Takaisin

Kuvakaappaus intialaisen lehden haastattelusta 8. maaliskuuta. Valtioneuvoston viestintäjohtaja Päivi Anttikosken mukaan koko juttu on keksitty.

Intiassa on mahtavaa potentiaalia, hehkuttaa pääministeri Sanna Marin (sd.) laajalevikkisessä intialaisessa lehdessä. 

Yksityiskohtaisen 15:n kysymyksen haastattelun muoto on kysymys-vastaus. Erään sukupuolten tasa-arvoon liittyvän vastauksen yhteydessä kirjoittaja kertoo Sanna Marinin jopa naurahtavan. Lehti mainostaa saaneensa haastattelun yksinoikeudella.

Haastattelua ei vain koskaan tehty.

Valtioneuvoston viestintäjohtaja Päivi Anttikoski kertoo olevansa tapauksesta hämmästynyt. Intialaisen DB Postin jutussa toimittaja Siddharth Rajhans kertoo jopa käyneensä Helsingissä haastattelemassa Marinia. Lehden mukaan haastattelu on ainutlaatuinen intialaisessa julkaisussa: ”went to Finland and met Marin for an exclusive chat”.

”Törkeää. Intialaista lehteä on huijattu. Kai me nyt tiedämme, jos Helsingissä käy joku haastattelemassa pääministeriä”, Anttikoski sanoo.

Marinin haastattelu on julkaistu DB Postissa sunnuntaina 8. maaliskuuta, kansainvälisenä naisten päivänä. Haastattelu löytyy lehden verkkosivuilta ja sitä on jaettu myös Facebokiin ja Twitteriin.

Haastattelu huomattiin Sanna Marinin esikunnassa sunnuntaina. Käynnistyi operaatio, jossa valtioneuvosto hakee edelleen vastauksia Intiasta muun muassa Intian Helsingin suurlähetystön avulla.

Päivi Anttikosken mukaan mukaan DB Post ei ole toistaiseksi poistanut juttua verkkosivuillaan pyynnöistä huolimatta.

DB Postin mukaan freelancer on tarjonnut heille juttua, jonka todisteeksi kirjoittaja on esittänyt heille valtioneuvoston kirjepaperille tehtyjä muistiinpanoja. Papereissa on vesileimoja, joita ei käytetä, ja Paula Lehtomäen nimi”, Anttikoski sanoo. 

Lehtomäki (kesk.) on ollut muun muassa ympäristöministerinä vuosina 2007–2011 ja toimi viime hallituskaudella pääministeri Juha Sipilän (kesk.) valtiosihteerinä.

DB Post on myös julkaissut samaisen kirjoittajan tekemän videohaastattelun. Saatetekstissä puhutaan Helsingistä.

”Ilmeisesti Brysselissä tehdyssä videohaastattelussa alkuperäisen haastattelijan äänen päälle on puhuttu”, Anttikoski sanoo.

Anttikoski tarkensi myöhemmin, että kyseessä on ilmeisesti saksalaisen ZDF-televisiokanavan tekemästä haastattelu, josta ZDF on itse leikannut haastattelijan kysymykset pois. Se julkaistiin 19. helmikuuta.

DB Postin toimituksen edustaja Shiv Thakur vahvistaa Journalistille saaneensa valtioneuvoston kanslian korjauspyynnön, ja vakuuttaa, että lehti korjaa asian ylihuomiseen mennessä.

Päivitys 9.3. kello 16.25: Juttuun on päivitetty tieto siitä, että videohaastattelun alkuperä on ZDF-kanavan tekemä haastattelu.

logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta