Takaisin

Alma myi Sanomille muun muassa Aamulehden, jonka toimitus sijaitsee Tampereen keskustassa. Kuva: Laura Vesa

Alman päätös myydä Sanomalle maakunta- ja paikallislehtensä on otettu lehtien toimituksissa vastaan yllättyneenä, mutta rauhallisin mielin.

Sanoma ilmoitti tänään 11. helmikuuta ostavansa Almalta sen alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan eli Aamulehden, Satakunnan Kansan sekä kolmetoista paikallislehteä: Janakkalan Sanomat, Jokilaakson, Jämsän Seudun, Kankaanpään Seudun, KMV-lehden, Merikarvia-lehden, Nokian Uutiset, Rannikkoseudun, Suur-Keuruun, Sydän-Satakunnan, Tyrvään Sanomat, Valkeakosken Sanomat sekä Vekkarin.

Lisäksi kauppaan kuuluu painotalo Alma Manu, joka sijaitsee Tampereella. Hinta on yhteensä 115 miljoonaa euroa.

Suomen kahden suurimman mediayhtiön kauppa odottaa vielä kilpailuviranomaisen hyväksyntää. Sinä aikana työ toimituksissa jatkuu kuten ennenkin.

Alman maakunta- ja paikallislehtien pääluottamushenkilö Sari Sainio kertoo, että toimitusten tunnelmat ovatkin nyt odottavat. Kaupan myötä Sanoman leipiin siirtyy 365 työntekijää, joista hieman alle puolet on journalisteja.

”Meitä on täällä iso joukko ihmisiä, ja tämä koskettaa kaikkia”, Sainio sanoo.

Hänen mielestään on vielä aikaista arvioida, miten kauppa vaikuttaa kotimaiseen mediakenttään ja lehtien tekemään journalismiin. Sanoma kertoo tiedotteessaan etsivänsä kaupasta muun muassa mahdollisuutta jakaa tulevien digi-investointien kustannukset entistä suuremman tilaajajoukon maksettavaksi.

”Tämä on osa pidempää jatkumoa. Suuria yhdistymisiä on tapahtunut media-alalla aiemminkin”, Sainio sanoo.

”Me olemme Almassa tehneet paljon yhteistyötä lehtien välillä aiemminkin. Nyt kokonaisuus on vain vähän suurempi.”

Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta arvioi Sanoman tiedotteessa, että Almalta tulevat lehdet hyötyvät Helsingin Sanomien opeista digitilaajamäärän kasvattamisessa. Sanoma kertoi viime viikolla HS:n tilausmyynnin olevan kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla.

Alma maakunta- ja paikallislehtien tilauksista oli viime vuonna puhtaasti digitaalisia 14 prosenttia, kun Helsingin Sanomilla osuus on 27 prosenttia, Sanoman tiedotteessa kerrotaan.

Sainio muistuttaa, että Aamulehdessäkin on tehty paljon töitä digisiirtymän eteen ja siinä on myös onnistuttu. Toki eri lehtien toimituksilla on toisiltaan opittavaa.  

”Me olemme vahvoja joissain asioissa ja Helsingin Sanomat joissain. Varmasti yhteistyö tuottaa jotain hyvää”, Sainio sanoo.

 

Alman lehtien toimitukset kerääntyivät kuuntelemaan aamulla videoitua tiedotustilaisuutta henkilöstölle.

Satakunnan Kansan toimitusosaston puheenjohtaja, toimittaja Anne Nikka uskoo yrityskaupan tietävän paljon muutoksia käytännön toimitustyöhön, aina journalistisesta sisältöyhteistyöstä toimitusjärjestelmän vaihtumiseen. Auki on esimerkiksi se, miten käy Lännen Media -yhteistyön.

Tunnelmat toimituksessa ovat kuitenkin varovaisen toiveikkaat.

”Jos Suomen mediakentässä joku ostaja tulee, kyllä Sanoma on paras mahdollinen”, Nikka sanoo.

Toimitus on Nikan mukaan tottunut siihen, että alalla muutos on pysyvää. Uutiseen osattiin suhtautua tyynesti, sillä edellisistä samankaltaisista ei ole pitkää aikaa: vajaa kaksi vuotta sitten Alma myi Lapin Kansan ja muut Lapin-lehtensä Kaleva-konsernille.

”Yllätys ei ollut niin iso kuin voisi kuvitella”, Nikka toteaa.

”Ehkä tätä voi ajatella myös positiivisesti, että meidän osaamistamme Satakunnan Kansassa arvostetaan niin paljon, että Sanoma on ollut kiinnostunut ostamaan meidät.”

Myös paikallislehti Jämsän Seudussa tunnelmat ovat varovaisen optimistiset, kertoo toimittaja Sanna Kinnunen.

”Ei tätä ole vielä ehditty toimituksessa hirveästi miettiä. Meillä on tällä hetkellä lehtiyhteistyötä, jatkossa sitä vain on eri suuntaan ja eri lehtien kanssa”, hän sanoo.

”Uskon, että paikallisuus on jatkossakin vahvuutemme. Sitä olemme pohdiskelleet, että mikä on Sanoman näkövinkkelistä pienten paikallislehtien asema pitkällä aikavälillä. Ei Sanomalla taida hirveästi pieniä lehtiä olla, aika näyttää millaiset intressit heillä on jatkossa.”



Sydän-Satakunnan ja Jokilaakson toimittaja Seppo Kummala kertoo uutisen olleen suuri yllätys.

”Kauppoja on tehty ja omistajia vaihdettu ennenkin, olen ihan luottavaisella mielellä. Odotellaan nyt, että kauppa toteutuu”, hän sanoo.

Lehdissä on Alman aikana tehty paljon kehitystyötä ja siirrytty tekemään journalismia sähköinen media edellä, Kummala kertoo.

”Se oli varmaankin kauppaan vaikuttava tekijä. Kauppa on siinä mielessä suuri kiitos tekijöille, että varmasti sitä vauhditti toimituksissa tehty työ.”

Suuntautuminen paikallislehtiin on Sanomalta selvä linjamuutos. Aiemmin se on myynyt paikallislehtensä pois.

”Varmaankin sekä Alma että Sanoma keskittyvät nyt ydinalueisiinsa. Meille tämä on hyväksi, saamme paikalliseen tekemiseen leveät hartiat. Sanoma on vanha, tuttu kilpailija, perinteinen lehtitalo, mikä on hyvä asia. Myös Yle on rakas kilpailija, ja kilpailun jatkuminen alueella on varmasti lukijoiden etu”, Kummala sanoo.

Mahdolliset muutokset herättävät pientä huolta.

”Varmaankin tämä tarkoittaa uusia toimintoja ja uutta opeteltavaa. Se ei huoleta, mutta usein tällaisiin järjestelyihin liittyy päällekkäisyyksien purkamista ja riski vaarallisista henkilöstöjärjestelyistä”, Kummala pohtii.

”Toisaalta Sanomalla ei taida olla täällä alueilla juurikaan päällekkäisiä toimintoja, joten riski ei liene kovin suuri.”


Merikarvia-lehden yhden hengen toimituksen Kristiina Dyer ei ole vielä ehtinyt keskustella asiasta kenenkään kanssa, mutta seurasi aamun tiedotustilaisuuden ennen päivän ensimmäistä juttukeikkaa.

”Ihan positiivinen asia. Alamme on jatkuvassa murroksessa, täällä on totuttu siihen, että kaikki muuttuu, eikä tämäkään uutinen hätkähdyttänyt”, hän sanoo.

Dyer luottaa siihen, että Sanoma panostaa laatuun.

”Sanoma tekee Suomen parasta lehteä eli Helsingin Sanomia, ja Ilta-Sanomat on myös hyvä tuote.”

Merikarviaa toimittaa kerrallaan vain yksi ihminen, Dyer kertoo.

”Ison yrityksen näkökulmasta tämä on tietenkin pieni muurahainen. Kovasti kuitenkin aamun tiedotustilaisuudessa vakuuteltiin, että Sanoma ei ole hylkäämässä paikallislehtiä,” Dyer sanoo.

”Varmaan heillä on aika heikko paikallislehtiymmärrys, mutta toivottavasti ovat aidosti kiinnostuneita. Eivät he varmaankaan lehtiä osta siksi, että heti lakkauttaisivat. Odotukseni ovat myönteiset.”

Aamulehden toimitusosaston puheenjohtaja, toimittaja Tiina Vuorimäki kertoo toimituksen olleen uutisesta yllättynyt, mutta ei järkyttynyt. Kilpailuviranomaisen päätöstä kaupan hyväksymisestä odotetaan vielä ainakin kuukausi tai pari.

”Muutokset työssä alkavat vasta sen jälkeen. Nyt jatkamme entiseen malliin”, Vuorimäki sanoo.

Marja Honkonen, Maria Pettersson

logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta