EU-maissa on otettu käyttöön niin kutsuttuja edunsaajien rekistereitä. Niihin ilmoitetaan yhtiöiden todellisia omistajia eli edunsaajia. Suomessa rekisteriä ylläpitää Patentti- ja rekisterihallitus. Kuva: Heli Saarela

Uusi rahanpesulaki on avaamassa toimittajille rajatun pääsyn osakeyhtiöiden ja osuuskuntien omistajatietoihin

> Lue koko juttu
Fokus Media lakkauttaa Ellen ja Cosmopolitanin, mutta Oma Aika -lehti siirtyy uudelle omistajalle. Kuva: Heli Saarela

Yt-neuvotteluja on käynnissä tai hiljattain päättynyt useissa mediayhtiöissä.

> Lue koko juttu
Peter Kwang pitää mielenosoituksista raportointia haastavana. Yllättäviä tilanteita syntyy tavanomaista useammin. Kuva: Björn Ådahl

Yhdysvaltalainen toimittaja Peter Kwang on menettänyt luottamuksensa Hongkongin poliisiin. Hän on nähnyt mellakkapoliisien ampuvan kumiluoteja ja kyynelkaasua suoraan toimittajia päin, eikä usko poliisia, kun se vakuuttaa syyttömyyttään.

> Lue koko juttu
Kaakon Viestinnän sisältöjohtaja Pekka Lakka pitää hyvänä, että puheluiden tallennuskäytäntö yhtiössä herätti julkista keskustelua. Hänen mukaansa käytäntöä oli syytäkin muuttaa. Arkistokuva: Kalle Parkkinen / Lehtikuva


Kaakon Viestintä on muuttanut puheluiden tallennuskäytäntöään sen jälkeen, kun Journalisti uutisoi asiasta torstaina 30. lokakuuta.

> Lue koko juttu
Yksityishenkilö saa nauhoittaa oman puhelunsa kertomatta siitä toiselle osapuolelle, mutta esimerkiksi viranomaisia ja yrityksiä koskevat tarkemmat säännöt. Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan puheluiden nauhoittaminen on tietosuojalainsäädännön näkökulmasta hyväksyttävää silloin, kun toimittaja tekee työtehtäviä työnantajan lukuun. Asia muuttuu mutkikkaammaksi, kun työnantaja tallentaa kaikki toimittajan puhelut. Kuvituskuva. Kuva: Heli Saarela.

Kaakon Viestintä on lokakuun aikana ottanut toimituksissaan käyttöön järjestelmän, joka tallentaa kaikki toimittajien puhelut keskitetysti. Käytäntö koskee niin toimittajien soittamia kuin heille tulevia puheluita. Kaakon Viestinnän lehdissä työskentelee yli sata toimittajaa.

> Lue koko juttu
Maiju Kannisto ja Mila Seppälä

”Kahden viikon jälkeen tapahtuma oli jo elänyt aikansa valtamediassa. Tämä kaari noudattaa tutkimuksissa havaittua tavallista uutissykliä yhdysvaltalaisten koulusurmien uutisoinnissa. Olemmeko Suomessakin jo niin turtuneet koulusurmiin”, mediatutkijat Maiju Kannisto ja Mila Seppälä kysyvät.

> Lue koko juttu

Rasismista ja maahanmuutosta raportoivan toimittajan oli paettava perheineen vihaa ulkomaille.

> Lue koko juttu
Barcelonan kaduilla on osoitettu viime päivinä mieltä. Ylen toimittaja Pertti Pesonen kuvasi mielenosoittajan hetkeä ennen kuin hän joutui itse poliisien väkivallan kohteeksi keskiviikkona 16. lokakuuta. Kuva: Pertti Pesonen

Ylen ulkomaantoimittaja Pertti Pesonen oli keskiviikkona 16. lokakuuta Barcelonassa Eixamplen kaupunginosassa seuraamassa paikallisen kuvaajan kanssa Katalonian johtajien pitkistä vankeustuomioista syntyneitä mielenosoituksia.

> Lue koko juttu

Suomalaiset maahanmuuton vastustajat ovat kyllästyneet Facebookin moderointipolitiikkaan ja perustaneet oman sosiaalisen median. Sivuston nimi on AD-yhteisö, ja sen ulkoasu muistuttaa erehdyttävästi Facebookia.

> Lue koko juttu
Vihreä Lanka perustettiin vuonna 1983. Sen ensimmäinen päätoimittaja oli nykyinen ulkoministeri Pekka Haavisto. Lehti ilmestyy tänä vuonna viisi kertaa.

Vihreiden puoluehallitus tiedotti tänään 23. lokakuuta päättäneensä, että puolue ei jatka puoluelehtensä Vihreän Langan rahoittamista. Päätös johtaa vuodesta 1983 asti ilmestyneen lehden lakkauttamiseen tämän vuoden joulukuussa ilmestyvän viimeisen numeron jälkeen.

> Lue koko juttu
Johan Bäckman esitteli Pronssisoturi-patsaan pienoismallia Helsingin hovioikeuden aulassa keskiviikkona 23. lokakuuta ennen oikeudenkäynnin alkua. Kuva: Heli Saarela

Siinä he seisoivat, joukko aikuisia ihmisiä meren äärellä “puolustamassa sananvapauttaan” eli oikeuttaan herjata, solvata ja ymmärtää väärin. Oli maanantaiaamu ja käynnissä oli mielenosoitus. Reilun tunnin kuluttua toisella puolella katua Helsingin hovioikeus jatkaisi MV-lehteen liittyvän vyyhdin käsittelyä, jossa Ilja Janitskin ja Johan Bäckman vaativat muutosta käräjäoikeuden päätöksiin. 

> Lue koko juttu

Lehtikuvaaja Peter Jansson kuvasi yli 40 vuotta kestäneen uransa aikana suuria uutisaiheita. Hänen uutiskuvansa kertoivat mitä tapahtui, mutta käsittelivät myös aiheita, joista median oli aikanaan vaikea kirjoittaa, kuten homoseksuaalisuutta, alastomuutta, surua, kuolemaa tai vaikka Lordin kasvoja.

> Lue koko juttu
Oma Aika, Elle ja Cosmopolitan ovat olleet Fokus Median lehtiä vasta vuoden 2017 loppupuolelta lähtien. Yhtiö ei ole saanut niitä kannattamaan toivomallaan tavalla.

Fokus Media harkitsee nuorille naisille suunnattujen aikakauslehtiensä Cosmopolitanin ja Ellen lakkauttamista.

> Lue koko juttu
Ylen ohjelmatyöntekijöiden pääluottamusmies Anu Kähkönen sanoo, että toistuvat yt-kierrokset ovat olleet henkilöstölle raskaita, vaikka irtisanomisia ei olekaan ollut. Ylessä ovat meneillään jo seitsemännet yt-neuvottelut tänä vuonna. Kuva: Heli Saarela

Ylen Aamu-tv:n yt-neuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelujen seurauksena ketään ei irtisanota, mutta yksikön kaikkien yhdentoista toimituksellista työtä tekevän tehtävät muuttuvat.

> Lue koko juttu
Loviisan Sanomat ilmestyy netissä joka päivä. Verkossa on myös näköislehti. Paperilehti ilmestyy kahdesti viikossa.

Loviisan Sanomissa alkavat tänään yhteistoimintaneuvottelut, jotka päättyvät kahden viikon kuluttua lokakuun 17. päivä.

> Lue koko juttu
SLP Kustannus aloittaa tiistaina 8. lokakuuta yt-neuvottelut, jotka koskevat yhtiön kaikkia lehtiä. Suurin niistä on Kainuun Sanomat, joka muuttui kuusipäiväiseksi vuonna 2015.

SLP Kustannus aloittaa tiistaina 8. lokakuuta yt-neuvottelut, jotka koskevat kaikkia sen kustantamia lehtiä. Kainuun Sanomien lisäksi neuvottelut käydään kahdeksassa paikallis- ja kaupunkilehdessä. Työnantaja arvioi, että neuvotteluissa sovittujen toimien myötä henkilöstöä vähennetään enintään viidellä työntekijällä.

> Lue koko juttu
Helsingin Sanomat julkaisi sunnuntaina 29. syyskuuta Hongkongin erityishallintoalueen ostaman ilmoituksen. Ilmoitus herätti laajasti kritiikkiä.

Lehtimainonnasta harvemmin viriää vilkkaita sananvapauskeskusteluja, mutta kuluvalla viikolla sellaista on käyty. Syynä on Helsingin Sanomissa sunnuntaina julkaistu koko sivun ilmoitus, jonka on ostanut Hongkongin erityishallintoalue. Ilmoitus väittää, että jo neljä kuukautta jatkuneisiin Hongkongin mielenosoituksiin etsitään “rauhanomaista, järkevää ja kohtuullista ratkaisua”.

> Lue koko juttu
logo Suomen Journalistiliiton
ammattilehti
94. vuosikerta