Takaisin

Paikallislehteä julkaisevat yrittäjät eivät ole tyytyväisiä Karhulalaisen uutisointiin.

Kymenlaaksossa ilmestyvän Karhulalainen-lehden päätoimittaja vaihtuu. Joulukuun puolivälissä ilmestynyt lehti (13/2019) on viimeinen, jonka päätoimittajana toimi Eija Anttila. Karhulalainen on liikkeenharjoittajien yhdistyksen julkaisu.

Anttila ei lähtenyt vapaaehtoisesti. Erottaminen liittyy poliitikkojen ja liike-elämän kriittiseen tarkasteluun. Se ei sopinut lehteä julkaisevan yhdistyksen puheenjohtajalle Ismo Rädylle, Anttila arvelee.

Freelancerina jatkava Eija Anttila on kokenut toimittaja, joka pari vuotta sitten ryhtyi Karhulalaisen päätoimittajaksi tehtyään ensin pitkän uran Kymen Sanomissa.

Ismo Räty taas on seudulla vaikutusvaltainen liikemies, joka on tunnettu varsinkin matkailuun liittyvistä bisneksistään. Hänet valittiin yrittäjäyhdistyksen puheenjohtajaksi syksyllä 2018. 

”Onhan tämä kaikki inhimillistä, mutta ei journalismin pelisääntöjen mukaista”, Anttila kommentoi potkujaan Journalistille.

Ismo Räty sanoo, että hänellä ei ole lisättävää jo julkisuudessa olleisiin tietoihin.

”Ei tämä minuun liity. Liikkeenharjoittajien yhdistyksen hallituksessa on kymmenen jäsentä. Anttilan kanssa sovittiin pelisäännöt. Niitä ei noudatettu. Ei meidän lehdessä arvostella omia liikkeenharjoittajia”, Ismo Räty sanoo.

Yhteistyökokouksia ja erilaisia palavereita oli pitkin viime vuotta. Eija Anttilan mukaan kiistely saattoi alkaa siitä, kun Karhulalainen alkuvuodesta 2019 kirjoitti Kotkan kaupunginjohtajan johtamistavoista.

”Tämä ja muutama muu myöhemmin ilmestynyt juttu saattoi ärsyttää, jos tarkoitus on olla hyvää pataa poliittisen johdon kanssa”, Anttila arvelee.

Karhulan Liikkeenharjoittajien johtokunnan julkaiseman tiedotteen mukaan ”ei ole tarkoitus peitellä journalistista totuutta, mutta ei ole myöskään tarkoitus kaivaa kohuja ja kaataa ns. bensaa liekkeihin keskeneräisiin kunnallisiin asioihin liittyen”.

Ismo Rädyn mukaan journalistinen totuus on ”sitä, että jos on ongelma niin se voidaan nostaa esiin. Karhulalainen ei ole iltapäivälehti. Emme repostele asioilla.”

 

Viimeiseksi jääneessä pääkirjoituksessaan Eija Anttila sanoo, että raja kaupallisen ja journalistisen sisällön välillä on pidettävä selvänä, piilomainonta on torjuttava.

”Myönnän, että yrittäjäyhdistyksen julkaiseman lehden tekijän on joskus haasteellista löytää aivan jokaiseen juttuun pesunkestäviä journalistisia perusteita. Lehden vastuu lukijoille on yhtä suuri riippumatta siitä, onko lehti kotiin tilattava vai sinne tilaamatta ilmaiseksi jaettava. Julkisen Sanan Neuvoston (JSN) laatimat journalistin eettiset ohjeet, alan pelisäännöt, eivät koske vain kaupallista valtamediaa vaan myös pienempiä julkaisuja.”

Ismo Räty, onko sinulla antaa esimerkkiä jutusta tai jutuista, jotka olivat mielestäsi lehden linjan vastaisia?

”En lähde tällaisia arvioimaan. Sen sanon, että Karhulalaisessa olleet uutiset ja kiukkuisen pääkirjoituksen jätämme omaan arvoonsa. Ei tämä päätoimittajan vaihdos niin iso asia ole.”

Erityisen monimutkaiseksi vyyhdin tekee se, että Karhulalaista kustantaa Eija Anttilan veljen Jorma Jyrkilän omistama yritys Kymenlaakson Pressipalvelu Oy, jolle Anttila on myynyt palvelujaan yrittäjänä. Hän tekee ainakin seuraavan tammikuussa ilmestyvän lehden.

Ismo Räty kertoo, että Karhulalaista on tehty samalla sapluunalla vuosikymmeniä ja ”tehdään jatkossakin”. Hän ei halua puhua rahasta eikä seuraavan päätoimittajan valinnasta.

Lukijat reagoivat pari vuotta sitten alkaneeseen lehtiuudistukseen ja päätoimittajan vaihdokseen. Eija Anttila kertoo sähköposteista ja muusta viestittelystä sekä kadulla ja toreilla tapahtuneesta kuulumisten vaihtamisesta.

”Paljon saatiin kehuja. Kansa oli hurjana jo ennen näitä viimeisiä käänteitä ja se on vielä hurjempana nyt.”

Pressipalvelu Oy haluaisi jatkaa Karhulalaisen tekemistä Anttilan ohjauksessa.

”Kustantajan mielestä Eija Anttila on kaikessa toiminnassaan ja tekemissään jutuissa toiminut mission puolesta. Kustantaja on ollut jokaisen Karhulalaisessa numerosta 5/2018 lähtien julkaistun jutun takana sataprosenttisesti”, Eija Anttilan veli, Jorma Jyrkilä kirjoittaa Pressipalvelu Oy:n tiedotteessa.

Entä mitä nyt tapahtuu? Anttila arvioi, että Karhulalainen ilmestynee ajallaan.

”Käsitykseni mukaan ihmiset ovat kokeneet lehden yhteishengen luojaksi”, Eija Anttila sanoo.

Karhulalaisen printtipainos on 35 600 kappaletta. Lehteä jaetaan koteihin Kotkassa, Karhulassa, Pyhtäällä ja länsi-Haminassa. Karhulalainen ilmestyy myös verkossa.

logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta