Kokonaisuus kiinnostaa

Anna-Mari Tenhunen on Imagen uusi AD.

Anna-Mari Tenhunen, 35, aloitti Imagen AD:na syyskuun lopussa. Tenhunen on aiemmin tehnyt graafikon töitä omalla toiminimellä. Hän on suunnitellut muun muassa Noste-lehden ja useiden kirjojen ulkoasuja. Tenhunen on valmistunut graafiseksi suunnittelijaksi Berliinin Universität der Künstestä ja työskennellyt vuosia Saksassa.

JOURNALISTI
15.10.2015

Nina Erho, teksti

Vaihdat freelancerista työsuhteiseksi. Helpottaako vai pelottaako?

Ei oikeastaan kumpaakaan. Imageen hakemisessa kynnyskysymys ei ollut työsuhteen laatu vaan kiinnostava tehtävä. Image on monipuolinen, kunnianhimoinen, revittelevä ja kiinnostava. Kaikki tehdään huolellisesti mutta riskejä pelkäämättä, käyttäen Suomen parhaita valokuvaajia ja kuvittajia.

 

Miten parhaat avustajat saadaan ja pidetään, kun lehtien resurssit niukkenevat?

Budjettien jatkuva kiristyminen on todella valitettavaa, ja tietenkin myös luovasta työstä tulisi maksaa reilu palkka. Itse olen freelancerina valinnut töitäni sekä kiinnostavuus että palkkio edellä. Uskon, että intohimoinen lehtitiimi, laadukas jälki, kunnianhimoiset tavoitteet ja toisten työn arvostaminen houkuttelevat yhteistyöhön ja jatkamaan sitä.

 

Olet opiskellut myös valokuvausta ja teet kuvituksia. Miten se näkyy graafikon työssä?

Eri rooleja kokeiltuani kokonaiskuva kiinnostaa. Joskus valmis teksti ja kuva pitää ”vain taittaa”, mutta kiinnostavinta on suunnitella, miten kokonaisuudesta saadaan enemmän kuin tekstin ja kuvan summa. Graafisen suunnittelun ei tarvitse pistää erikseen silmään vaan olla osa toimivaa kokonaisuutta.

 

Olet luonut kirjojen ja lehtien ulkoasuja. Miltä tuntuu mennä toisten työn jatkajaksi?

Onhan siinä isot saappaat. Ihailen edeltäjäni Teemu Heinilehdon työtä, ja laatulehdestä ihmiset seuraavat mielenkiinnolla, mitä tuleman pitää. Se jännittää ja kutkuttaa.

 

Mitä Imagen ulkoasussa pitää tai voi muuttaa?

Muuttamalla ei pidä muuttaa mitään, mutta tietenkin jokaisella AD:lla on oma tyylinsä ja kädenjälkensä.

 

Mitä ei saa muuttaa?

Asennetta. Laadukas journalismi yhdistettynä vahvaan visuaalisuuteen on toimiva konsepti.

 

Mistä tunnistaa hyvän visuaalisen ilmeen?

Monimediaisessa konseptissa pitää olla eri osat yhdistävä punainen lanka. Yleisesti hyvä suunnittelu koskettaa sydäntä ja ilahduttaa.

 

Mitä ajattelet printin ja verkon suhteesta?

Mitään välinettä tai kanavaa ei kannata käyttää sen itsensä takia vaan miettiä, millä yhdistelmällä viesti menee perille mahdollisimman tehokkaasti, kiinnostavasti ja näyttävästi.

 

Olet opiskellut ja työskennellyt pitkään Saksassa. Mikä veti takaisin Suomeen?

Suomessa käydessäni tuntui aina, että jotain jää kesken. Täällä on perhe ja ystävät. Työelämän kilpailu oli Berliinissä kovempaa. Täällä on toistaiseksi humaanimpaa.

Anna-Mari Tenhunen, 35, aloitti Imagen AD:na syyskuun lopussa. Tenhunen on aiemmin tehnyt graafikon töitä omalla toiminimellä. Hän on suunnitellut muun muassa Noste-lehden ja useiden kirjojen ulkoasuja. Tenhunen on valmistunut graafiseksi suunnittelijaksi Berliinin Universität der Künstestä ja työskennellyt vuosia Saksassa.



2 2019
Arkisto
Suomenmaan Pekka Pohjolainen ja Demokraatin Johannes Ijäs Eduskuntatalon mediatiloissa. Toimittajat kiittelevät talon työskentelyolosuhteita.

Politiikkaa 24/7

Vaalikeväänä käyvät kuumina sekä poliitikot että puoluelehdet. ”Aatteellisissa mutta itsenäisissä” lehdissä työpaikan tulevaisuuden saattaa ratkaista vaalitulos tai viestintätuen uudelleenjärjestely. Journalisti seurasi Demokraatin ja Suomenmaan toimittajien päivää eduskunnassa.

Peili konfliktille

Pertti Pesosen dokumentin televisioesitys sensuroitiin Venezuelassa. Espanjassa somekohina alkoi Katalonian poliittisia vankeja käsittelevästä dokumentista.

Kalevan palkaton harjoittelu kummastuttaa

Ilmaista harjoittelijaa etsii usein järjestö tai pieni yritys, ei suuri lehtitalo. Kesäsijaisia palkataan kuten aiemminkin.

Mihin ylioppilaslehtiä tarvitaan?

Suomen lehdistössä on meneillään uuvuttava samankaltaistumiskehitys. Omistus keskittyy, samoin uutistuotanto. Tällaisessa ilmapiirissä soisi edes omaäänisten ylioppilaslehtien menestyvän, kirjoittaa Johanna Vehkoo.

Meidän puolesta kyselijät

Tiia Rantanen ja Anna Karhunen ovat ystäviä, joista tuli työkavereita. Läheisyydestä on hyötyä, kun työ on jutustella noloista aiheista kaiken kansan kuullen.

Sexualbrotten, som blev en invandringsdebatt

De stora finländska medierna utmärkte sig inte i rapporteringen om sexualbrotten i Uleåborg. Det säger professor och medieforskare Anu Koivunen, som analyserat en del av materialet.

Sanonta on Antti Grundsténin mielestä ärsyttävä mutta hänen tekemisen tapaansa hyvin kuvaava. Kuva otettiin A-lehtien studiolla ”rakennusnurkassa”, jossa Grundstén tapaa nojailla tikkaisiin ja miettiä seuraavia kuvauksia lavastaja Tuomas Norteman kanssa.

Yllätyksiä olla pitää

Imagen AD Antti Grundstén on valmis perustelemaan haastateltaville, miksi jutun kuvat ovat juuri sellaiset kuin ovat.

Sankari ja nolla

Matti Nykäsen viimeinen palvelus medialle oli tarjota kierros itsetutkiskelua. Enää tuskin tulee julkkista, joka saisi synkän puolensa samaan tapaan anteeksi, sanoo kulttuurihistorian tutkija.

Vaikka kaikki laukut ovat Emmi Tuomistolle käyttöesineitä, Louis Vuittoneitaan hän ei viskaa auton lattialle tai anna koiriensa Ollin ja Mimin talloa. Vuittonin ruudullisen ”Alman” hän hankki marraskuussa, etualan ”Neverfullin” vuodelta 2011 ihan hiljattain.

Liekeissä laukuista

Emmi Tuomisto osti viime vuonna 16 laukkua. Silti arjen juhlaksi riittää myös ihanuuksien bongailu netistä ja toisten olkapäiltä.

Tuuraajasta päätoimittajaksi

Satu Kangas-Viljamäki aloitti 11. helmikuuta päätoimittajana kaupunkilehti Selänteessä.

Kati Koivikko on ollut Sanoma Prolla 11 vuotta. Entisestä kuvatoimittajasta on tullut ”hybridituotteiden” tekijä. ”Oman työn aikatauluttamista vaaditaan aiempaa enemmän, mutta minusta on ihana ajatella isoja kokonaisuuksia.”

Kuvin kiinni ajassa

Oppimateriaalikuvittamisen rima on noussut, väittää visualisti Kati Koivikko. ”Aapinen on herkin tuote”, hän sanoo.

Liitto vei oikeuteen 50 riitaa

Vanhin liiton viime vuonna selvittämä riita sai alkunsa vuonna 2013.

Aina ei mene putkeen

”Usein kaikki menee kuvauskeikalla putkeen. Joskus taas ei mene.” Lauri Rotko kertaa kolumnissaan kolme klassikkoa.

Ontuva taleban

Kun poliitikkojen sanomisista kerrotaan, avattakoon riittävästi, millaista myrkkyä sanat ovat syöneet, kirjoittaa Vesa Heikkinen.

Hullun hommaa

Ajattelin että jestas; nyt on aamiaisaika ja minä könyän 300 metrin syvyydessä ikiroudan alla seuranani ventovieras kaivosmies, kirjoittaa Maria Paldanius.

Painavia rivejä johtamisesta

Siinä missä moni johtamiskirja kertoo ”keissejä”, Teija Rantalan Pieni kirja johtamisesta kertoo vain sen, mitä niistä on opittu, kirjoittaa Nina Erho.

Vem visar vägen i klimatjournalistiken?

Kan ett mediehus på en sida uppmana till större och fler åtgärder för att minska klimatavtrycket och på en annan uppmana samma läsare att resa iväg på en nöjesresa till andra sidan jorden, frågar Lina Laurent.

Klimatkris och bränder när svenska Gräv firar 30 år

Affischnamnet är Martha Mendoza från AP. Som vanligt kommer det att delas ut guldspadar inom olika kategorier för insatser inom grävande journalistik.

Dahlén tar över på Ålandstidningen

Daniel Dahlén kommer närmast från Ålcom, där han varit VD. Han har ingen tidigare erfarenhet av att leda publicistisk verksamhet.

Yhdistykset

Journalistiliiton jäsenyhdistykset tiedottavat.

Takasivu

Provokatiivisia huomioita.

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta