Takasivu

JOURNALISTI
6.11.2014


Provokatiivisia huomioita.

Ihmisyyden moninaiset kasvot

Aller Media etsi lokakuun loppupuolella työntekijöilleen lähetetyllä sähköpostilla ihmisiä hauskaan työtehtävään, nimittäin esiintymään yritysfilmiin,  jonka tarkoitus on ”välittää Allerin uutta strategiaa”. 11. marraskuuta Helsingin Bio Rexin Some Awards -gaalassa ensi-iltansa saavan elokuvateoksen teema on, luonnollisesti, ihmisyys. Parhaillaan yt-neuvottelujaan käyvän lehtitalon väki on ottanut konsernijohdon ihmisyyshaasteen vastaan riemumielin, koska kuvauksiin osallistuessaan ei tarvitse kirjoittaa Allerin lehtiin.

Saamiemme tietojen mukaan Allerin elokuva on kunnianhimoinen mutta silti ihan hauska suomalaisen mediatalon yhteistoimintamyllyyn sijoitettu filmatisointi brittifilosofi Jonathan Gloverin kirjasta Ihmisyys – 1900-luvun moraalihistoria.

Kirjassa Glover erittelee viime vuosisadan hirmutekoja, ja pohtii ihmisten toisilleen tekemien julmuuksien taustamekanismeja. Allerin uuden strategian ytimessä on, että tällaisia julmuushommia ei mielellään enää tulisi. Filosofi Gloverin roolissa nähdään toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä.

Manu Haapalainen

Itsensä puffaaja narahti vasta verkossa

Paperilehteen tehtyä journalismia pidetään usein lähtökohtaisesti parempana kuin nettijuttuja. Ja tottahan jokainen on lukenut joskus harhaanjohtavan, virheellisen tai journalistisesti kyseenalaisen verkkojutun. Mutta eikö vastaavia esimerkkejä löydy yhtä lailla printtilehdistäkin? Ne eivät vain leviä yhtä tehokkaasti sosiaalisessa mediassa.

Tuore esimerkki on Me Naisten julkaiseman sairaalasarja Sykkeen myönteinen arvostelu, jonka oli kirjoittanut yksi sarjan käsikirjoittajista. Me Naiset julkaisi jutun ensin printissä (23.  lokakuuta) ja sitten verkossa (29.  lokakuuta) eikä ilmoittanut kummassakaan versiossa kriitikon kytköstä.

Vasta verkkojulkaisun jälkeen alkoi kummastelu somessa. Ja hyvä, että alkoi, sillä paljon härskimmäksi ei piilomainonta voi mennä. Vai mitä pitäisi ajatella vaikka siitä, että kriitikko-käsikirjoittaja kehuu sarjansa lääketieteellistä uskottavuutta?

Janne Salomaa

Housut värähtelemään!

Seksiaiheet houkuttelevat lukijoita mutta sisältävät kohonneen tyylirikon vaaran. Otavamedian syyskuussa avaama Anna&Ellit-saitti on ratkaissut ongelman: hukutetaan riski tyylien kimaraan!

Seksiosiosta löytyy muun muassa kepeitä vinkkijuttuja tyyliin kokeilkaa Disney- tai eläinrooleja, kotimaisten terapeuttien neuvoja tyyliin puhu seksistä muulloin kuin rakastelun aikana ja reippaita välinesuosituksia tyyliin mobiiliapplikaatio saa housusi värähtelemään!

Enää pitäisi ratkaista se, onko journalistisen ja kaupallisen sisällön raja tarpeeksi selvä.

Se, miten estetään alaikäisiä painamasta Olen täysi-ikäinen -nappia kohdassa ”Sivusto sisältää voimakasta materiaalia”.

Ja se, kuka nakitetaan mode­roimaan osiota niin, että juttujen perään kertyvä vielä voimakkaampi materiaali ei heti pilaisi tunnelmaa.

Nina Erho



10 2019
Arkisto

Ymmärrys ei lisäänny tiedonmuruja tuuttaamalla tai kollegaa nälvimällä

Kuluneiden parin viikon aikana me journalistit olemme onnistuneet julkaisemaan paljon tietoa, mutta ymmärryksen lisääminen on jäänyt jalkoihin, kirjoittaa Journalistin päätoimittaja Maria Pettersson pääkirjoituksessaan.

Autoilua puolustavia ja maahanmuuttoa vastustavia toimittajia on liian vähän, Karri Kannala

Helsingin Uutisten päätoimittajalla on voimakkaita mielipiteitä, mutta usein hän jättää ne kertomatta.

MTV:n työehtosopimuksesta ovat neuvotelleet Ulla Rannikko (MTV, vasemmalla edessä), Jaakko Sainio (Palta) ja Heidi Aho (Palta), Tuomas Aalto (Journalistiliitto), Petri Savolainen (Journalistiliitto), Petteri Savolainen (MTV:n luottamusmies) ja Kari Pyrhönen (Media- ja ohjelmatyöntekijät).

Media-alan tes-neuvottelut etenevät hitaasti

Av-kääntäjien sopimusta jatkettiin vuodella.

Jospa lukija ei olekaan ensisijaisesti kuluttaja?

Viime vuosituhannella journalistit suhtautuivat yleisöön kuin opettamista vailla oleviin hallintoalamaisiin. Nyt hallintoalamaisesta on tullut kuluttaja, kirjoittavat Annukka Oksanen ja Elina Yrjölä.

Jouluradio on brändi ja mielentila

Kauppakeskus Redistä käsin toimivasta Jouluradiosta on kasvanut monikanavainen radiobrändi. Joululauluja kuunnellaan ympäri vuoden, kertoo toimituspäällikkö Riitta Kalliorinne.

Leena Hirvonen haluaa Nokian Uutisten lukijoiden aamukahvipöytään

Uusi päätoimittaja uskoo, että mikropaikallisen journalismin merkitys on entistä suurempi, kun kaikkea mahdollista on saatavilla.

Kuka johtaa työmarkkinateatteria?

”Työnantajat ajavat siis samaan aikaan vientivetoista mallia ja puhuvat paikallisen sopimisen puolesta. Kumpikaan ei kuitenkaan tosiasiassa tunnu maistuvan”, kirjoittaa Rami Lindström kolumnissaan.

Hej arbetsgivare! Frilansaren är den lojalaste arbetstagaren du kan få

Det känns ofta som om inte heller arbetsgivarna förstår att en frilans egentligen är billigare än en fast anställd då alla osynliga kostnader beaktas, skriver Liselott Lindström.

Haloo! Oletko pahassa paikassa?

Janne Flinkkilä ehti vain aloittaa puhelun, kun hän tajusi jo tehneensä ison mokan.

Toimittaja oli jämäkkä mentori

Kuolleita: Toimittaja Helena Vehkaoja-Mäkelä 3. 5. 1940 Ylistaro – 28. 10. 2019 Helsinki

Tiukka haastattelija

Toimittaja Leif Henry Salmén 19. 1. 1952 Helsinki – 19. 11. 2019 Helsinki

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta