Takaisin

Journalistiliiton lakimies Rami Lindström pitää hovioikeuden Uusi päivä -tuomiota valitettavana ja harkitsee valitusluvan hakemista korkeimpaan oikeuteen. Kuva: Kai Widell

Helsingin hovioikeus tuomitsi kolme Ylen ex-työntekijää maksamaan Ylelle oikeudenkäyntikulut Uusi päivä -ohjelman työntekijöiden irtisanomisia koskevassa jutussa. Kulujen yhteissumma on 81 400 euroa.

Yle siirsi vuonna 2014 Uusi Päivä -ohjelman kaikkiaan 130 tekijästä reilun kahdenkymmenen työntekijän vakituiset työsuhteet Aito Tehdas Oy:lle.

Yle vetosi siihen, että kyse oli ohjelman teknisen tuotannon liikkeenluovutuksesta Aito Tehtaalle.

Käräjäoikeus tuomitsi vuoden 2017 elokuussa kolme kantajaa saamaan Yleltä korvauksia työsuhteen lainvastaisesta päättämisestä. Käräjäoikeuden mukaan juuri mitkään liikkeenluovutuksen tunnusmerkit eivät siirrossa täyttyneet. Siirretyt työntekijät eivät käräjäoikeuden mukaan muodostaneet mitään toiminnallista kokonaisuutta, jolla olisi oma erillinen identiteettinsä.

Hovioikeuden päätöksen mukaan kyse kuitenkin oli aidosta liikkeenluovutuksesta. Hovin mukaan Ylestä nimenomaan on luovutettu Aito Tehdas Oy:lle tuotannollisteknisiä palveluita tuottanut kokonaisuus, joka on luovutuksessa säilyttänyt identiteettinsä.

”Liikkeenluovutusta arvioidaan aina kokonaisarviontina”, sanoo Journalistiliiton lakimies Rami Lindström.

”Ei ole yhtä yksittäistä asiaa, joka varmistaisi, että kyseessä on tai ei ole liikkeenluovutus. Meidän tulkintamme mukaan tässä on kuitenkin otettu aika suuria vapauksia sen suhteen, mitä liikkeenluovutus voi tarkoittaa.”

Lindström luonnehtii päätöstä isoksi pettymykseksi ja valitettavaksi tapaukseksi.

Hovioikeus päätyi ratkaisuunsa äänestyksen jälkeen. Oikeuden puheenjohtaja Risto Jalanko oli samaa mieltä käräjätuomion kanssa. Jalanko on työtuomioistuimen entinen varapuheenjohtaja.

”On liian aikaista sanoa, haemmeko valituslupaa korkeimpaan oikeuteen. Sitä harkitaan”, Lindström sanoo.

logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta