Konsulterna i kulisserna

JOURNALISTI
6.11.2014

Lina Laurent, text

När mediehusen rekryterar, formar om sina produkter eller omorganiserar har konsultbyråer en viktig roll. Vi har talat med två centrala konsulter i mediesvenskfinland.

Den ena leder ett företag som genom ett pedagogiskt grepp vill få ledningen och de anställda att prata med varandra. Bland uppdragsgivarna finns MittMedia, HD-Sydsvenskan, KSF Media och snart Alma-media. Den andra jobbar bland annat med rekrytering och fanns i kulisserna både när Åbo Underrättelser anställde en ny chefredaktör och när KSF Media och HSS Media anställde nya verkställande direktörer.

Konsulterna Bo-Magnus Salenius, en av Learningmiles grundare och Mats Kockberg, vd på Interpersona har varit inblandade i så gott som alla stora händelser i de finlandssvenska mediehusen under det senaste året. Vad tycker de om förändringarna som är på gång och vilken syn har de på sin egen roll?

Mats Kockberg tar emot på sitt kontor i centrum av Helsingfors. På mötesbordet ligger det senaste numret av Interpersonas nyhetsbrev och pärmen pryds av Kaj-Gustaf Bergh, styrelseordförande i KSF Media och vd för Konstsamfundet.

Under de senaste tjugo åren har Kockberg utfört flera uppdrag med anknytning till Hufvudstadsbladet och KSF Media. På 1990-talet granskade Interpersona de tvåspråkiga hushållens prenumerationer och tidningspreferenser. När Hbl blev tabloid 2004 var det Interpersona som höll i fokusgrupperna som tyckte till om de olika förslagen. När Kaj-Gustaf Bergh tillträdde som vd för Konstsamfundet 2006 utvärderade Interpersona ledarskapet i de av Konstsamfundet ägda företagen. År 2009 var KSF Medias nuvarande vd Barbro Teir gästkolumnist i Interpersonas nyhetsbrev, fem år senare var hon en av de personer Kockberg lade fram för KSF Medias styrelse när en ny vd skulle väljas.

 

Trots att Kockbergs företag varit inblandat i de mest centrala medieutnämningarna i Svenskfinland under de senaste sex månaderna ser han ingen stor risk för att utnämningarna blir för likriktade.

”Man måste säkerställa att man är tillräckligt vidsynt. Rekryterarens duglighet mäts i hur breda kontakter man har”, säger Kockberg.

Kockberg poängterar att hans roll i utnämningsprocesserna är rådgivarens.

”Besluten fattas alltid av styrelsen. Vi lyfter fram kandidater som uppfyller de kriterier som styrelsen lagt fram och kan fungera som bollplank för vd:n eller styrelsen. Under de senaste medieutnämningarna har jag varit noggrann med att alltid avsluta ett uppdrag innan jag tagit emot följande eftersom det råder en viss konkurrens.”
Kockberg säger att det ändå inte finns så hemskt många personer som har de egenskaper en mediechef behöver i en tid av stor omställning.

”Hon eller han ska ha en journalistisk integritet, stort kunnande om den egna branschen, kunskap att kunna genomföra en förändring och goda kunskaper i finska.”
HSS Medias nya vd som inte har någon erfarenhet av mediebranschen passar inte direkt in i din beskrivning.

”Utnämningen är ett exempel på att processerna i de finlandssvenska mediehusen sett väldigt olika ut. I Vasa ville de ha en trygg, stark general manager.”

 

Mats Kockberg har själv erfarenhet av mediebranschen. Under 1980-talet jobbade han som chefredaktör och vd för tidningen Forum för ekonomi och teknik, senare har han bland annat gjort läsarundersökningar för flera medieföretag. Att medieföretagen just nu är inne i en kris är ingen överraskning för honom.

”Ända sedan 1990-talet har man sett de mörka molnen närma sig men låtit bli att utveckla något nytt. Dels har journalisterna varit dåliga på att granska sig själva men också ledarskapsmässigt har man missat rejält.”

Kockberg hoppas att företag kunde komma bort från att söka orsaker till misslyckande i yttre faktorer och i stället satsa energin på att utveckla sig själv.

”Det är helt åt skogen att hålla på och skylla på momsen, yleskatten, konjunkturer eller i värsta fall på konsumenterna. Det leder bara till en allmän apati som lätt sprider sig.”

Han lyfter också fram sin oro för demokratin.

”Jag bekymrar mig inte så mycket för framtiden, ur askan skapas alltid något nytt. Jag är mer orolig för nuläget. Samarbetsförhandlingar och annat tråkigt som är på gång gör att journalisterna själva är mitt i stormens öga. Vilka är då förutsättningarna för att kunna beskriva omvärlden?”

 

Om Mats Kockberg rör sig mer i kulisserna är Bo-Magnus Salenius och företaget Learningmiles desto mer synligt. När ledningen i HSS Media och KSF Media talar om öppna processer där alla får vara med och utveckla företaget är det framtidsverkstäderna de syftar på. Dessa har en direkt koppling till Learningmiles.

”Vi har mycket jobb just nu. Men visst har jag gått och väntat på frågan om varför många mediehus just nu och samtidigt insett att dialog och kulturförändring är viktigt”, säger Salenius.

Enligt Salenius baserar sig framtidsverkstäderna och den så kallade ”Lärmilen för ledare” på dialog och pedagogik.

”Det vi gör med företagen handlar om att få till stånd en kulturförändring, en bättre dialog mellan medarbetare och ledning och en genuin vilja att jobba med digitaliseringen.”
Om konceptet inte fungerar, finns det inte en risk att samtliga kommersiella finlandssvenska mediehus begår samma misstag, samtidigt?

”Vi är inte konsulter i en traditionell bemärkelse, vilka kommer in i ett företag med råd om hur produkten eller organisationen ska se ut. Framtidsverkstäderna tvingar medarbetarna att röja tid i sina almanackor och att sitta ner med varandra för att tala och själva jobba fram lösningar.”

Learningmiles jobbar med både MittMedia och KSF Media. Bolag som genomför omfattande sparpaket parallellt med framtidsverkstäderna. Hur skapar man motivation för förnyelse?

”Uppsägningarna är smärtsamma men den krassa sanningen är att en del av förnyelsen handlar om att anpassa kostymen till ett nytt sätt att jobba. Ifall folk skulle vara imponerade av det jobb mediehusen gör i dag skulle läsarprofilen inte ha en tyngd på dem som är 60 år och äldre.”

Har journalisterna en felaktig bild av branschen och dess framtid?

”Nej. Men de som ser vad som pågår har det lättare att anpassa sig. Det gäller ledarna likaväl. Sedan kan ledningen sköta saker bättre och sämre. Inget mediehus jag följt med kan få hemskt höga poäng i hur de skött uppsägningarna. Deras problem är att det är så bråttom med allt och att det samtidigt rinner pengar ur bolagen.”

En detalj som sticker ut i KSF Medias samarbete med Learningmiles är att vd:n Barbro Teirs dotter jobbar för konsultföretaget. Salenius påpekar att hans företag anlitades i december 2013 innan Teir blev vd. Sedan Teir anställdes har båda parterna varit väldigt tydliga med att dottern inte jobbar med uppdraget för KSF Media utan med andra projekt på Learningmiles.

RÄTTELSE:

Mats Kockberg var chefredaktör för Forum november 1978 - april 1980, dvs. ett och ett halvt år kring 1970-talet, och inte under "1980-talet" som det står i artikeln.

 

.Vill du veta mera? Läs: KSF Media förnyar genom kaos

De styr förnyade KSF Media
En krympande effekt

Konsultbolagen

Följande fyra konsultföretag har spelat en viktig roll i KSF Medias omorganisering.

LearningMiles

Vad: Konsultföretag som ”hjälper kunden att själv hitta lösningar”
Nu: Ordnar ledarskapsutbildning och framtidsverkstäder på KSF Media. Samarbetar tätt med Ralf Blomqvist på Maindialog som håller i framtidsverkstäder på HSS Media. Ledde på uppdrag av KSF Media ”Allfinlandsvenska framtidsverkstaden” med KSF Media, Nya Åland, Åbo Underrättelser, HSS Media och FNB. Tog initiativet till idésmedjan Lokalt & digitalt liv där kommuner och mediehus sökte nya samarbetsformer. Med var KSF Media, HSS Media, Norran, Sibbo, Grankulla och Närpes.
Tidigare: Startade framtidsverkstäder som fortfarande pågår i svenska mediekoncernen MittMedia.
Central person: Bo-Magnus Salenius (1965), vd. Har hållit i det nordiska tidningsledarprogrammet NMP, jobbat med tidningsutgivarna och har utfört flera uppdrag för kommuner och Kommunförbundet.

Interpersona

Vad: Konsultföretag specialiserat på ledarskaps- och styrelseutvärderingar
Nu: Med i rekryteringsprocessen när HSS Media och KSF Media anställde nya verkställande direktörer och när ÅU anställde chefredaktör.
Tidigare: Uppdrag för Konstsamfundet, Luckan, Svenska litteratursällskapet och Fiskars. Har även gjort läsarundersökningar för bl.a. Frisk Bris och Kyrkpressen.
Central person: Vd Mats Kockberg (1950) är också ordförande för redaktionsrådet i Frisk Bris som ges ut av KSF Media Holding.

Palmu

Vad: Byrå för tjänstedesign
Nu: Jobbar med KSF Medias marknadsavdelning med konceptutveckling, främst med avseende på nya produkter och tjänster till företagskunder.
Tidigare: Inledde samarbetet med KSF Media när Hbl Kväll utvecklades 2013. Har jobbat och jobbar med flera andra mediehus, bl.a. Aller Media, Sanoma, Alma och MTV Katsomo.
Centrala personer: Peter Barkman vd och servicedesigner, Mikko Jäppinen, servicedesigner och Timo Ketonen, partner och servicedesigner, som också är medlem i Stiftelsen för Åbo Akademi.

Avaus Marketing Innovations

Vad: Företag specialiserat på försäljningsdriven marknadsföring
Nu: Jobbar sedan hösten 2013 med att utveckla KSF Medias strategier och metoder för kundhantering, främst med marknadsförings- och försäljningsorganisationen.
Tidigare: Har jobbat och jobbar med bl.a. Sanoma och HBO Nordic.
Centrala personer: Emma Storbacka, manager och Mika Laru, head of Customer Insight and Analytics.

 



5 2019
Arkisto

Toimittaja Aarno Malin tutki ihmismielen sairaimpia puolia ja sairastui itse

Journalistit joutuvat kohtaamaan mieltä järkyttävää materiaalia, mutta sen käsittelyyn on tarjolla vain vähän keinoja. Aarno Malin löysi Tor-verkosta sivuston täynnä lasten kiduttamista. Hän kirjoitti aiheesta jutun ja päätyi traumaterapiaan.

"Musiikkijournalismista on tehty musiikkibisneksen vihollinen"

Nykytilanteesta on syyttäminen erityisesti isoja artisteja ja heidän levy-yhtiöitään, kirjoittaa toimittaja Mervi Vuorela

Ylensyömät

Yle käyttää ohjelmahankinnoissaan paljon rahaa ja valtaa. Freejournalisteille, ohjaajille ja muille sisällöntuottajille yhtiö näyttäytyy joskus kyykyttävänä jättiläisenä. 24 tekijää kertoi Journalistille kokemuksistaan Ylen hankintakoneiston rattaissa.

Hallitusohjelma herättää toivoa – nousemmeko vihdoin pohjoismaiselle tasolle?

Media poikkeaa suurimmasta osasta muuta liiketoimintaa, ja median tukeminen oikeilla tavoilla on demokratian tukemista, kirjoittaa Journalistin päätoimittaja Maria Pettersson.

Suosittelet kaikille päätoimittajille politiikkaan lähtemistä, Jouni Kemppainen

Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen lähti eurovaaliehdokkaaksi, koska Juha Sipilä pyysi.

Näin käsikirjoituksesta syntyy esikoiskirja

Keväällä 2017 kustannustoimittaja Petra Maisonen avasi Tammen sähköpostista Satu Vasantolan käsikirjoituksen. Kirja valmistui vuodessa, mutta työ sen parissa jatkuu yhä.

Politiikan toimittajien työ muistuttaa scifiä, fantasiaa ja kauhua

Vaalien kaltaisissa julkisissa spektaakkeleissa ihmisten on varsin helppoa tarkistaa itse, mitä tapahtui. Ei siihen väliin tarvita toimittajaa. Sen sijaan asiantuntevaa toimittaja tarvitaan kuvailemaan, mitä muuta olisi voinut tapahtua, kirjoittaa Janne Zareff.

Yritys ja erehdys

On arkipäivää, että oikeinkirjoitusohjeiden vastaiset yritysnimet lipuvat lehteen sellaisenaan kenenkään puuttumatta, vaikka aihetta olisi, kirjoittaa Ville Eloranta.

Vaikka Spleenish-kirjan tekeminen oli voimauttavaa, Ulla Donner pelkäsi, että tulos olisi muiden mielestä itsekeskeinen ja tylsä. ”Siksi olen ollut tosi iloinen, kun lukijat ovat kertoneet tunnistaneensa siitä itseään. Kun huomaa muidenkin pohtivan samoja ongelmia, ne eivät enää tunnu niin hallitsemattomilta.”

Freelancekuvittaja Ulla Donner teki ahdistavista tunteistaan sarjakuvakirjan

Omia kokemuksiaan saa käsitellä juuri niin hilpeästi tai epäkunnioittavasti kuin haluaa. Toisten kokemusten kanssa olisi vaikeampaa, Ulla Donner sanoo.

När FNB lades ner lyfte Ny Tids chefredaktör Janne Wass upp frågan om hur statsstödet för tidningar på minoritetsspråk ska fördelas. ”Jag ansåg då och anser fortfarande att stödet inte ska gå oavkortat till SPT eftersom det är att kanalisera pengarna till KSF Media och HSS Media.”

Statsstöd öppnade dörrar för finlandssvenska medier

I fjol gick hela statsstödet för tidningar på minoritetsspråk för första gången till enbart svenskspråkiga aktörer. För Ny Tid och Nyhetsbyrån SPT är externa stöd ”avgörande”.

Käyttääkö ostaja sinua pankkina? Freelancerin kannattaa olla tarkkana maksuajoista

Laki rajaa maksuajan pituuden yritysten välisessä kaupassa 30 päivään, mutta tästä voidaan poiketa sopimalla. Mediayritykset käyttävät mahdollisuutta kernaasti, kirjoittaa Journalistiliiton freelance-asioista vastaava lakimies Hannu Hallamaa.

I kläm mellan lördagskorven och avokadon

Att skriva om klimatfrågan är bland det känsligaste man kan ta sig för. Det påminner närmast om flyktingfrågan 2016, skriver Journalistens nya kolumnist Mikaela Löv-Alden.

Kun toimittaja kysyy, hänelle vastataan

”Kaupunginjohtajalle kenties syyte sairaalajupakassa. Kukaan ei halua kommentoida” -juttu tuskin olisi nähnyt päivänvaloa Keskisuomalaisessa. Oli siis aika vaihtaa haastattelutaktiikkaa, Heikki Kuutti kirjoittaa.

Etujärjestön sielu

Kuolleita: Asiamies Arja Hellman 6. 2. 1946 Heinola  – 13. 5. 2019 Helsinki

Luonnonvoima

Kuolleita: Toimittaja Anna-Kaisa Hermunen 17. 2. 1948 Laukaa – 3. 5. 2019 Laukaa

Kannustava kulttuuritoimittaja

Kuolleita: toimittaja Oiti Kotamo 5. 8. 1925 Virrat – 10. 2. 2019 Savonlinna

Suurisydäminen toimittaja

Kuolleita: Toimittaja Irene Sillanpää 26. 6. 1958  Helsinki – 12. 1. 2019 Helsinki

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta