Takaisin

Alma Mediaan kuuluva Alma Talent käynnistää yt-neuvottelut Metallitekniikan, Tekniikan Historian ja Markkinointi&Mainonnan tuotannon ja mediamyynnin tehostamiseksi sekä uudelleenjärjestämiseksi.  

Alma Media suunnittelee lehtien lakkauttamista heikon kannattavuuden takia. Yhtiö tiedotti asiasta maanantaina 28. syyskuuta. Yt-neuvottelut alkavat maanantaina 5. lokakuuta.   

Alma Talentin henkilökunnan määrä saattaa vähentyä suunniteltujen toimien johdosta enintään kymmenellä henkilötyövuodella. Neuvottelut koskevat yhteensä 15 Alma Talentin työntekijää. Markkinointi&Mainonnassa työskentelee viisi toimituksellista henkilöä. Metallitekniikassa ja Tekniikan Historiassa on kummassakin yksi vakituinen työntekijä. 

Alma Talentin luottamushenkilö Marko Laitala on pettynyt, mutta ei täysin yllättänyt neuvotteluiden aloittamisesta. 

“Jossain määrin olemme yllättyneitä ja pettyneitä, että joudumme yt-neuvotteluun ja tällaisia toimenpiteitä suunnitellaan. Lehtiä tehnyt porukka on ollut hyvin ahtaassa raossa ja ovat tehneet kovasti töitä pitääkseen nämä julkaisut pystyssä. Ikävää, että kiitos hyvästä työstä on tämmöinen.”, Laitala sanoo. 

Laitala toivoo, että neuvotteluissa löytyisi vielä keinot, joilla lehtien lakkauttamiset voitaisiin estää, mutta toteaa, että nyt näyttää aika pahalta. 

“Tilanne on nyt tämä, ja neuvotteluissa sitten selviää, mitä on tehtävissä. En osaa muuta sanoa tässä vaiheessa.” 

 

Yhtiön tiedotteen mukaan neuvotteluiden taustalla on Alma Talentin strateginen muutos keskittyä maksulliseen, digitaaliseen medialiiketoimintaan. Uudelleenjärjestelyiden tarve aiheutuu kyseisten medioiden heikosta kannattavuuskehityksestä, jota koronaepidemia on osaltaan vauhdittanut, Alma Media kertoo tiedotteessaan.

”Markkinointi ja mainonta ovat meille erittäin tärkeitä toimialoja, joiden seuraamista ja analysointia vahvistamme jatkossa Kauppalehdessä. Samoin, jos Metallitekniikka- ja Tekniikan Historia -lehdet päädytään lopettamaan, jatkamme uutisointia näistä aiheista Tekniikka&Talous -julkaisussa painettuna ja digitaalisena", Alma Talentin toimituksista vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi sanoo tiedotteessa. 

Koko Alma Median tammi–kesäkuun liikevaihto ja liiketulos putosi noin 10 prosenttia. Pudotus johtui pääasiassa mainosmyyynnin laskusta ja koronapandemiasta. Vastaavasti korona lisäsi tiedon tarvetta, mikä nosti Alma Talentin talousmedioiden lukijamääriä ja lisäsi lehtien tilauksia. 

Yhtiön tilinpäätöstiedotteen mukaan Alma Talentin mainonnan myynti laski jyrkästi yleisen epävarmuuden vuoksi, mikä johtui erityisesti autokaupan ja rekrytointimainonnan kysynnän laskusta. Alma Talent karsi alkuvuonna kuluja lomautuksilla, lomarahojen vaihtamisella vapaiksi sekä lykkäämällä kehitysprojekteja. 
 
Metallitekniikan ja Tekniikan historian jakelu on ollut kummallakin noin 6 000. Markkinointi&Mainonnan painosmäärä on ollut 3 500 ja digiyleisö kuukaudessa noin 190 000. 

Markkinointi&Maininta (entiseltä nimeltään Mainosuutiset) on ollut perustamisestaan lähtien vuodesta 1994 suosittu ja luettu lehti media-alalla, mutta se ei ole koskaan ollut kustantajalleen taloudellinen menestys. 

logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta