Takaisin

Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Varsinais-Suomen käräjäoikeus tuomitsi Turun Sanomien vastaavan päätoimittajan Kari Vainion yhdenvertaisuuslain rikkomisesta sakkoihin.

Tuomio annettiin perjantaina 26. toukokuuta. Se ei ole lainvoimainen. Turun Sanomat uutisoi syytteiden nostamisesta maaliskuussa 2021.

Perjantaina 4. kesäkuuta Pirkanmaan käräjäoikeus antoi tuomionsa vastaavassa tapauksessa, mutta Perjantai-ohjelman tuottajaa vastaan nostetut syytteet kaatuivat. (Lisää Ylen tapauksesta jutun lopulla)

Turun Sanomien Kari Vainio sai 20 päiväsakkoa, joista maksettavaa tuli 2280 euroa. Lisäksi Turun Sanomat Oy ja Vainio tuomittiin maksamaan yhteisvastuullisesti 800 euron korvaukset kärsimyksestä ja 1200 euron hyvityskorvaukset yhdenvertaisuuslain vastaisesta syrjinnästä.

Korvausten ja hyvityksen lisäksi Turun Sanomat Oy ja Vainio määrättiin maksamaan asianomistajan oikeudenkäyntikulut, yhteensä 4092 euroa.

Asianomistaja vaati 1 500 euron kärsimyskorvauksia ja 15 000 euron hyvityksiä, mutta oikeus pienensi summia.

Tuomio liittyy Turun Sanomien vuonna 2018 järjestämiin TS Kirja klubi -tapahtumiin. Neljä haastattelu- ja keskustelutilaisuutta järjestettiin turkulaisessa Bar Kuka -ravintolassa, jonne sähköpyörätuolilla liikkuva asianomistaja ei päässyt, sillä tila ei ollut esteetön.

Oikeuden mukaan Vainio ja Turun Sanomat Oy asettivat asianomistajan eriarvoiseen tai muita huonompaan asemaan tämän vammaisuuden perusteella.

Ravintolayrittäjät asensivat tilaan toukokuussa 2018 luiskan, jota pitkin tilaan olisi päässyt pyörätuolilla. Luiska ei kuitenkaan tehnyt tilasta säädösten mukaista esteetöntä tilaa.

Järjestäjät tarjoutuivat myös kantamaan asianomistajan sisätiloihin, mutta kantaminen todettiin pyörätuolin painon takia mahdottomaksi.

Tapahtumat striimattiin ja ne siirrettiin syksystä 2018 alkaen esteettömiin tiloihin. Oikeuden mukaan Turun Sanomien ja ravintolan toimet eivät kuitenkaan olleet riittäviä.

Journalisti tavoitti asianomistajan, mutta hän ei halua kommentoida tuomiota ennen kuin se on lainvoimainen.

Päätoimittaja Kari Vainio ja Turun Sanomat Oy kiistivät oikeudessa syytteet ja korvausvaatimukset.

Vainio totesi oikeudelle, että hän ei ole lehden päätoimittajana vastuussa tapahtumien järjestämisestä, eikä osallistunut käytännössä niiden järjestämiseen tai itse tapahtumiin. Vainio totesi myös, että asianomistajaa pyrittiin palvelemaan mahdollisimman hyvin.

"Olen suhteellisen sinut tämän tuomion kanssa, mutta olen siitä huolissani, että miten tulevaisuudessa käy pienimuotoisten tapahtumien järjestäjille. En tarkoita vain median järjestämiä tapahtumia vaan muidenkin. Jos järjestäjällä on rikosoikeudellista riskiä joutua vastuuseen tapahtuman järjestämisestä, johtaako se siihen, että tällaisia tilaisuuksia ei enää uskalleta järjestää", Vainio sanoo.

Turun Sanomat on aiemmin kirjoittanut juristina toimivasta miehestä. Vuonna 2016 julkaistun uutisen mukaan hänet tunnetaan liikuntarajoitteisten oikeuksien puolestapuhujana, joka on vaatinut usealta turkulaisyritykseltä tuhansia euroja korvauksia liikuntarajoitteisten esteettömyyteen liittyvissä kiistoissa.

Juttu on sävyltään kriittinen. Siinä kerrotaan, että hänen toiminnassa toistuu sama kaava: yritys saa juristilta sähköpostin, jossa pyydetään korjaamaan jokin esteettömyyteen liittyvä epäkohta. Jos yritys ei korjaa epäkohtaa, hän vaatii tuhansien eurojen korvauksia.

Tuomioasiakirjojen mukaan asianomistajalla ei kuitenkaan ole ollut kaunaa Turun Sanomien kirjoittelusta.


Pirkanmaan käräjäoikeuden antoi perjantaina 4. kesäkuuta tuomion vastaavassa asiassa. Tapauksessa asianomistajana oli sama henkilö.

Tällä kertaa kyseessä olivat Ylen Perjantai-ohjelman kuvaukset, jotka järjestettiin Tampereen Työväenteatterin (TTT) yläkerrassa.

Syytteen mukaan asianomistaja ei pystynyt osallistumaan ohjelman kuvauksiin liian ahtaan hissin takia. Ohjelma kuvattiin huhtikuussa 2018 eli samoihin aikoihin kuin Turun Sanomien kirjatilaisuudet. Syytettyinä ovat Yleisradio ja ohjelman tuottaja Pasi Toivonen.

Illan keskustelun aiheena oli kehitysvammaisuus. Syytteiden nostamisesta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat. 

Pirkanmaan käräjäoikeus päätyi eri kannalle kuin Varsinais-Suomen käräjäoikeus ja hylkäsi Toivosta vastaan nostetut syytteet syrjinnästä. Oikeus hylkäsi myös Toivoselle ja Yleisradiolle kohdistettut korvausvaatimukset. Asianomistaja vaati yli 20 000 euron kärsimys- ja hyvityskorvauksia. 

Oikeuden päätöksen mukaan ohjelman tuottajana toiminut Toivonen ei ollut vastuussa TTT -klubin tilojen esteettömyydestä, eikä näin ollen asettanut asianomistajaa eriarvoiseen asemaan tämän vammaisuuden perusteella.

Oikeus velvoitti valtion maksamaan Toivosen oikeudenkäyntikulut noin 15 000 euroa. Tuomio ei ole lainvoimainen.

Turun Sanomien Kari Vainio ei ole vielä päättänyt, valittaako hän tuomiostaan ylempiin oikeusasteisiin.

"Nyt, kun vastaavassa Ylen tapauksessa Pirkanmaan käräjäoikeus päätyi päinvastaiseen tulokseen kuin Turussa, pidän valituksen tekemistä todennäköisempänä.”

 
Juttuun on päivitetty Ylen tuomiota koskevat tiedot ja Kari Vainion kommentit 4.6. klo 17.24.

logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta