Takaisin

61 vuotta oululaista kaupunkilehtihistoriaa katoaa, kun Oulu-lehden viimeinen numero ilmestyy 29. huhtikuuta.

Kaleva Media uutisoi maaliskuun alussa, että se yhdistää Oulu-lehden, Suomen toiseksi vanhimman yhä ilmestyvän kaupunkilehden, Forum24:ään. Kilpaileva kaupunkilehti on perustettu vuonna 2001.

Kaleva Oy osti Oulu-lehden, muutaman paikallislehden ja Kolmiokirja Oy:n aikakauslehdet Joutsen Medialta syksyllä 2018.

”Samassa konsernissa ei ole tarpeen olla kahta kilpailevaa kaupunkilehteä, vaan on järkevämpää turvata yhden pärjääminen”, Kaleva Oy:n toimitusjohtaja Juha Laakkonen perustelee lehtien yhdistämistä.

 

Kaupunkilehtirintamalla ei vastaavia kilpailijaan sulautumisia ei ole viime vuosina ollut. Yleisempää on ollut, että kaupunkilehti on muutettu tilattavan lehden viikoittaiseksi liitteeksi, kuten Vartti-lehdet Etelä-Saimaassa ja Kouvolan Sanomissa.

Uutinen Oulu-lehden loppumisesta ei ollut suuri yllätys toimituksessa, sillä sitä oli uumoiltu lehtikaupasta asti. Omistusmuutoksen myötä toimitusjärjestelmä ja ulkoasu muuttuivat, mutta Oulu-lehden sisältö pysyi samana niin kauan kuin toimitus oli omissa tiloissaan kaupungin ydinkeskustassa. Tämän vuoden alussa toimitus siirtyi Kaleva Median taloon, ja yhteistyö entisen kilpailijan kanssa tiivistyi.

Helmikuun alussa Kaleva kertoi käynnistävänsä uuden Oulu247-mobiilisovelluksen, jossa se tarjosi Forum24:n ja Oulu-lehden ilmoitusasiakkaille näkyvyyttä aluksi maksutta.

Oulu-lehti on ilmestynyt tänä vuonna vain joka toinen viikko. Toimitus on vastannut muutokseen tekemällä syvällisempää journalismia.

”Uutisointi on nyt ollut taustoittavampaa, hitaampaa ja enemmän tavallisen ihmisen arjen näkövinkkelistä asioita tarkastelevaa. Olemme pyrkineet nostamaan esille entistä enemmän ilmiöitä ja ihmisiä”, Oulu-lehden päätoimittaja Susanna Eksymä kertoo.

”On toki harmillista, että 61-vuotias kaupunkilehti nimenä ja brändinä katoaa, mutta näen kuitenkin kahden hyvän yhdistymisen mahdollisuutena”.

 

Säilyvän brändin valinnassa olivat vastakkain perinteet sekä markkinatutkimukset ja kaupalliset syyt.

”Halutaan palvella sekä lukijoita ja ilmoittajia ja yhdistää lehtien parhaat puolet. Oulu-lehdestä siirtyvät Forum24:ään ihmisten arkielämään liittyvät jutut eli se, mikä on ollut Oulu-lehdessä parasta. Forum24 on ollut viihteellisempi ja uutismaisempi”, Forum24:n päätoimittaja Martti Turunen kertoo.

Oulu-lehdestä Forum24:ään siirtyy yksi toimittaja, joten jatkossa siinä on päätoimittajan lisäksi kolme toimittajaa. Oulu-lehdestä on irtisanottu yksi toimittaja ja kaksi ilmoitusmyyjää. Ilmoitusmyyjät ja -valmistajat ovat jatkossa osa Kaleva Median yhteistä myyntiorganisaatiota.

 

Kahden kaupunkilehden välinen kilpailu on saanut molemmat kaupunkilehdet tekemään mahdollisimman hyvää ja erottuvaa journalismia.

”Kilpailun suhteen kaksi kaupunkilehteä on ollut hyvä tilanne. Mielestäni kilpailu yleensä on hyvästä, joten jatkossa näkökulmia ja vaihtoehtoja on vähemmän”, Oulu-lehden toimittaja Jussi Korhonen sanoo.

Vuosina 1992–2016 Oulu-lehdessä toimittajana ja toimitussihteerinä työskennellyt Heli Rintala pitää perinteikkään ja palkintoja saaneen kaupunkilehden loppumista surullisena mutta ymmärrettävänä.

”Mediakentältä katoavat pienet julkaisut ja siinä mielessä journalismi yksipuolistuu. Forum24 menettää hyvän sparrauskaverin”, Rintala sanoo.

Oulu-lehti on tarjonnut vuosien varrella harjoittelupaikan lukuisille alan opiskelijoille, ja sen avustajaverkosto on laaja. Tältä osin mahdollisuus tehdä journalistista työtä Oulussa vähenee.

 

Oulu on ollut aiemmin vahva mediakaupunki, jossa on Kalevan ja kaupunkilehtien lisäksi ilmestynyt puoluelehtiä, on ollut paikallisradio ja Ylellä iso toimitus.

Tiedotusväline toisensa jälkeen on lopettanut tai supistanut toimintaansa. Kahden kaupunkilehden yhdistymisen jälkeen alueella ilmestyvät Kalevan ja Forum24:n lisäksi paikallislehdet Rantalakeus ja Rantapohja sekä vasemmistolainen Kansan Tahto, joka on nykyisin aikakauslehti. Lisäksi Oulussa tehdään keskustan äänenkannattajaa Suomenmaata.

Oulu-lehden lopettaminen jatkaa samaa mediakentän kapenemista”, Pohjois-Suomen Journalistien puheenjohtaja Minna Akimo sanoo.

”Täällä pohjoisessa media saisi olla vahva. Meillä pohjoissuomalaisilla on erilainen tulokulma asioihin, joten yksi meidän tehtävämme on nostaa esille pohjoista ulottuvuutta. Kuka muu pitää pohjoisen puolta, jos emme itse sitä täällä pidä?”

”Omistuksen keskittyminen ei välttämättä ole uhka, koska sen mukana tulee sellaista osaamista ja teknologiaa, johon yksittäisillä lehdillä ei ole varaa. Sisältöön liittyvät päätökset tehdään toimituksissa, ja näillä päätöksillä voidaan vaikuttaa siihen, miten monipuolista sisältöä yleisölle tarjotaan.”

14. helmikuuta aloitti kaupungissa aloitti Mun Oulu -kaupunkimedia, jota julkaisee Oulun kaupunki. Alunperin journalistiseksi suunniteltu, mutta markkinointihenkiseksi muuttunut palvelu aikoi hakea Julkisen sanan neuvoston jäsenyyttä, mutta kaupunginhallitus linjasi toisin. 

logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta