Takaisin

Yleisradio haastatteli Aamulehden päätoimittajaa Jussi Tuulensuuta yt-neuvottelujen tuloksesta 29. marraskuuta. Kuva: Laura Vesa

Aamulehti vähentää yt-neuvottelujen seurauksena toimituksesta yksitoista toimituksen työntekijää. Aamulehden toimitus marssi 29. marraskuuta ulos mielenilmauksena työnantajan ilmoittamille vähennyksille.

Julkilausumassaan Aamulehden toimitusosasto toteaa olevansa tyrmistynyt toimitukseen kohdistuvista vähennyksistä ja että tekijämäärän merkittävä väheneminen näkyy väistämättä myös sisällössä.

Toimitusosasto on huolissaan moniäänisen journalismin tekemisen mahdollisuuksista ja muistuttaa toimituksen henkilömäärän supistuneen jo aiemmin useilla kymmenillä henkilöillä viime vuosien yt-neuvotteluejn seurauksena.

 
Toimituksen journalistien luottamushenkilö Sari Sainio sanoi Journalistille pitävänsä yt-neuvottelujen lopputulosta surkeana. Henkilöstön ulosmarssia hän ei voi kommentoida.

”Luottamushenkilönä tehtäväni on valvoa tessin noudattamista ja ehdotonta työrauhavelvoitetta. En kehota ketään minkäänlaiseen työehtosopimuksen vastaiseen toimintaan.”

Kaikki yksitoista henkilötyövuotta vähenevät toimituksesta erosopimusten kautta, kerrotaan Alma Median tämänaamuisessa tiedotteessa.

”Eropaketit olivat irtisanomisen vaihtoehto, vapaaehtoisia eropaketteja ei tällä kertaa tarjottu”, Sari Sainio sanoo.

Lisäksi neuvotteluissa löytyi kuudelle henkilölle uusi tehtävä uudelleensijoituksen tai toimenkuvamuutoksen kautta. Sainio arvelee, että tämä oli lähtökohtaisesti työnantajan suunnitelmissakin.

 
Neuvottelujen alkaessa Sainio sanoi, ettei pysty ajattelemaan, mistä neuvottelujen seurauksena mahdollisesti vähennettävät henkilötyövuodet otetaan.

Uhan alla oli neuvotteluissa enintään 17 henkilötyövuotta, mikä on iso määrä, kun koko Aamulehden toimituksen vahvuus on noin sata työntekijää.

Myös toteutunut yhdentoista henkilön vähennys on paljon.

”Nähtäväksi jää, miten töistä pienemmällä porukalla selviydytään. On työnantajan tehtävä nyt osoittaa, että työtä on näin paljon vähemmän. On vaikea kuvitella, miten työ vähenee niin paljon.”

Sainio sanoo, että toimituksen väen yhteishenki on yleisesti erittäin hyvä ja ihmiset pitävät huolta toisistaan. Nyt tunnelma on kuitenkin todella alhaalla.

”En ole koskaan nähnyt toimituksen ihmisiä siinä kunnossa kuin he ovat nyt olleet kaksi päivää. He ovat aivan poissa tolaltaan, joka ainoa. Ne jotka jäivät, puhumattakaan niistä, jotka joutuivat lähtemään.”

”Nyt meidän pitää vaan koittaa pitää huolta toisistamme ja myös heistä, jotka lähtivät.”

 
Sainion mielestä pieni valonpilkahdus neuvottelujen lopputuloksessa on niiden yhteydessä perustettu vakituinen, kokoaikainen toimituksen sijaisvakanssi.

Sen voi Sainion mukaan ajatella tuoneen yhden työpaikan. Sijainen on uutistoimituksen toimittaja mutta sijaistaa aina siellä, missä on tarve, esimerkiksi uutistoimituksessa, deskissä tai taitossa, hän sanoo.

”Käsittääkseni järjestelymme on ainutlaatuinen. Yleensä toimitusten sijaisuudet on tapana hoitaa vaihtelevan työajan sopimuksilla.”

Sainio sanoo toivoneensa, että sijaistiimissä olisi ollut kahdelle tai kolmellekin töitä.

”Mutta yksikin on parempi kuin ei mitään.”

 
Nyt päättyneet yt-neuvottelut koskivat noin sataa Aamulehden toimituksen työntekijää. Kaikkiaan Aamulehden neuvottelut lokakuussa käynnistäneen Alma Media Kustannus Oy:n palveluksessa on noin 300 työntekijää. Alma Media Kustannus Oy kuuluu Alma Median Alma Consumer -liiketoimintasegmenttiin.

Neuvottelujen alkaessa Alma Consumerin johtaja Kari Kivelä sanoi, että yt-neuvottelujen syy on taloudellinen eli valtakunnallisen printtimainonnan lasku.

”Myös valtakunnallinen mainosmyynti on Aamulehdessä edelleen aika isossa roolissa. Valtakunnallisella ilmoitusmyynnillä tarkoitetaan Kärkimedian eri puolilla Suomea ilmestyviin lehtiin hoitamaa ilmoitusmyyntiä, joka on sanomalehtimainonnan eniten laskenut osuus viime vuosina.”

Sari Sainio sanoo luottamushenkilöiden kiistäneen neuvottelujen kuluessa niiden taloudelliset perusteet ja tuotannollisia perusteita.

Aamulehden päätoimittajaa Jussi Tuulensuu sanoi neuvottelujen lopputuloksen julkistuksen jälkeen 29. marraskuuta Aamulehdessä, että toimituksella on takanaan hyvin rankat viikot, joiden aikana se on kuitenkin tehnyt tapansa mukaan erinomaista jälkeä.

”Kiitän tekijöitä hyvästä työstä. Median kipeistäkin haasteista huolimatta rohkaisevaa on se, että hyvä journalismi myy.”

 
Neuvottelut eivät koskeneet muita Alma Consumeriin kuuluvia yksiköitä Alma Media Kustannus Oy:ssä, Alma Media Suomi Oy:tä eivätkä paino- ja jakeluyhtiö Alma Manu Oy:tä.

Alma Consumer muodostettiin huhtikuussa Alma Regions- ja Alma News & Life -liiketoimintasegmenteistä. Yhdistymiseen liittyivät yt-neuvottelut. Alma Regionsissa käytiin yt-neuvottelut noin vuosi sitten.

logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta