyhetschef Pia Heikkilä eller kollegerna vid de andra lokalredaktionerna har märkt någon stor skillnad mellan SPT:s och FNB:s material annat än att mängden numera är mindre. Samtidigt har man stor förståelse för att det har varit ett hektiskt första år för SPT:s personal.

Rivstart för nya SPT – byrån söker sin form

Nyhetsbyrån SPT har, med hjälp av externt stöd, nästan tiodubblat sin omsättning under sitt första år. Nu ska den handplockade vd:n och chefredaktören Pär Landor också se till att antalet betalande kunder ökar.

Digiennustaja

Sosiaalinen media muutti journalismin läpikotaisin, mutta tekoäly mullistaa media-alan, sanoo professori Emily Bell.

Median nuorallatanssin vuosi

Lokakuussa tuli kuluneeksi vuosi siitä, kun seksuaalisen häirinnän vastainen Me too -kampanja paisui maailmanlaajuiseksi. Miten suomalaismedia on onnistunut kampanjan uutisoinnissa?

Kauneustoimittajien yhdistys on perustettu vaalimaan alan hyvää journalismia. Ennen sen haastoi alan yritysten liiallinen kiinnostus toimittajiin, nyt liian vähäinen, sanovat yhdistyksen hallitukseen kuuluvat Satu Varjonen, Pia Paalasvuo ja Eeva-Helena Laurinsalo.

Bloggaaja kiinnostaa, toimittaja ei

Yhteistyökumppanit ovat hylkäämässä kauneustoimittajat. Bloggaajat kiehtovat markkinoijia enemmän kuin perinteinen kauneusjournalismi.

Häirintää kokenut ei ole sirkuseläin

Häirintää kokeneiden pitäisi kertoa uudestaan ja uudestaan traumaattisista kokemuksistaan, jotta yleisö saisi kauhistella ja moralisoida kyllikseen, kirjoittaa Johanna Vehkoo.

Suoraan asiaan. Siinä missä radion keskusteluohjelmissa usein ”aloitellaan”, podcastin kuuntelija koukutetaan lentävällä lähdöllä, sanovat Olli Sulopuisto ja Veera Luoma-aho.

Ääniyrittäjät

Veera Luoma-aho ja Olli Sulopuisto suunnittelivat myyvänsä tekstejä, mutta asiakkaat halusivatkin podcasteja. Nyt tietämys siitä, millainen on hyvä podcast, kasvattaa liikevaihtoa kohisten.

Sisällä ja ulkona. Tuomas Karemo kuunteli Mika Vainio -juttua tehdessään paljon tämän levyjä. Toisaalta se, ettei Karemo ollut täydellinen Vainio-hifistelijä, helpotti tämän tarinan avaamista muillekin kuin elektronisen musiikin faneille. ”Kulttuuritoimittajan työhän on nimenomaan avata taiteen sisäpiirejä.”

Kuolleen taiteilijan tarina

Elektronisen musiikin pioneeri Mika Vainio ehti kuolla ennen kuin Tuomas Karemo teki haastattelun. Lopulta juttu syntyi, kun Karemo uskalsi antaa Vainion läheisten, työtoverien ja ystävien olla jutussa äänessä.

Suosittelubotti päättää, mitä luet

Algoritmi valitsee, millaisia uutisia lukijalle tarjotaan. Pitäisikö hänelle kertoa, mihin valinnat perustuvat?

Uutisinnostujan unelmapaikka

Minna Holopainen on aloittanut lokakuun alussa STT:n vastaavana päätoimittajana.

Vittu pannasta

Kielentutkijalle voimasanat ovat herkkua, kirjoittaa Vesa Heikkinen. ”Vitun rumuus ei ole sanassa eikä sen käytöissäkään, se on korviemme välissä, jos jossakin.”

Vapaa agentti. Lontoossa jalkapallotoimittajana työskentelevän Lari Seppisen työssä parasta on vapaus suunnitella itse työnsä rytmi ja sisällöt.

Tehtävä Lontoossa

23-vuotias Lari Seppinen välittää englantilaisen jalkapallon tapahtumia suomalaisille penkkiurheilijoille.

Tulevaisuutta etsimässä. Media-alan opiskelijat Roosa Savo (vas.), Krista Kierikka ja Johannes Roviomaa osallistuivat Helsingin Lasipalatsissa järjestettyyn Journalismin päivään.

Isojen kysymysten äärellä

Alan opiskelijoilta kiinnostivat Journalismin päivässä kuvat, vuoropuhelu ja rakentava journalismi.

Rekrytering med besk eftersmak

”När Nyhetsbyrån SPT grundades för ett år sedan gav hela processen sken av att vara en handfull människors dröm som gick i uppfyllelse”, skiver Lina Laurent.

Endast professor ser ett jävsproblem

Enligt SPT:s styrelse är äktenskapet mellan en styrelseledamot och vd:n, samt tillträdande chefredaktören, inget problem. Johan Bärlund, professor i juridik och nyvald rektor för Svenska social- och kommunalhögskolan, är av annan åsikt.

Motsvarar SPT:s ansökan om presstöd verkligheten?

En del av de uppgifter SPT uppgett i ansökan för 2018 ger intryck av att vara mer en målsättning än en beskrivning av verkligheten i dag.

Sukkakeikalla

Kun haluat tietää, millaisia ovat yhteiskuntamme pohjavireet, kysy valokuvaajalta. Miksikö? Koska hän on käynyt monessa kodissa juttelemassa, kirjoittaa Lauri Rotko kolumnissaan.

Yksi kysymys unohtui

Tuomo Lappalainen keksi pyytää Matti Vanhaselta haastattelua ja innostui heti, kun juttu sopi tehdä Vanhasen kotona. Mutta sitten suunnitelma muuttui.

Opetuksen tila. Vapaamuurarien temppelit ovat aina samanlaisia, Heikki Hakala kertoo. Lattian mustavalkoruudukko symboloi elämää ja kuolemaa. Katossa ledit muodostavat tähtitaivaan.

Itsetutkiskelua miesten kesken

Vapaamuurareilla on myyttinen maine, vaikka kyse on järjestön mukaan miesten henkisestä kehittämisestä. Heikki Hakalaa siinä viehättää pysyvyys.

Elävä kuva taloustoimittajista

Jouni Yrjänän historiateos Rahan perässä, vallan kintereillä kertoo paitsi kotimaisen talousjournalismin kehityksestä, myös talousvaikuttajien välillä kitkerästä mediasuhteesta.

Liiton historia julki

Journalistiliiton historiateos Ei mikään yhden illan juttu on julkaistu.

Vd firade genom att börja blogga

Sevendays stall av bloggare har fått förstärkning av HSS Medias vd Anna-Mari Karhunen.

Journalister tar plats på bokmässan

Det blir som tidigare år en hel del journalistframträdanden på bokmässan i Helsingfors.

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta