Takaisin

21.9.2017

Iltalehdelle, Ilta-Sanomille ja MTV:lle langettavat Haippirinki-uutisoinnista

Facebook

Julkisen sanan neuvosto antoi 20. syyskuuta pitämässään kokouksessa kolme langettavaa ratkaisua Axl Smith -oikeudenkäynnin tuomion uutisoinnista.

Iltalehti, Ilta-Sanomat ja MTV saivat langettavan päätöksen tavasta, jolla ne kertoivat musiikkituottaja Hank Solon toiminnasta ”Haippiringiksi” kutsutussa Whatsapp-ryhmässä.

Jutuissa annettiin ryhmästä harhaanjohtava käsitys, jonka mukaan sen pääasiallisena luonteena oli seksikokemusten todentaminen ja kommentoiminen. Alun perin ryhmä oli perustettu työasioita varten, ja käräjäoikeuden tuomion mukaan ryhmään oli lähetetty yksi epäasiallinen kuva ja video.

Kaikki uutiset käsittelivät ryhmässä käytyä erittäin epäasiallista ja naisia halventavaa keskustelua ja niistä sai käsityksen, että Solo oli osallistunut tähän epäasialliseen viestittelyyn. Tämä oli tiedotusvälineiden huolimattomuudesta johtuva olennainen asiavirhe.

Jutuissa oli muun muassa julkaistu oikeuden päätökseen sisältyviä muiden henkilöiden lähettämiä epäasiallisia viestejä siten niin, että lukija sai käsityksen, että Solo oli yksi viestien lähettäjistä. 

 

Solo joutui jutuissa erittäin kielteisen julkisuuden kohteeksi, mutta Iltalehti, Ilta-Sanomat ja MTV eivät antaneet Solon esittää näkemystään alkuperäisissä jutuissa Journalistin ohjeiden mukaisesti.

Iltalehti oikaisi juttujaan näyttävästi kantelijan oikaisupyyntöjen jälkeen ja tarjosi kantelijalle myös mahdollisuutta asiaa käsittelevään korjaavaan jatkojuttuun. Tämän vuoksi Iltalehti sai vapauttavan päätöksen virheen korjaamisen osalta.

Ilta-Sanomat korjasi juttuaan poistamalla siitä Hank Solon nimen, mutta se ei kertonut korjauksesta lukijoille Journalistin ohjeiden mukaisesti.

MTV ei oikaisupyynnöstä huolimatta oikaissut juttuaan lainkaan.

Neuvosto kuitenkin katsoi, että Iltalehden oikaisut tai mahdollinen jatkojuttukaan eivät olisi riittäneet poistamaan virheellisten juttujen synnyttämää erittäin kielteistä julkisuutta. 

 

Neuvosto totesi, että Solo joutui kaikissa jutuissa niin kielteisen julkisuuden kohteeksi, ettei edes oman kannanoton julkaiseminen jälkeen päin olisi sitä korjannut. Neuvosto on aiemmassa ratkaisukäytännössään päätynyt tällaiseen ratkaisuun erityisen usein vastaavissa tapauksissa, joissa erittäin kielteinen julkisuus on perustunut tiedotusvälineen tekemään virheeseen.

MTV kertoi jutussa käräjäoikeuden tuomiosta. Jutusta sai käsityksen, että kantelija oli osallistunut erittäin epäasiallisiin keskusteluihin Whatsapp-viestiryhmässä. Tämä oli olennainen asiavirhe, eikä kantelijaa ollut yritetty kuulla samassa yhteydessä.

Tiedotusväline ei korjannut juttuaan kantelijan oikaisupyynnön jälkeen. Julkisuus oli niin kielteistä, ettei edes oma kannanotto olisi sitä korjannut.

logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
93. vuosikerta