Takaisin

Markkinointi & Mainonta -lehti perustettiin vuonna 1994. Sen ilmestyminen lakkaa vuoden 2020 aikana.

Alma Media lakkauttaa Markkinointi & Mainonta, Metallitekniikka ja Tekniikan Historia -lehdet. Lehtien viimeiset numerot ilmestyvät kuluvan vuoden aikana. Yhtiö tiedotti asiasta tänään torstaina 19. marraskuuta.

Lehtien lopettamisen takia kuuden työntekijän työt päättyvät. Heistä viisi on journalisteja: kolme toimittajia ja kaksi toimitussihteerejä tai graafikoita. Alma Talentin pääluottamushenkilön Marko Laitalan mukaan kaikki viisi toimituksellista työssä ollutta teki erosopimuksen.

Alma kertoi yt-neuvottelujen aloittamisesta syyskuun lopussa. Tuolloin yhtiö arvioi vähentävänsä työntekijöitä kymmenen henkilötyövuoden verran. Neuvottelut koskivat 15 henkilöä.

Osa irtisanomisuhan alla olleista journalisteista työllistyi Laitalan mukaan Alma Talentin muihin toimituksiin. Yhtiö kertoo, että kaikkiaan yhdeksälle henkilölle löytyi uusi tehtävä uudelleensijoituksen tai toimenkuvamuutoksen avulla.

 

Alma Talent on perustellut kolmen lehden lakkauttamista sillä, että niiden kannattavuus on kehittynyt heikosti. Alma Talentin toimituksista vastaavan päätoimittajan Arno Ahosniemen mukaan koronaepidemia on vielä pahentanut tilannetta.

Laitala vahvistaa tämän.

”Ei näitä neuvotteluja olisi varmasti näin nopeasti ruvettu käymään, jos taloudellinen tilanne olisi pysynyt samana kuin miltä se vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana näytti”, Laitala sanoo.

Korona painoi kolmen lehden jo alun perin tappiolliset tai vain heikosti positiiviset tulokset miinukselle.

”Ja talo teki päätöksen, ettei se katsele tappioita”

Markkinointi & Mainonnan painosmäärä on ollut 3 500, ja se on kerännyt kuukausittain noin 190 000 lukijaa verkossa. Metallitekniikan ja Tekniikan Historian jakelu taas on ollut kummallakin noin 6 000, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

Ahosniemi lupaa, että uutisointia nyt lakkautettavien lehtien toimialoista jatketaan Alma Talentin muissa julkaisuissa. Alma Talentiin kuuluu 11 muuta julkaisua, kuten Kauppalehti, Tekniikka & Talous, Talouselämä, Arvopaperi ja Tivi.

Jatkossa markkinoinnin ja mainonnan seurantaa aiotaan vahvistaa Kauppalehdessä. Metallitekniikan ja tekniikan historian aiheista uutisoitaisiin taas Tekniikka & Talous -julkaisussa.

”Uuden organisoitumisemme myötä pystymme vahvistamaan digitaalista talousuutisointia kaikissa Alma Talentin mediabrändeissä”, Ahosniemi sanoo Alman tiedotteessa.

Laitala uskoo, etteivät muut lehdet pysty silti korvaamaan lakkautettavien lehtien tekemää työtä.

”Nämä ovat kaikki oman erikoisalansa lehtiä, joiden sisältöjä ei hirveästi kukaan muu tee. Kyllä se kuopan jättää erikoislehtien kenttään”, Laitala sanoo.

Nykyisin Tekniikka & Taloudessa työskentelevä Laitala oli töissä M&M:n toimituksessa silloin, kun se perustettiin.

”Ei sellaisia lehtiä kauheasti Suomessa ole, ja nyt niitä on yksi vähemmän. Se on surullista.”

logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta