Mitä Kiuru todella sanoi?

JOURNALISTI
16.10.2014

Johanna Vehkoo

”Onko teistä siihen, jos ei ennenkään ollut?” Johanna Vehkoo siteeraa Krista Kiurua (sd.) innovaatiotuesta.

Perinteisen median muutostarpeet voi tiivistää yhteen lauseeseen. Se kuuluu näin: toimittajat tekevät vääriä asioita vääriin aikoihin väärillä työkaluilla.

Taannoisen yt-uutisen mukaan ”suomalaisten mediankäytön muutoksen nopeus on yllättänyt kaikki”. Siihen onkin ollut vasta 15 vuotta aikaa sopeutua. Onneksi nyt apuun tulee valtiollinen median innovaatiotuki, jonka tavoitteena on liikenne- ja viestintäministeriön mukaan helpottaa media-alan siirtymistä uuteen digiaikakauteen”.

Mediankäyttö on tosiaan toisenlaista, mutta journalismin tuotannon ja jakelun tavat ovat uudistuneet hämmentävän vähän. Liikenne- ja viestintäministeriö on nyt asettanut 30 miljoonaa euroa houkuttimeksi.

Viestintäministeri Krista Kiuru sanoi lokakuisessa innovaatiotuen sidosryhmätilaisuudessa, ettei tuella vielä mitään ratkaista. ”Koko media-alan on itsekin investoitava innovaatioiden syntymiseen. Kyse on siitä, näkevätkö porukat, että tämä kannattaa tehdä.”

Kiuru sanoi muutakin sellaista, mitä ei aiheesta kirjoitetuissa uutisissa siteerattu. Kuten:

”Jos te olisitte halunneet innovoida, kyllä Tekes olisi löytänyt teille sopivan apparaatin ennenkin.”

”Kosiskelen, että tekin lähtisitte tähän kilpailuhengellä mukaan.”

”Onko teistä siihen, jos ei ole ennenkään ollut?”

”Innovaatio edellyttää aivan uudenlaista osaamista, ei perinteisiä toimintamalleja.”

Brittilehti The Daily Telegraph ilmoitti lokakuussa, että se aikoo antaa kuoliaaksi toistellulle ”digi edellä” -fraasille uuden merkityksen.

Sen sijaan, että Telegraph valikoisi, mitkä osat printtisisällöstä voi laittaa verkkoon (tyypillinen strategia, koska raha tulee printistä), lehti alkaa valikoida verkkoa varten tuotetusta sisällöstä maukkaimmat palat printtiin.

Lehti puuttuu alussa mainitsemiini vääriin aikoihin (eri työtahdit nopealle ja hitaalle sisällölle) ja vääriin työkaluihin (toimittajilta vaaditaan analytiikan, videon ja sosiaalisen median taitoja sekä hakukoneoptimointia).

Nämä eivät ole ainoita, eivätkä välttämättä edes oikeita liikkeitä journalismibisneksen pelastamiseksi. Mutta ne ovat liikkeitä.

Telegraphilla on kymmeniä miljoonia verkkolukijoita. Sen tyypillinen printtilukija on 61-vuotias.



10 2019
Arkisto

Ymmärrys ei lisäänny tiedonmuruja tuuttaamalla tai kollegaa nälvimällä

Kuluneiden parin viikon aikana me journalistit olemme onnistuneet julkaisemaan paljon tietoa, mutta ymmärryksen lisääminen on jäänyt jalkoihin, kirjoittaa Journalistin päätoimittaja Maria Pettersson pääkirjoituksessaan.

Autoilua puolustavia ja maahanmuuttoa vastustavia toimittajia on liian vähän, Karri Kannala

Helsingin Uutisten päätoimittajalla on voimakkaita mielipiteitä, mutta usein hän jättää ne kertomatta.

MTV:n työehtosopimuksesta ovat neuvotelleet Ulla Rannikko (MTV, vasemmalla edessä), Jaakko Sainio (Palta) ja Heidi Aho (Palta), Tuomas Aalto (Journalistiliitto), Petri Savolainen (Journalistiliitto), Petteri Savolainen (MTV:n luottamusmies) ja Kari Pyrhönen (Media- ja ohjelmatyöntekijät).

Media-alan tes-neuvottelut etenevät hitaasti

Av-kääntäjien sopimusta jatkettiin vuodella.

Jospa lukija ei olekaan ensisijaisesti kuluttaja?

Viime vuosituhannella journalistit suhtautuivat yleisöön kuin opettamista vailla oleviin hallintoalamaisiin. Nyt hallintoalamaisesta on tullut kuluttaja, kirjoittavat Annukka Oksanen ja Elina Yrjölä.

Jouluradio on brändi ja mielentila

Kauppakeskus Redistä käsin toimivasta Jouluradiosta on kasvanut monikanavainen radiobrändi. Joululauluja kuunnellaan ympäri vuoden, kertoo toimituspäällikkö Riitta Kalliorinne.

Leena Hirvonen haluaa Nokian Uutisten lukijoiden aamukahvipöytään

Uusi päätoimittaja uskoo, että mikropaikallisen journalismin merkitys on entistä suurempi, kun kaikkea mahdollista on saatavilla.

Kuka johtaa työmarkkinateatteria?

”Työnantajat ajavat siis samaan aikaan vientivetoista mallia ja puhuvat paikallisen sopimisen puolesta. Kumpikaan ei kuitenkaan tosiasiassa tunnu maistuvan”, kirjoittaa Rami Lindström kolumnissaan.

Hej arbetsgivare! Frilansaren är den lojalaste arbetstagaren du kan få

Det känns ofta som om inte heller arbetsgivarna förstår att en frilans egentligen är billigare än en fast anställd då alla osynliga kostnader beaktas, skriver Liselott Lindström.

Haloo! Oletko pahassa paikassa?

Janne Flinkkilä ehti vain aloittaa puhelun, kun hän tajusi jo tehneensä ison mokan.

Toimittaja oli jämäkkä mentori

Kuolleita: Toimittaja Helena Vehkaoja-Mäkelä 3. 5. 1940 Ylistaro – 28. 10. 2019 Helsinki

Tiukka haastattelija

Toimittaja Leif Henry Salmén 19. 1. 1952 Helsinki – 19. 11. 2019 Helsinki

« Takaisin
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta