Personoitu lehti lentomatkustajille

JOURNALISTI
15.10.2015

Jenni Meronen, Rooma, teksti

Uudenlaista, personoitua lehtikonseptia testattiin brasilialaisen TAM Airlinesin Milano–Sao Paolo -lentoreitillä.

Lentomatkustajille jaettavat lehdet saatetaan tulevaisuudessa kohdentaa jokaiselle matkustajalle erikseen. Uudenlaista, personoitua lehtikonseptia testattiin brasilialaisen TAM Airlinesin Milano–Sao Paolo -lentoreitillä. Own Board Magazine -kokeilun toteutti kansainvälisen mainos- ja markkinointiyhtiö FCB:n Milanon toimisto.

Kunkin matkustajan kuvalla ja nimellä varustettu lehti tehtiin niille matkustajille, jotka olivat lentoa varatessaan hyödyntäneet Facebook Connect -toimintoa. Sen ansiosta yhtiö sai tietoonsa matkustajien tykkäykset ja kiinnostuksen kohteet. Niiden perusteella lehden sisältö räätälöitiin jokaiselle erilaiseksi.

”Vastaanotto oli erittäin positiivinen. Lähdimme hakemaan vaihtoehtoa lentokonelehdille, jotka eivät yleensä ole kovin ajan tasalla eivätkä välttämättä vastaa matkustajien henkilökohtaisia toiveita”, kertoo projektista vastannut FCB Italian luova johtaja Gianluca Belmonte.

Lehden lukemiseen käytettiin FCB:n mukaan aikaa yli kymmenen kertaa enemmän kuin normaalin lentokonelehden selailuun käytetään. Lisäksi kaikki matkustajat ottivat lahjaksi tarkoitetun lehden lähtiessään mukaansa. Own Board Magazine palkittiin mainosalan Cannes Lions -tapahtumassa tänä vuonna.

”Palvelu läpäisi testin, ja tutkimme nyt keinoa tuoda se muillekin lennoille. Todennäköisesti digi-taalisessa muodossa”, Belmonte sanoo.



5 2020
Arkisto

Tämä voi olla ainoa tilaisuutemme mediatukeen

Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa valtio on jakanut journalismille koronatukea 24 – 66 miljoonaa euroa normaalin mediatuen päälle. Suomessa tiedonvälitystä ei tueta, vielä. Nyt tilanne on kuitenkin lupaavampi kuin vuosikymmeniin, kirjoittaa Maria Pettersson.

Kuohuva toimitus on loistopaikka edetä uralla, Riikka Räisänen

Ylen uutis- ja ajankohtaistoimituksen päätoimittaja tietää jo, kuka kolumnisti seuraavaksi ehdottaa yhtiön rahoituksen leikkaamista.

Koronan mukana kiire katosi ja filosofia palasi

Kodissamme on nukuttu enemmän kuin aikoihin. Yhtenä yönä en saanut unta, kun olin nukkunut niin jumalattoman paljon edellisinä, kirjoittaa Lauri Rotko.

Medier med mössan i hand

”Det är problematiskt om mediernas roll och deras stödbehov villkoras med coronavirusutbrottet”, skriver Dan Lolax.

Mediatuki on demokratiatuki – ja poliitikkojen olisi aika ymmärtää se

”Median asia ei ole vain median asia. Se on kansalaisten asia. Ja tämä tuntuu poliitikoilta unohtuneen”, kirjoittaa Hanne Aho.

Arvoisat kansalaiset, muistakaa resilienssi!

”Lohdullista – mutta samalla oireellista – on se, että moni journalisti pyrkii edelleen selittämään resilienssin”, kirjoittaa Ville Eloranta.

Verkko toi uutta ay-koulutukseen

”Verkkokoulutus osoittautui yllättävän käteväksi ja vuorovaikutukselliseksi koulutusmuodoksi”, kirjoittaa työehtoasiamies Terhi Tarvainen.

Direktsändningarnas man

Döda: Redaktör Tomas Ek 6. 1.1957 Helsingfors – 2. 5.2020 Helsingfors

Teräväkielinen pomo muisti myös kannustaa

Kuolleita: Päätoimittaja Pekka Hyvärinen 20. 7. 1951 Kuopio – 10. 5. 2020 Helsinki

Uutisia, ei niinkään analyysejä

Kuolleita: Toimittaja Olli Pohjanpalo 21. 3. 1954 Hamilton Kanada – 11. 5. 2020 Helsinki

”Julkaistu kuva oli hyvä kuva”

Kuolleita: Valokuvaaja Mauri Vuorinen 11. 10. 1928 Hämeenkyrö – 30. 3. 2020 Tampere

Oikeutta puolustava marjakapitalisti

Kuolleita: Toimittaja Helena Hyvärinen 6.11. 1950 Tampere – 1.5.2020 Tampere

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta